spoedgeval

Author:
Flow
Posted:
wo, 08/18/2010 - 16:06
hai,

ik heb een vraag over hoe dingen werken.

Mijn man was vanochtend bij de tandarts, gewoon voor controle. Toen hij in de wachtkamer zat kwam er een meisje (met haar moeder) binnen. Dit meisje was blijkbaar aangereden en dat was ook duidelijk te zien, arme kind was aan het huilen, kleren vuil, bloed etc.
Het bleek dus een spoedgeval te zijn en dat meisje mocht (natuurlijk) meteen de praktijk kamer in. De receptioniste of assistente (dat weet ik niet) is toen naar mijn man toegekomen om te zeggen dat zijn afspraak niet door kon gaan omdat er een spoedgeval binnen was gekomen (dat had mijn man natuurlijk ook zelf wel door) In elk geval, hij heeft dus een nieuwe afspraak ingepland.
Een andere man die ook in de wachtkamer zat echter werd woest dat zijn afspraak geannuleerd was, hij begon meteen te gillen dat hij vrij had moeten nemen, dat als hij zijn afspraak zou afzeggen hij zou moeten betalen etc, hij was dus erg boos. Die man is toen de praktijk uitgewerkt.

Wat ik me nu afvraag, dat een spoedgeval meteen geholpen moet worden lijkt me logisch maar wat dan als er andere patienten in de wachtkamer zitten die echt een pijnklacht hebben? Gaat de tandarts dan overwerken om die mensen te helpen? of hoe werkt dat dan?
(voor mijn man maakte het niet uit overigens, die controle kan best 2 weken later)

groetjes

trudy
alpifresh

In de agenda van alle artsen, dus ook tandartsen, wordt altijd ruimte vrij gehouden voor spoedgevallen. Of dat nou het gevolg is van een ongeluk of niet, dat maakt niet uit.

Wanneer een spoedgeval meer tijd gaat kosten dan er ruimte is in de agenda, gaan ze proberen afspraken te verzetten. Als je daar niet aan wilt meewerken, reden maakt niet uit, is het echt wel mogelijk je dezelfde dag nog te helpen, maar je zal waarschijnlijk langer moeten wachten op je beurt.

Als er twee patienten tegelijkertijd binnenkomen met veel pijn, is het aan de tandarts om te beoordelen wie van de twee er medisch gezien het eerst geholpen moet worden.
wo, 08/18/2010 - 16:17 Permalink
Spiegeltje

Een andere man die ook in de wachtkamer zat echter werd woest dat zijn afspraak geannuleerd was, hij begon meteen te gillen (....)

Helaas steeds meer typerend voor deze tijd vol met 'korte lontjes'. Dat ie niet blij is kan ik me nog voorstellen maar de reactie is van een kind van 3.
wo, 08/18/2010 - 16:20 Permalink
Flow

Bedankt voor de antwoorden

is het echt wel mogelijk je dezelfde dag nog te helpen


Dat is mooi! Voor controle hoeft dat wat mij betreft niet hoor maar ik vroeg me gewoon af wat er zou gebeuren in geval van een pijn klacht, zeker gezien mijn man pas over 2 weken terecht kan (voor die controle dus) Wij vinden het ook eigenlijk normaal dat iemand met spoed gewoon eerst mag, ook al is dat soms vervelend.

Dat ie niet blij is kan ik me nog voorstellen maar de reactie is van een kind van 3.


Nou echt he! Hij is daar dus echt helemaal uit z'n plaat gegaan, de assistente was ook echt bang. En ze had het echt heel netjes uitgelegd.(als ik tandarts was en het was mijn praktijk hoefde die man dus echt nooit meer terug te komen)

Flow
wo, 08/18/2010 - 16:33 Permalink
mecánico para …

er is misschien een verhaal bij..........stel die man neemt ook echt een vrije dag dan is het zeggen van "uw afspraak vervalt" ook wat kort door de bocht. In 20 jaar heb ik dit 2 x meegemaakt en de regel is altijd: dit soort ellende gaat gewoon voor. Daar valt niet aan te tornen. echter........de patiënt in de wachtkamer krijgt ofwel een nieuwe afspraak aangeboden(wie weet moet ie straks ergens belangrijks zijn) of er wordt gevraagd of ie wil wachten ivm een vervelend ongeluk.

in het eerste geval is er niets aan de hand, in het tweede geval is die dag vrij niet voor niets genomen en geef je ook die persoon recht op de afgesproken behandeling/controle. Daarmee laat je iedereen in zijn waarde en is iedereen ook netjes benaderd.

overigens, wie weet heeft ie wel een aantal malen moeten afzeggen omdat het voor hem spoed/dringend/noodzakelijk was en toen een rekening gekregen etc etc. Dan kan ik me die reactie, zij het in afgezwakte mate ook wel weer voorstellen.

Overigens heb je soms geen idee wat werkgevers voor asociaal gedrag naar de werknemer uitstorten als die een keer (wettelijk vastgelegd in CAO) naar de tandarts moet.

dus, er zal best een reden voor zijn dat ie zo doorsloeg, feitelijk nergens voor nodig en vaak te wijten aan HTC in jointjes die mensen tegenwoordig wel erg vaak ook smorgens al aan de lip hebben hangen. tis wat he (stond vanochtend nog in de volkskrant)
wo, 08/18/2010 - 16:53 Permalink
Flow

@mecánico para bicicletas

Natuurlijk, u hebt gelijk, ik ken het verhaal van die man niet maar ik weet niet wat eraan vooraf gegaan is. Wat er dus precies aan de hand was weet ik (en mijn man) natuurlijk niet, en dan is het makkelijk oordelen.
De assistente heeft mijn man (ik weet niet precies of ze dat ook bij die andere man heeft gedaan) meteen aangeboden een nieuwe afspraak te maken, wat dus ook gebeurd is. Ook had ze netjes uitgelegd dat spoed gewoon spoed was.

Toch vind ik het kwalijk dat een assistente zo bang moet zijn op haar werk (ze was echt bang) en heeft ook tegen die man gezegd dat als hij nu niet weg ging ze de politie zou bellen. Mensen kunnen ook boos zijn en dat netjes verwoorden zonder schelden en dreigen.

groetjes

Flow
wo, 08/18/2010 - 17:01 Permalink
Chris888

Mensen kunnen ook boos zijn en dat netjes verwoorden zonder schelden en dreigen.

Ik kan dat niet altíjd... :oops:

(maar dan is er wel altijd meer aan de hand dan alleen boosheid: tevens schrikreactie of angst oid)
wo, 08/18/2010 - 17:13 Permalink
mecánico para …

Tussen ergens begrip voor hebben en het begrijpen zit altijd ruimte, en sommige mensen zijn eigenlijk alleen qua uiterlijk anders dan Bokito maar is het inlevingsniveau identiek.

overigens ik vraag me af hoe u zou reageren op deze situatie:

Ik moest ooit voor defensie vanuit Breda naar Utrecht (anderhalf uur trein) voor de oogarts komen optreden in het Militair Hospitaal.
Toen ik daar aankwam (afspraak om 9.00, thuis vertrokken 7.00 uur) zeiden ze dat ze hadden gebeld om 8.30 dat ik niet kon worden gezien (hilarisch natuurlijk voor een afdeling oogheelkunde) en dat ik een nieuwe afspraak moest maken. Die eerste afspraak was zeg maar 1 december. die had ik gemaakt op 1 oktober (echt twee maanden eerder). Nu mocht ik opnieuw komen.........ergens in februari. Dus ik vroeg, is dat niet heel vreemd? want ik kan er niets aan doen dat die oogarts ziek was/spoed had of kan mij het schelen (ook leek op die afdeling).
Ik maak een afspraak, zeg......1 februari. Kom thuis, blijkt dat dat net niet uitkomt dus ik bel echt om 12 uur op, kan ik pas op 1 maart!! Ik denk nog, doe niet zo debiel, maar goed, kan mij het schelen. Ik mocht tot die keuring lenzen dragen en pas daarna konden ze me dwingen een dienstfiets te pakken. Ondertussen gaat sinterklaasvoorbij, kerst ook en is het 1 maart.
Ik, wijsgeworden door de vorige keer sprak af om 1300uur. Ik zit daar netjes...........1245uur. En om ongeveer 1315uur komen ze pontificaal door de gang. drie, vier oogartsen, wat klootjesvolk erbij en daar zit je dan met je 2sterren. Vervolgens gaan ze achter de deur lang zal ze leven zingen...........en taart eten. de hele gang zat dus vol met wachtenden. wachtend tot ze de verjaarsdagstaart op hadden. Om 1340 mocht ik naar binnen, was om 1345 klaar......want zeg zelf, hij ziet in 2 minuten dat ik de mooiste ogen van het dorp heb en dat er niets mis mee is.

toen ik aan de balie stond (een lullig tafeltje) heb ik eens gevraagd of het normaal was dat er in werktijd gefeest werd, dat er 40- minuten gewacht moest worden terwijl je als eerste een afspraak hebt en of het even kon worden doorgebeldaan mijn 3sterrenbaas dat ik nu toch niet meer ging optreden in Breda. Ik had nog een vanHeutsz embleem op de pet en werd door een patjepeejer met nauwelijks een basisartsen opleiding, verteld dat ik niet moest zeuren.


wat zou u dan doen?

1) u geeft een grote mond terug en gaat met knallende deur weg
2) u vraagt ook taart.
3) u stelt zich zoals ik voor als aangenaam tandarts die en die.
4) u breekt de tent af.
5) u denkt krijg allemaal maar de ziekte en druipt af.
6) eerst 3, dan 2 en zegt daarna wat een stelletje slappe leuters werken hier

(ik deed 5 en dat werd ook niet op prijs gesteld)
wo, 08/18/2010 - 17:24 Permalink
mecánico para …

wat zou u dan doen?


coole link. overigens vind ik dat je callcentre medewerkers die mij ondanks een bel me niet!! register op mijn tweede lijn bellen omdat ik via adsl 4 nummer heb (en die zijn wel vrij blijkbaar!!) mag afserveren en een tropische ziekte met enkelrot af afbreken op kniehoogte, mag toewensen als ze rond etenstijd bellen. Ook die hebben stelselmatig het privéleven van Nederlanders opengebroken met hun irritante gemiezer over energieprijzen .
wo, 08/18/2010 - 17:54 Permalink
TechniekerJeetje

wat zou u dan doen?


coole link. overigens vind ik dat je callcentre medewerkers die mij ondanks een bel me niet!! register op mijn tweede lijn bellen omdat ik via adsl 4 nummer heb (en die zijn wel vrij blijkbaar!!) mag afserveren en een tropische ziekte met enkelrot af afbreken op kniehoogte, mag toewensen als ze rond etenstijd bellen. Ook die hebben stelselmatig het privéleven van Nederlanders opengebroken met hun irritante gemiezer over energieprijzen .


Can i hear an AMEN!!!!



Amen....
wo, 08/18/2010 - 23:09 Permalink