Bestaat Tandarts etiquette?

Author:
erikr
Posted:
za, 03/12/2011 - 19:01
Helaas kwam bij mij laatste controle eruit dat ik ineens allerlei problemen had.
div 1 cm diepe pockets -> paradontoloog
Bot opgelost in kaak waar eerdere WKB had plaatsgevonden door oa hun
Kies met te grote vulling zenuw beschadigd -> WKB -> endoloog (vulling was alleen aangelegd om ruimte tussen 2 kiezen te kunnen opvullen, anders ging het niet, hield 1 maand)

Toevallig hadden ze nog een 2e locatie in amsterdam waar deze specialisten werkten. Dus ik werd meteen doorverwezen en kreeg div afspraken.

Endoloog bezocht, ja vulling te diep en parandontloog moest ook wat doen. Wortel waren te diep gevuld waardoor ontsteking boven kies, dus ook chirurgische operatie nodig naast WKB.

De rest is over 2 weken aan de beurt.

Nu vermoed ik zware kosten te krijgen. Maar als ik naar vraag dan zeggen de rekeningen gaan naar de zorgverzekeraar. ik krijg max 500 terug uit aanvullend pakket (agis).

Horen zij geen behandelplan te geven met wat het kan kosten, misschien zeg ik wel trek de boel er maar uit.

Maar het zou me niet verbazen als ik straks rekeningen van de zorgverzekeraar krijg van ongeveer 3 a 4 duizend euro. Die ik even moet betalen in 14 dagen.
Ik ben best wel geschokt. Ik kom hier enorm mee in de problemen. Hebben tandartsen tegenwoordig geen ethiek meer? hoeven ze je niet meer te waarschuwen voor hoge kosten? keuzes te geven?

Wat als je geen geld hebt dan heb je ineens een deurwaarder aan de deur. Valt me echt tegen.

Zit te denken om misschien toch eens naar de acta te gaan, dat schijnt de helft te schelen.

Ook dat vulling gebeuren zit me dwars collega 1 (is nu weg) vult mijn kies, maar blijkbaar te diep zegt nr 2 waardoor hij nu een WKB nodig heeft weer 500 euro en hij had het nog over een mogelijke brug weer xxx euro?

Hoe kan dat nou allemaal?
Lieneke

Hallo,

Sorry, ik snap de vraag niet helemaal. Onder een etiquette versta ik een vragenlijst. Ik heb er onlangs een geschreven voor de tandarts waarbij ik werk. Daarin wordt gevraagd naar de tevredenheid van de patient. De beroepsverenigingen e.d. zijn aan het bakkelijen of dit verplicht zou moeten worden voor elke tandartspraktijk om de zorgkwaliteit transparanter te maken. Ondertussen hebben wel meer praktijken deze uit eigen beweging in de wachtkamer liggen. Onder ethiek versta ik het afwegen van normen en waardes voordat men tot behandeling oid overgaat.

Bij een paradontoloog en parondontoog bedoelt u vast een parodontoloog en bij een edotoloog een endodontoloog?

Ja, er moet een behandelplan gemaakt worden. Deze is ook ongetwijfeld gemaakt maar wellicht (nog) niet goed met u doorgesproken? En u heeft geen begroting gekregen? Vraag daar dan naar. Daar heeft u uiteraard recht op. Heeft u misschien nog een afspraak staan voordat er behandeld wordt? Of u het vergoed krijgt, moet u wel zelf navragen bij de verzekering. Dat wordt u niet op een presenteerblaadje aangereikt door de mondzorger.

Hoe het allemaal kan? Is u dat ook niet verteld? Gebruik de zoekfunctie eens op parodontitis, paro-endo en wortelkanaalbehandeling. Een antwoord wat u niet wilt horen: Bedenk eens hoeveel invloed uzelf op uw gebit heeft. Bedenk eens hoe het zit met uw mondhygiene, voeding en (on)regelmatig tandarsbezoek. Parodontitis en diepe gaten komen niet zomaar uit de lucht vallen...tenzij u een wel erg slechte tandarts heeft gehad. Mocht uw eigen verantwoordelijkheid hierin de afgelopen jaren te kort zijn geschoten, dan kan het niet zo zijn dat u nu de behandelaars de schuld geeft van de hoge kosten die u nu oploopt.
zo, 03/13/2011 - 10:37 Permalink
vV

zeker als u ernaar vraagt hoort er een begroting gegeven te worden! doen zij dat niet trek dan de stekker maar uit de relatie, oftewel naar een ander....

een second opinion (een echte) klinkt ook wel als een goed idde, om eens te laten beoordelen wat er eventueel mis is gegaan en wat er echt nodig is. Acta kan, houd wel rekening met veel langere behandeltijd, door studenten namelijk.
zo, 03/13/2011 - 13:02 Permalink
erikr


Ja, er moet een behandelplan gemaakt worden. Deze is ook ongetwijfeld gemaakt maar wellicht (nog) niet goed met u doorgesproken? En u heeft geen begroting gekregen?
Hoe het allemaal kan? Is u dat ook niet verteld? Gebruik de zoekfunctie eens op parodontitis, paro-endo en wortelkanaalbehandeling. Een antwoord wat u niet wilt horen: Bedenk eens hoeveel invloed uzelf op uw gebit heeft. Bedenk eens hoe het zit met uw mondhygiene, voeding en (on)regelmatig tandarsbezoek. Parodontitis en diepe gaten komen niet zomaar uit de lucht vallen...tenzij u een wel erg slechte tandarts heeft gehad. Mocht uw eigen verantwoordelijkheid hierin de afgelopen jaren te kort zijn geschoten, dan kan het niet zo zijn dat u nu de behandelaars de schuld geeft van de hoge kosten die u nu oploopt.

Para moet ik einde vd maand langs voor een 1 uur consult om mee te beginnen. Misschien geeft die wel een behandelplan.
De Endo heeft 10 a 15 min gekeken (consult) en ik heb nu een afspraak van 2 uur gekregen. Geen begroting, geen behandelplan, rekening zou naar zorgverzekeraar gaan toen ik naar vroeg.

Voor de duidelijkheid ik heb geen moeite met eigen verantwoordelijkheid nemen, hoe pijnlijk soms ook. Maar ik verwacht wel eerlijke communicatie.
Verder had ik het wel fijn gevonden als de tandarts 1 wortel mist op de foto en daardoor voor de 2 keer een WKB moet doen, ik die niet hoefde te betalen of gedeeltelijk maar daar zullen zorgaanbieders vast anders over denken :lol:
zo, 03/13/2011 - 15:39 Permalink
erikr

zeker als u ernaar vraagt hoort er een begroting gegeven te worden! doen zij dat niet trek dan de stekker maar uit de relatie, oftewel naar een ander....

een second opinion (een echte) klinkt ook wel als een goed idde, om eens te laten beoordelen wat er eventueel mis is gegaan en wat er echt nodig is. Acta kan, houd wel rekening met veel langere behandeltijd, door studenten namelijk.

Bedankt voor de tip!
zo, 03/13/2011 - 15:40 Permalink
erikr

Misschien toch wel zo fijn om iets terug te koppelen. Na mijn verhaal is de 2e nog een keer met de 1e gaan praten en daaruit kwam een andere en vooral voor mij gunstigere visie. Deze vertelde dat de schade aan mijn gebit best meeviel en goed te stoppen was met extra mondhygienisten bezoekjes.
Ik kreeg nu wel een behandelplan (zonder de eerder nog genoemde wkh en eventuele brug) waardoor de kosten een stuk gunstiger werden.
Zo zie je maar 2 mensen is soms 2 verschillende meningen en dus behandelingen.
di, 05/03/2011 - 13:45 Permalink