Fouten tandarts bij wortelkanaalbehandeling

Author:
Roses86
Posted:
ma, 02/22/2010 - 19:20
Vorig jaar besloot mijn tandarts dat mijn oude vulling vervangen moest worden. Geen probleem zou je denken maar helaas begon de boel flink pijn te doen en liep het uit op een wortelkanaalbehandeling. Mijn kies heeft 3 kanalen. De tandarts gaf aan er maar 2 open te kunnen krijgen omdat de ander dicht zou zitten. 2 maanden achter elkaar lag ik wekelijks in de stoel omdat er weer wat aan mijn kies moest gebeuren. Uiteindelijk heeft de tandarts de kies definitief afgesloten waarbij 1 kanaal dus niet geopend en gereinigd was omdat het volgens hem niet kon. Hij gaf daarbij aan dat mijn kies er op een gegeven moment maar uit moet.
Afgelopen januari had ik de halfjaarlijkse controle, deze vind plaats bij een andere tandarts binnen dezelfde kliniek. Zij schrok zich kapot toen ze zag wat er allemaal met mij gebeurd was in een paar maanden tijd. Andere tandarts erbij gehaald en er werd besloten dat de wortelkanaalbehandeling over moest, anders zou ik mijn kies verliezen. Mij was verteld dat ik sowieso mijn kies zou verliezen en dat er geen oplossing voor was.
Afgelopen woensdag de wortelkanaalbehandeling gehad. Deze tandarts had de derde kanaal zo open. Toen de tandarts wegliep zag ik op het computerscherm mijn dossier open staan en ik las daar dat de er was neergezet door de tandarts van de halfjaarlijkse controle en tevens de directrice van de kliniek: .......gaat endo overdoen. Wat heeft(eerste tandarts) gedaan?????
Dit bevestigd naar mijn idee dat er een fout gemaakt is en dat er een fout hersteld wordt.
Is het dan niet meer dan redelijk dat er compensatie in de kosten geboden wordt?
mecánico para …

als je een kanaal niet kan vinden is dat niet ondenkbaar. als je vervolgens op de foto wel eenspoor van een kanaal ziet kan je besluiten te gaan graven met de nodige risico's om buiten de wortel te komen. De start met succes nu zou je ook kunnen zien als niet vertellen van de risico's en een lucky shot. Tis maar met welke bril je kijkt.
Stel ze vindne nu het derde kanaal (gebeurd) en vullen het en vragen deze te betalen, dan klopt dat ook nog ook als er eerst maar 2 kanalen zijn gedeclareerd. Kortom, de eerste wilde wel, maar kon niet en gaf de problematiek weer aan u, de tweede is "verbaasd" en voelt zich capabel het derde kanaal te gaan zoeken.............en te vinden. Wees blij ipv teleurgesteld in de eerste. Die kende zijn grens en zag geen heil in hoge risico's. De tweede zag het anders, en had naast vaardigheid ook een beetje mazzel.
Dat de directie schrijft: endo overdoen.
Welek compensatie denkt u eigenlijkover? Kan me voorstellen dat 1 kanaal extra (dus verschil tussen e14 en 16) wel wordt gerekend, bijvoorbeeld de vulling die opnieuw moet niet. Een extra foto weer wel, want die heb je nodig en blijkbaar kan het nu niet zonder, dus toen ook niet. Ergo........... ze doen hun best en daar zou ik blij mee zijn
ma, 02/22/2010 - 19:55 Permalink
Spiegeltje

Als er echt sprake is geweest van een medische fout mag u van de tandarts verwachten dat deze wordt hersteld op kosten van de tandarts. Het is vaak echter lastig te bepalen of er sprake is van een medische fout. Meestal is de grens tussen een complicatie en een fout niet zo duidelijk of spelen nog andere factoren zoals hier boven nog eens staat beschreven. Het is natuurlijk wel een beetje oppassen met het trekken van snelle conclusies op basis van een zinnetje in lhet dossier. Gaat u het gesprek eens aan met deze praktijk om te kijken wat mogelijk is.
ma, 02/22/2010 - 20:03 Permalink