Brutaal!

Author:
Stuiterbal
Posted:
ma, 12/24/2012 - 21:50
Vanmorgen belde ik de tandarts, omdat het nog niet helemaal lekker gaat allemaal. Mevrouw de assistente had wéér haar dag niet, want ze zei: "uw klachten horen erbij, u heeft een afspraak over drie maanden." Toen ik zei dat ik geen drie maanden wilde wachten zei ze dat ik dan eerst maar even de kerstdagen moest zien door te komen en dat ik in januari maar weer moest bellen. "Goed?" "Nee, helemaal niet goed". "Ik heb nu geen tijd", zei ze en ze gooide de telefoon erop.

Een uur later belde ik haar weer met de vraag: "bel ik nu wel gelegen?" En wéér barstte ze tegen me los. Ze had het met de tandarts overlegd, ik wist dat ik over drie maanden een afspraak had, enzovoort. "Ja, maar ik wil nu een afspraak voor de eerste week in januari!" En toen zei ze: (lees even goed, ze zei het echt) dat ze me brutaal vond aan de telefoon. Ik zei haar dat een weerwoord hebben en krijgen echt iets anders is dan brutaal zijn en dat ik haar erg kortaf vond.

Ieder weldenkend mens zou denken dat ik dit verhaal verzin, maar gelukkig zat mijn man tijdens dit telefoongesprek naast me (al viel ie van verbazing bijna van de stoel) om getuige te zijn van dit idiote gesprek. Hij zij mij ook: "nu moet je er naar toe gaan om haar aan te spreken op haar gedrag."

Zo gezegd, zo gedaan. Op naar de tandartspraktijk. "Ik kom even met u praten over uw telefoonmanieren", zei ik. Wéér wilde ze los gaan. Maar ik zat goed in mijn rol en gunde mezelf (en de overvolle wachtkamer) een knap staaltje theater. "Ik laat mij door niemand afblaffen mevrouw, dus ook door u niet. Ik heb op Wikipedia opgezocht wat het woord brutaal betekent en daar word ik niet erg vrolijk van ..."

"U moet hier weg", siste ze. "U moet een andere tandarts zoeken!" "Waarom? Omdat u mij niet aankunt?" "Nee, omdat u dwingend bent, veel tijd in beslag neemt én omdat u uw afspraken steeds afzegt." Ik legde haar uit dat ik ook een eigen praktijk heb en dat het dus logisch is dat er dan mensen komen die je kostbare tijd in beslag nemen. En wat betreft het afzeggen van mijn afspraken: "ik heb inderdaad vanwege mijn angst een aantal afspraken afgezegd. Dat doen angstpatiënten, maar het was altijd keurig op tijd. Op één keer na en die afspraak heb ik ook nog eens keurig betaald."

Over die angst gesproken: "die nam u ook al niet serieus. Ik moest me maar gewoon ontspannen en dat is een beetje lastig voor mensen die angstig zijn voor de tandarts." Ze werd nu echt woest. "Ik heb alle tijd genomen om met een vriendin van u over u te praten!" "Maar dat was nádat u niet begripvol tegen me was. En in plaats van dat u mij nu een compliment geeft voor mijn moed en doorzettingsvermogen blaft u me wéér af."

"Maar goed", zei ik, "ik heb onze telefoongesprekken opgenomen (wat niet waar is, maar ze schrok er wel lekker van) en die zeggen genoeg. En dit gesprek wordt nu ook opgenomen." Ze werd lijkbleek en zei: "prima." Maar ineens drong het tot haar door wat ik tegen haar had gezegd. Ze stoof op en zei: "ik ga nu MIJN MAN (de tandarts is dus haar echtgenoot, dat verklaart een hoop) halen!" Heel rustig zei ik: "dat hoeft niet hoor, ik heb gezegd wat ik wilde zeggen. Fijne feestdagen!"
fransaki

brutaal
astrant, bekkig, beledigend, driest, impertinent, insolent, onbeschaamd, onbeschoft, oneerbiedig, vlegelachtig, vrijpostig vermetel

Het behoeft geen betoog dat er geen sprake is van wederzijdse chemie, ik denk dat van beide zijde geen schoonheidsprijs gewonnen wordt wat betreft communicatie (wat ik opmaak uit eenzijdig belicht verhaal). Ten overstaan van volle wachtkamer verhaal halen vind ik nou ook geen reden om een behandelrelatie voort te zetten, maat daar was ts waarschijnlijk ook niet op uit. Succes met de zoektocht naar nieuwe behandelaar die meer recht kan doen aan de gewenste zorgvraag.
ma, 12/24/2012 - 23:17 Permalink
vV

Bij een verhaal als dit ben ik meer dan ooit benieuwd naar de versie van de andere partij. Er staan toch wat dingen in die niets met de basis van het probleem te maken hebben, zo ook waardeoordelen over personen waarbij lijkt het ook geheel aan de eigen rol in het verhaal voorbij gegaan wordt.
di, 12/25/2012 - 10:59 Permalink
glimglom

Wat ik persoonlijk wel eens als complicerend ervaar in de contacten met een behandelaar, is dat daar een telefoniste of assistente tussen zit. Vertrouwen in een behandelaar en goede wederzijdse communicatie is van groot belang, als patiënt/cliënt voel je je toch al vaak onzeker (c.q.angstig) , omdat je vaktechnisch gewoon de mindere bent, maar het is wél jouw lijf waar het om gaat en waar aan 'geknutseld' gaat worden. Meestal moet je dus die hobbel nemen van assistente en als die bijdehand gaat doen betreffende een behandeling is dat niet bevorderlijk voor je vaak toch al gespannen zenuwen. Zomaar ineens kan dan je normale wellevendheid zijn verdwenen ;-)

Assistente/telefoniste in een praktijk voor welke gezondheidszorg dan ook is een belangrijk vak, zij (meestal is het een vrouw) is het voorportaal.
Van mijn huisarts weet ik dat het niet altijd meevalt om goed en deskundig en sociaalvaardig personeel te vinden.
di, 12/25/2012 - 11:21 Permalink
vV

Direct kontakt met de arts zelf is logistiek niet te doen, in ieder geval niet zonder aanmerkelijke verhoging van tarieven... Hoeft ook niet wanneer de mensen aan de telefoon gewoon goede instructies hebben gekregen en die opvolgen. Ook wanneer de patiënt cq persoon aan de balie of aan de telefoon zichzelf veel belangrijker vindt dan andere patiënten.
Maar het is soms een zwakke plek in de communicatie, zeker wanneer mensen , wat heel vaak gebeurt, een grote. Mond opzetten richting assistente, maar zodra de tandarts zelf in beeld is ineens poeslief zijn. Mensen die zichzelf misdragen aan de balie krijgen een gesprek met mij, en mogen wanneer zij zich onheus geuit hebben richting personeel daar eerst hun excuus voor aanbieden. Zo niet was het het laatste gesprek.

Maar ik denk dat dit verhaal over heel andere dingen gaat, is meestal zo als je dieper gaat graven.
di, 12/25/2012 - 11:31 Permalink
Lieneke

Vervelend wat er allemaal gebeurd is. Hoe is het nu met de klachten?
Ik denk dat het goed is te weten dat het rond de kerst top drukte en chaos is in de praktijken. Iedereen wil graag voor het nieuwe jaar geholpen. Zo ken ik een tandarts die speciaal nog op zaterdag is gaan werken om een aantal wortelkanaalbehandelingen af te maken. Er waren zes mensen ingepland. Daar bleef er nog maar eentje van over: de rest belde af, want ze hadden het zo druk thuis. Op vrijdag was het rustig in gepland en heeft toch nog tot half 7 moeten werken omdat er ineens allemaal spoedjes tussendoor kwamen. En ja, er zijn dagelijks mensen die ze toch later moeten laten komen. Er wordt ingeschat of iets echt spoed is of gewoonweg vervelend. Spoed mag/moet komen, en wat vervelend is maar niet acute hulp nodig heeft, zal moeten wachten. De tandarts en zijn assistente zijn ook maar gewoon mensen die een grens moeten trekken en die een gezin hebben. En als het zo druk is ook nog wel eens hun geduld verliezen omdat hun grens wordt overschreden. Bijvoorbeeld als je in de avond nog kroon- en brugwerk wilt plaatsen, de telefoon op de band zet, de deur op slot draait en er dan mensen zijn die op de ruit gaan tikken...of je privenummer ontfutselen...Ja, dat gebeurt, en een 'nee' wordt niet geaccepteerd. Wat moet de assistente dan nog doen?
U bent niet de enige met last...ik hoop dat u dat wilt begrijpen. En ja, communiceren is hartstikke moeilijk en er wordt veel te weinig aandacht aan besteed tijdens de studie. Ik schrijf zelf artikelen voor vakbladen en dat onderwerp wordt ook nog eens slecht gelezen. Heel jammer...
Een fijne kerst gewenst, ik ga me ook weer met mijn gezin bemoeien.
di, 12/25/2012 - 11:43 Permalink
vV

Heb openingspost nog even doorgelezen, maar ja, keerzijde van de medaille is dat er door ts zelf blijkbaar diverse afspraken voor behandeling zijn afgezegd, met angst als reden. Dus zonder rekening te houden met de agenda van de tandarts ( ook al is er tijdig afgezegd,maar wellicht net opmtijd dus een of twee dagen tevoren , en naar alle waarschijnlijkheid lange afspraken) maar hu wel snel ingrijpen eisen omdat mede door eigen toedoen ( uitstellen behandeling) er nu ( nog of weer) klachten zijn. Tja... Tandarts hoort spoedeisende klachten te verhelpen op korte termijn, of daar mogelijkheden voor te scheppen, maar was dit spoedeisend ? In perceptie ts wel, ongetwijfeld, maar als ze al langer bestonden en patient zelf behandeling ervan heeft uitgesteld gaat dat wel een beetje een onredelijke eis worden.
Zoals gesteld zijn er meerdere kanten aan het verhaal, en mist er ook eigenlijk best veel info...

Fijne kerst, en is er echt spoedeisende behandeling nodig is daar ook met kerst de spoeddienst. Wel rekening ouden met wachttijd, is meestal gekkenhuis mede door mensen die op de werkdagen hun eigen agenda boven hun pijn stelden.
di, 12/25/2012 - 12:00 Permalink
mecánico para …

Angstpatient, afspraken afzeggen, eigen praktijk, stuiterbal, ......ik krijg bijna het idee dat je de telefoon gesprekjes en het bezoek aan de wachtkamer leuk vond. Gewoon om te zeuren. Hoe dan ook, ik zou eens hard gaan nadenken over je eigenlijke wensen en die als prioriteit bovenaan de lijst zetten. Al dat geneuzel over je eigen praktijk, werk en angst.....allemaal uitstel van executie. Dat je bang bentkan en mag. Maar gebruik voor afwezigheid dan ook gewoon dat als reden. Mensen met een eigen bedrijf vinden dat vaak heel belangrijk....is het nooit. Zelfs een minister president gaat naar de tandarst.
do, 12/27/2012 - 09:22 Permalink
vV

Ik heb het idee dat ts alleen de eigen mening kwijt wil en geen belangstelling heeft in de mening van anderen hierover, laat staan in discussie gaan over de factoren waardoor het gelopen is zoals het gelopen is, in haar visie.
zo, 12/30/2012 - 11:32 Permalink