implantaten van 100% zirkonium of lithium disilicaat???

Author:
CindyDomensino
Posted:
zo, 01/19/2014 - 19:22
Hallo,

Ik ben al jaren bezig met mijn gebit. Door allergieen (voor resine epoxi-Bisphenol A, eugenol, isoeugenol) heb ik uiteindelijk twee tanden, waarop kronen zaten, laten verwijderen. Dit omdat ik me niet lekker voelde en ik misschien dacht, als ik nou die troep eruit haal (resine zit ook in de wortelkanaalbehandeling) dan voel ik me beter. Uiteindelijk heeft het niks geholpen en moet ik nu na een paar jaar dus een oplossing zoeken voor de twee tanden die ik niet meer heb.

Ik ben bij twee tandartsen geweest en 1 werkt met Nobel Biocare. Zijn willen titanium-implantaten zetten met kronen van puur zirkonium. Ook moet ik allerlei kleine operaties ondergaan. Heb al volledige curretage gehad maar willen ook een kleine flapoperatie omdat er er veel tandvlees zit om de laatste tanden in het ondergebit (37-47 ik bijt regelmatig het tandvlees stuk) en er een schaduw zit in de kern van die wortels. Die schaduw heb ik overigens al jaren (zeker sinds 2006) en is onveranderd. Er was ook een pocket van 5-6 mm. De ontbrekende tanden zijn de 36 en de 46.

Omdat ik het allemaal niet zeker wist, heb al veel meegemaakt op tandartsgebied. Ging ik via de huisarts naar een tandarts in het ziekenhuis.

Deze tandarts vond dat periodontitus gebeuren flink aangedikt. Beter geen operaties, vond hij. Tevens gaf hij aan kronen en implantaten te zetten van lithium disilicaat. Zirkonium gaf volgens hem problemen met de chipping. Het materiaal zou volgens hem zo hard zijn dat ik mijn andere tanden ermee kapot bijt.

Dus ...... terug naar tandarts 1. Volgens die tandarts was dat allemaal onzin. Dat Lithium materiaal was in haar ogen gewoon een slecht en goedkoop materiaal. Er werd letterlijk gezegd ....... meer iets voor arme mensen :-?

Ik weet eigenlijk niet goed wat ik moet doen. Als ik de offertes naast elkaar leg, zijn de prijzen nagenoeg hetzelfde.
Tandarts 1 werkt met Nobel Biocare
Tandarts 2 met een Duits merk

Ik denk zelf (omdat ik ook nog twee kronen moet zetten tand 24-25), dat te doen met Lithium Disilicaat en de implantaten met pure Zirkonium (aangezien dat echt kiezen zijn, en dus extra stevig met kauwen???). Op deze manier zou ik beide tandartsen tegemoet kunnen komen. Maar als iemand mij een beetje kan helpen een juiste keuze te maken, dan zou ik dat echt waarderen.

Dank u wel.
zel'dovich

Over die twee opties van kroonmateriaken: ik weet zeker dat de zaak veel genuanceerder ligt dan beide tandartsen u verteld hebben. U bent het meest gebaat bij een tandarts die voor- en nadelen helder op een rijtje kan zetten zodat u een goede keuze kan maken. De botte kretologie waarvan men zich nu heeft bediend geeft geen blijk van het serieus nemen van de patienten. Desnoods eens proberen bij een derde tandarts die wel moeite doet om het goed uit te leggen zou ik zeggen. Als de tandarts maar met een systeem werkt moet hij dat eerlijk zeggen en niet een ander systeem ongefundeerd afkraken.
ma, 01/20/2014 - 20:51 Permalink
CindyDomensino

Dat is gewoon heel moeilijk. Ik ben al bij zoveel tandartsen geweest. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Misschien een biologische tandarts. Ik weet het niet.
Heb nu gisteren de kronen laten zetten (lithium disilicaat) en ben misselijk. Heb het idee over te moeten geven. De tandarts zegt dat het geen allergische reactie is op de chemische stof.
Heb overwogen om gewoon alles eruit te halen en een gebit te nemen. Dan ben ik van alle tramalant af. Maar ......... dan moet ik niet allergisch zijn voor juist DIE stoffen. Want dat zijn natuurlijk grotendeels dezelfde stoffen als die nu ook gebruikt worden voor de tandarts. Straks zit ik met 40 jaar met een mond zonder tanden.......

Eerlijk is eerlijk, ik ben hier iedere week mee bezig en ik ben moe. Heel erg moe..... en verdrietig.
di, 02/18/2014 - 19:00 Permalink
vV

ik denk dat het onontkoombaar is een zeer uitgebreid onderzoek te doen naar mogelijke allergieën, vooraf, specifiek op de te gebruiken materialen.
En wellicht dieper graven, wellicht speelt er iets heel anders. Die genoemde allergie komt vaker voor en is te omzeilen. Echter mensen die daar heel gevoelig voor zijn, zijn vaak ook voor andere stoffen gevoelig.
Waarmee zijn de kronen vastgezet: composiet cement , dan zit daar wellicht juist die stof ook in (heeft de reactie niet te maken met de kroon zelf maar met het cement waarmee vastgezet wordt?).
wo, 02/19/2014 - 13:22 Permalink
CindyDomensino

Het is ook lastig er achter te komen welke stoffen precies gebruikt worden. Ook de tandarts weet niet precies wat hij gebruikt. Hij zegt, en dat geloof ik ook, dat zij enkel globale informatie krijgen over de bestandsdelen omdat veel producten natuurlijk afgeschermd willen blijven van de concurrentie. Maar dat maakt het voor mij extra moeilijk............
do, 02/20/2014 - 23:30 Permalink