Slechte behandeling?

Author:
Viccie85
Posted:
zo, 06/24/2012 - 23:24
Na wat zoeken op Google kwam ik op dit forum terecht en ik zou jullie graag een vraag willen stellen. Er volgt nu een behoorlijk lang verhaal ;)

Ik heb eigenlijk altijd al angst voor de tandarts gehad (van mn 20e tot m'n 26e ben ik ook niet geweest). Ik wist wel dat ik een kies had waar een beginnend gaatje zat, maar mn stomme angst hield me tegen. Tot ik er pijn in kreeg, en na een tijdje ik de kies brak tijdens lunch.

Mn angst overwonnen en ben naar de tandarts gegaan, daar bleek een wortelkanaalbehandeling nodig (alledrie de kanalen). Na de (pijnloze) behandeling kreeg ik een noodvulling. De eerste week voelde ik me goed, want na lange tijd kon ik weer water drinken zonder een pijnscheut te voelen. De week erna begon de kies echter weer pijn te doen. Met eten voelde ik een druk op de vulling. In de nacht van vrijdag op zaterdag begon mn wang op te zetten tot formaat pingpongbal (zulke dingen gebeuren altijd in het weekend) en ik had een afschuwelijke pijn. Een weekend tandarts wilde niet helpen en de huisartsenpost zei alleen dat ik met paracetamol maar moest uitzingen. Voor mn omgeving was ik niet te genieten want de helse pijn ging dwars door elke pijnstiller heen.

Op maandag direct de tandarts weer gebeld, moest nog enkele uren wachten tot ik terecht kon, maar toen eindelijk kon hij de pijn verlichten door een gaatje in het tandvlees te maken. Hij voerde nogmaals een wortelkanaalbehandeling uit en ik kreeg een nieuwe noodvulling erop. Hij zei dat het nu vooral rust moest hebben. Mn wang werd met een paar dagen weer normaal en de pijn was verdwenen.

Ik had sowieso voor de week erna een afspraak staan om de kies definitief te vullen, maar aangezien het nog zo onrustig was ging ik er vanuit dat die afspraak niet door zou gaan. Dat had ik kennelijk verkeerd begrepen, want de tandarts bracht dat uur gewoon alsnog in rekening.

Twee weken erna ging ik voor het vullen van de kies terug naar de tandarts, hij voerde nogmaals een wortelkanaalbehandeling uit. Deze keer echter zonder verdoving. Ik vroeg of hij geen verdoving ging geven, hij zei de zenuwen zijn dood dus dat is niet meer nodig. Niets bleek minder waar, er zat nog steeds een stukje zenuw in. Pas na een tijdje gaf hij iets van verdoving maar dat hielp niets. Deze behandeling was dan ook bijzonder onplezierig. Tevens kreeg ik nog even een standje dat ik mijn vorige afspraak niet was nagekomen. Bij besloot de kies niet te vullen maar het bij deze behandeling te laten (dus al de 3e wortelkanaalbehandeling!). Al met al een (letterlijk) nare bijsmaak. De kies moest opnieuw rust hebben.

Enkele weken erna had ik op de dag van afspraak geen tijd (ik ben freelance designer en mijn agenda verandert continu). Ik belde af met excuses en zei dat ik het begrijp als hij de behandeling alsnog in rekening zou brengen. De assistente begon vervolgens behoorlijk geïrriteerd te reageren dat dit de tweede keer was in één maand (terwijl de vorige keer een miscommunicatie was) en dat als ik dit nogmaals zou doen ik maar beter een andere tandarts kon zoeken. Ik was totaal verbijsterd en ik herinnerde haar eraan dat ze gewoon een rekening mochten sturen. Maar dat haalde niks uit, ik bracht hun agenda in de war, niks geen excuses en ze wilde alleen nog een afspraak maken als ik haar beloofde die na te komen. Ik zei haar dat ik het gevoel had dat ik een standje van mn moeder kreeg en dat ik van zo'n toon niet gediend was. Als ik dan zo'n last was voor de praktijk ze mijn afspraak mocht cancellen.

Na een uur stond de assistente in kwestie weer op mijn voicemail met de vraag of de andere afspraak (eentje om een ander gaatje te vullen) ook geannuleerd moest worden. Dat schoot bij mij echt verkeerd, de dag erna heb ik opgebeld dat ik graag mijn dossier wil ontvangen en dan ik mij uit wilde schrijven als patiënt.

Ik had op z'n minst van de tandarts nog wel een briefje of belletje verwacht, immers mijn reden van vertrek had vooral met de attitude van de assistente te maken. Maar nee, enkele dagen later trof ik een dikke envelop bij de post met mijn dossier, wat foto's én direct de rekening van een paar honderd euro.

Al met al was ik behoorlijk teleurgesteld in de houding van de tandarts. Het vervelende is dat sinds dit weekend mn tandvlees bij de kies weer begint op te zwellen en ik weer druk op de vulling voel. Ik weet de pijn nog in toom te houden met paracetamol maar ik voel dat er weer een ontsteking zit. Nu zit ik dus en zonder tandarts en nog steeds met een kies die niet in orde is. Mij bekruipt het gevoel dat ik behoorlijk bedonderd ben door de tandarts. Ik heb een rekening liggen van bijna 500 euro, ik ben drie wortelkanaalbehandelingen verder en nog steeds heb ik een ontsteking.

Mijn vraag aan jullie is; zit ik zo fout dat ik een afspraak een keer heb moeten afzeggen? Kan ik de tandarts aansprakelijk stellen voor een verkeerde behandeling? Of is het gewoon dat er minstens drie wortelkanaalbehandelingen nodig zijn? Ik weet nu even niet meer wat ik moet doen. Sowieso ga ik morgen op zoek naar een nieuwe tandarts maar ik voel er weinig voor om een groot deel van de rekening op te hoesten (ik krijg 250 euro per jaar vergoed via een jongerenverzekering) voor iets wat volgens mij totaal niet heeft gewerkt.

Dank voor het lezen en reageren!
kees82

Hoi,

Nou, ik ben wel eens 6x voor een wortelkanaalbehandeling, en ik heb een hele
goeie tandarts. Een infectie kan heel diep zitten.

Maar ik denk niet dat ze netjes zijm geweest tegen je,
onder betalen zal je niet uitkomen.
Gewoon dokken en vergeten, dan een nw tandarts.
Bang zijn voor de tandarts is tegenwoordig helemaal
niet nodig, dat zit in je hoofd omdat het vroeger anders was.

Dus, hou op met sikkeneuren, vergeten en verder
gaan. Ook niet het angsthaasje zijn, niet nodig hoor!

Succes en toedeledokie :smt001
ma, 06/25/2012 - 00:21 Permalink
vV

u gaat nu deels de tandarts iets verwijten wat gevolg is van eigen laksheid. En afspraken van een uur die kort tevoren worden afgezegd zijn helemaal niet fijn, en wanneer u daarop aangesproken wordt omdat het de tweede keer is (die eerste valt bij u misschien onder miscommunicatie, maar bij de tandarts denk ik niet) reageert u alsof de tandarts/assistente op uw teentjes staat. Het was uw eigen beslissing daar weg te gaan, zonder vooraf over de financien na te denken. De oude tandarts zal denk ik daadwerkelijk 2 afspraken van een uur en het deel wat wel al gedaan is in rekening brengen.
Voor een volgend ekeer is het misschien handig als u vooraf even communiceerd met de tandarts over uw werk en de mogelijkheid dat u kort tevoren af moet zeggen, moet mogelijk zijn binnen grenzen. Ik zou dan denk ik afspraken einde dag plannen, en een limiet op afbellen stellen op bv 10.oou in d eochtend. Dan heb ik tijd een andere patient te bellen erover, om de tijd op te vullen. Met wel de afspraak dat als het niet lukt u daadwerkelijkw el de verloren tijd netjes vergoedt.
Maar doe dat vooraf, niet achteraf....is inherent aan de job, en de problemen waar u, voor uw eigen belang, anderen mee opzadelt.
ma, 06/25/2012 - 08:25 Permalink
Viccie85

Ik denk dat u wel zult begrijpen dat de tandarts er is voor de patiënt, en ik inderdaad behoorlijk geschoffeerd voelde door de assistente. Ik heb zelf twee bedrijven en ik zal het nooit in mijn hoofd halen te zeggen dat ik geen nieuwe afspraak wil maken omdat het wordt afgezegd. Zulke dingen zijn het risico van het vak. Het was een wat oudere dame en zij sprak tegen mij alsof ik een klein kind was. Ik ben daar niet van gediend, niemand praat zo tegen mij en zeker niet ergens waar ik klant ben.

Dat ik ben weggegaan is inderdaad mijn eigen keus, dat ik de eerste afspraak heb gemist is maar goed want anders was de kies gevuld en zat de ontsteking er nog. De laksheid van niet eerder naar de tandarts te zijn gegaan komt voort uit angst, gelukkig ben ik na zoveel afspraken die angst kwijtgeraakt.

Ik zal de nieuwe tandarts in ieder geval op de hoogte brengen van mijn drukke baan, dan kan hij/zij er rekening mee houden.
ma, 06/25/2012 - 09:27 Permalink
vV

zeker niet ergens waar ik klant ben.
en dat is gelijk uw probleem. voor de tandarts bent u gewoon patient, en u komt daar omdat u dat zelf wil, niet omdat hij u uitgenodigd heeft. En aan zo`n afspraak zijn afspraken verbonden, die in principe uitgaan van wederzijds respect voor elkaar. En in uw laatste bericht mis ik dat dus volledig. De tandarts heeft u ook niet uitgeschreven, u bent zelf weggegaan na meerdere uren van zijn tijd verspild te hebben, en daarmee ook nog eens voor andere patienten de gang naar een eerdere behandeling belemmerd heeft. Misschien moet u eens minder met uw eigen bedrijven bezig zijn, en wat meer met de maatschappij...of heet u eigenlijk Remie?
ma, 06/25/2012 - 10:29 Permalink
kees82

Nou zo druk heb je het kennelijk niet met je 2 bedrijven want je hebt tijd genoeg voor deze discussie. Wat is nou eigenlijk je punt? Je wil alleen maar bevestiging krijgen dat je gelijk hebt, maar een tandarts die jou vraag beantwoord is zelfingenomen? Dat is ook niet netjes. Nadat ik een paar keer de posts gelezen heb vind ik, met alle respect, 'Remi' op zijn plaats.
Denk aan je kiezen en maak een nieuwe positieve start bij een nieuwe tandarts en denk af en toe aan de ander.
ma, 06/25/2012 - 10:59 Permalink
Viccie85

Met alle respect, jullie kennen mij niet, dus waar je die wijsheid vandaan haalt om mij meteen egoïstisch te noemen is mij niet helder. Mijn vraag was oorspronkelijk bedoeld om te weten of het klopt dat ik na drie behandelingen nog steeds een ontsteking heb, jullie gaan door over die paar afspraken. In mijn beleving is de klant nog altijd koning, maar zo te lezen niet in de wereld van tandartsen.
ma, 06/25/2012 - 11:05 Permalink
kees82

Hé joh doe nou nie zo boos joh! Ik heb je geschreven dat het normaal kan zijn dat je een paar keer terug kan komen voor zo'n behandeling. Mijn eerste post was
juist heel aardig maar daar reageerde je niet op! Ik ben geen tandarts maar een patient en neem juist de moeite je te antwoorden. Ik vond dat de
Tandarts die hier schreef best gelijk heeft, jouw laatste antwoord bevestigd dat
juist! Jammer, ik wilde juist helpen. Succes en sterkte met je wortel
ma, 06/25/2012 - 11:12 Permalink
Viccie85

Ja sorry daar was ik vergeten op te reageren, 6x is niet normaal veel! Dan zal het wat dat betreft wel kloppen. Alleen krijg ik gewoon een slecht beeld van tandartsen als ze allemaal zo hoog van de toren blazen.
ma, 06/25/2012 - 11:18 Permalink
kees82

Je schiet er weinig mee op, vergeten en opnieuw beginnen. Er lang in blijven hangen helpt niks. Ik had een moeder die eeuwig in zo'n kwestie bleef hangen, nou daar wordt
je niet gezelliger op joh!
Vraag in de apotheek naar voltaren, dat helpt tegen ontsteking, maar goed vragen aan apotheeker en niet te lang gebruiken. maar ga wel naar een tandarts hoor! Er zijn ook cursussen waarin je leert makkelijker
Te communiceren daar heb ik zelf veel aan gehad, maar das weer een ander thema voor een ander forum.

Groetjes en succes en beterschap jocjie!
Toedeledokie
ma, 06/25/2012 - 11:25 Permalink
Viccie85

Ja klopt, ik zal snel een nieuwe tandarts zoeken. Ben na zoveel behandelingen mn angst wel kwijtgeraakt, dus dat is een pluspunt! En ik ga vandaag even Voltaren halen, dat zal mss wel helpen. Thanks voor je hulp!
ma, 06/25/2012 - 11:37 Permalink
mecánico para …

wat me verbijstert............of eigenlijk in normaal Nederlands, verbaast is dta je zo slecht met je lijf omgaat onder het motto "ik heb een eigen bedrijf". Dat soort patienten, en dan ook nog met "angst" voor de tandarts, grijpen elk kulargument aan om niet te komen. En stuur maar een rekening is niet de oplossing. Als ik andere mensen NEE moet verkopen omdat ik een volle agenda heb dan is het op korte termijn opvullen van zo'n gat in de agenda best alstig.....en sta je vervolgens een week later (die maandagochtend) wel met klachten tussendoor, dan is het weer hollen om hetleuk te krijgen. Kortom, ja, als je de regie uit handen neemt van de tandarts dan ontregel je zijn praktijk. zijn eigen bedrijf. En net zo goed als jij prioriteiten mag stellen aan je eigen bedrijf en hoe dat loopt, maar hij/zij dat ook. En dat je dan een standje krijgt en dat ook zo ervaart............ belangrijk!!! leermoment!!!!

niet persoonlijk, want ik ken je neit maar je zal er wel zo op reageren is mijn ervaring: mensne met een iegen bedrijfje, prima. maar ik noem ze vrijwel standaard: LMEZ., løl met eigen zaak............want alles draait om dat bedrijfje en er is nooit tijd. ja waarom ik niet op zaterdag avond werk vragen ze dan........duh!

dus rug recht , zoek een andere tandarts maar zorg nou gewoon eens goed voor je gebit. En ja, een ontsteking, ontstaan door jarenlang verwaarlozen, levert soms ongekend lange nasleep op en is niet met 2 x kanaaltjes schoon vijlen meteen vetrokken.

my 2cents
ma, 06/25/2012 - 12:19 Permalink
kees82

hé je krijgt het wel te verduren hé joh vandaag! Heb je al pijn in je wortelkanaal ook dit nog erbij.

Volgnes mij kun je via deze website ook een nieuwe tandarts vinden, neem je agenda mee en zet er een dikke streep onder of een boekenlegger zodat je niet weer een domme fout maakt en niet kunt komen. Wij weten natuurlijk niet wat voor bedrijf je hebt, als je een glazenwasser bent is het weer anders dan een makelaar natuurlijk.
Ik ga tegenwoordig voor mij en mijn moeder, die heeft een kunstgebit dus ze blijft zelf thuis!

Nu moet ik echt weg, sorry moderator als ik van de topic af geweken ben. Ik wil alleen maar helpen maar moet nu toch weg

Groetjes en succes met je tandartsen ruzie, volg zijn advies wel op, poets je tanden en ga naar de cont rolle
:smt001
ma, 06/25/2012 - 12:45 Permalink
vV

ik reageer op o.a. de topic titel ""slechte behandeling"" (wat dus zeer waarschijnlijk niet zo is), maar tevens inhoudelijk. Als ik dan ineens arrogant ben, het zij zo.. Mij komt het meer voor dat u niet te horen krijgt wat u eigenlijk wil, maar dat is iets anders dan de realiteit. Hopelijk inmiddels weer met beide beentjes op de grond? Mijn reactie komt voort uit mijn indruk dat u zichzelf t.o.v. de tandarts nogal op een voetstuk heeft geplaatst. Naast dat dat niet werkt in de behandelrelatie (het heet niet voor niets een relatie) komt juist dat op mij nogal arrogant over (klant is koning en dat soort onzin).
Als ik dat verkeerd ingeschat heb, bij deze mijn excuus. Biedt u dan ook even excuus aan aan uw ex-tandarts?
ma, 06/25/2012 - 17:25 Permalink