Vorig jaar ben ik van tandarts veranderd. Hij heeft mijn gebit nagekeken en de pocketstatus in de computer gezet. Ik kreeg hier een rekening voor van € 19,50.(C11) . Daarna ben ik na de mondhygieniste geweest en zij heeft mijn gebit schoongemaakt. De rekening van € 46,10 (M59) Prima. Na 5 maanden maak ik opnieuw een afspraak met de mondhygieniste. Zij kijkt opnieuw mijn gebit na en vermeld de pocketstatus weer in de computer. Dit kostte wat meer tijd omdat zij alleen werkt en niet met een assistente zoals de tandarts hiervoor heeft gedaan. Daarna heeft zij met wat rode vloeistof mijn gebit ingesmeerd om te kijken waar de plak zat en waar ik op moest letten met poetsen. Zij is aan schoonmaken niet toegekomen, dat zou gebeuren op een ander tijdstip. De rekening kwam de volgende dag al in de bus. Ik ben toen heel erg geschrokken van de hoogte van het bedrag nl € 148,60 (T12) Op internet heb ik opgezocht en T12 kost inderdaad zoveel. Volgens mij gebruikt zij de verkeerde code voor de behandeling die ik gehad heb.Ik heb herover gebeld en ze blijft erbij dat de code wel goed is. Mijn vraag, waarom kost deze behandeling €148,60 terwijl de tandarts hetzelfde deed en maar €19,50 berekende. Daar komt nog bij dat ik 2 grote frame,s heb en nog maar 16 tanden en kiezen, een half gebit dus. Wat moet ik doen, met de mondhygieniste kom ik er niet meer uit. Wie kan mij een advies geven wat te doen.
Re: foutieve rekening mondhygieniste
De mondhygienist heeft naar alle waarschijnlijkheid wel een volledige parostatus gemaakt. Het genoemde bedrag hoort daarbij. Ze had er zelfs nog meer van kunnen maken als ze het kleuren had berekent (m31). Bij een parostatus wordt elke kies/tand afzonderlijk bekeken op 6 verschillende plaatsen. Er wordt ook naar complicaties zoals furcaties en mobiliteit bekeken. Het is veel en veel uitgebreider dan een DPSI-score. Het verschil in tijd wordt daardoor bepaald en niet/nauwelijks door het wel of niet hebben van een assistente.
Advies: Rekening accepteren. Voortaan vooraf vragen naar de kosten...was wel netjes geweest als je die van te voren had gekregen. Vraag ook nu naar de toekomstige kosten; die zijn waarschijnlijk heel anders dan u denkt. Vraag ook naar de diagnose/prognose...
Re: foutieve rekening mondhygieniste
Re: foutieve rekening mondhygieniste
Re: foutieve rekening mondhygieniste
Re: foutieve rekening mondhygieniste
Tarief is weliswaar wettelijk vastgesteld, maar voorinformatie kan geen kwaad.bespreek uw probleem met mondhygiënist en uw wens om bij bedragen hoger dan €100 of wat dan ook eventjes op de hoogte te worden gesteld. Normaal toch?