Geschil omtrent tijd van geplande afspraak

Author:
Dauntlessxl
Posted:
do, 06/04/2009 - 15:41
Vandaag kom ik om 14:00 bij de tandarts aan voor een afspraak van anderhalf uur voor een wortelkanaal behandling en voorwerk en opbouw voor een kroon. Stipt 5 voor 2 sta ik aan de balie, zegt de assistente ja meneer u bent een half uur te laat, u had om 13:30 een afspraak, er zit nu al iemand anders, u moet een nieuwe afspraak maken en u krijgt voor de vergeten afspraak een factuur.

Het volgende; mijn moeder (wat is als student je moeder soms nog handig) heeft voor mij de afspraak gemaakt. Ze is 10 jaar doktersassistente geweest en als het aankomt op afspraken met de tandarts, huisarts of welke persoon echt de meest preciese persoon die ik ken. Als ze een afspraak maakt laat ze het de betreffende asistent meestal nog drie keer herhalen en schrijft ze het meteen in haar drie agenda's op. En wat staat er in die agenda's 14:00.

Het gaat om een telefonisch gemaakte afspraak? wat nu, het woord van de tandartsassistente tegen dat van mij en mn moeder? Ik heb overigens nog nooit een afspraak te laat afgezegd en ben er nog nooit een vergeten. Wat mij overigens ook zo tegenstond was de enorm nare houding van de assistente, zo arrogant en verwijtend, echt onmenselijk, alsof ik geen blik waardig was toen ik daar aankwam, maar dit terzijde.

Hun woord tegen dat van mij, telefonische afspraak dus geen afspraakkaart en tandarts wil rekening sturen, moet ik nu betalen?

Tandarts is aangesloten bij NMT
Spiegeltje

Als u zeker van uw zaak bent niet betalen en de zaak schriftelijk nog eens aankaarten bij de tandarts. Als u er niet uitkomt blijft het zijn woord tegen het uwe. Uiteindelijk beslist dan de rechter mocht er een zaak van worden gemaakt. U kunt de tandarts aangeven dat u niet betaalt en het op een procedure aan wilt laten komen. Het is dan overigens helemaal niet zeker dat u aan het langste eind trekt. Dat zal van uw verweer afhangen.

Uw tandarts kan overigens alleen een rekening sturen voor de tijd die hij daadwerkelijk kwijt is, dat wil zeggen hoogstens voor 25 minuten (13.30 tot 13.55). Of hij moet daarna nog gaten in de agenda hebben gehad die hij niet nuttig kon besteden. In ieder geval niet voor de volle 1,5 uur. Tandartsen hanteren soms ook vast bedrag per uur, bijvoorbeeld 75 euro, voor gemiste afspraken (hierin zit een zekere coulance omdat de tandarts in een uur meer omzet kan maken).
do, 06/04/2009 - 15:52 Permalink
mecánico para …

Apart is dat je 90 minuten hebt afgesproken door te brengen in de stoel en er na de door hun gestelde 25 minuten t elaat iemand in de stoel blijkt te zitten. hoezo afspraak 90 minuten?
Als het puur enkel een communicatie fout zou zijn zou er nog 65 minuten voor je vrij staan. waarom die dan niet gebruiken? en een neiwue afspraak voor het vervolg. kan je daarna nog over 25 minuten nix doen een nota krijgen maar als het de eerste keer is dat zoiets gebeurt dan zou ik niet zo snel het vel over je oren trekken
do, 06/04/2009 - 17:08 Permalink
vV

precies.. Een nota kan men trouwens alleen sturen indien er geen andere werkzaamheden konden worden verricht.
En aangezien er iemand anders in de stoel zat, kon er ander werk gedaan worden dus geen nota, of hooguit voor die eerdere 30 min. Ik denk eerder dat er een fout gemaakt is en een dubbele afspraak gemaakt is, en dat de assistente dat op deze wijze probeert onder te schoffelen. misschien zit zij al wel op de schopstoel omdat zij veel fouten maakt?

Normaal gesproken zou ik idd bovenstaanden volgen: doe het deel wat wel lukt in de tijd, voor de rest neiuwe afspraak. En wanneer het een trouwe klant is die nooit de kantjes ervan afgelopen heeft, zien wij zoiets een keertje door de vingers...(let wel: hij heeft recht een nota te sturen voor dat halve uur! Persoonlijk had ik zelf denk ik even gewacht tot die patient waar aan gewerkt werd klaar was, om die te vragen hoe laat gepland was, en gelijk even de tandarts te spreken, maar dat is achteraf...
vr, 06/05/2009 - 08:53 Permalink
Dauntlessxl

Hartelijk bedankt voor jullie reacties. Ik vind het geheel ook maar vreemd, ik was er namelijk ruim 10 minuten van tevoren maar omdat ik zo vroeg was heb ik nog even buiten staan bellen. Buiten heb je goed zicht op de wachtkamer en die was leeg. Een kleine 20 minuten na 13:30 zat er dus al iemand anders op de tandartsstoel. De tandarts weet ook (ben er veel geweest de afgelopen maanden) dat ik om de hoek woon op zo'n 3 minuten fietsafstand. Men had toch ook gewoon eerst even kunnen bellen denk ik dan, hele kleine moeite en naar mijn idee in eerste instantie een makkelijkere optie dan meteen eerst proberen ergens anders een patient vandaan te plukken.

De opmerking van de dubbele afspraak is daarom zo gek nog niet ook omdat de afspraak van gisteren zo'n twee weken geleden door omstandigheden naar gisteren verplaatst is en de assistente gisteren in een telefoongesprek over de situatie ineens heel beschuldigend werd omdat de afspraak eerder al veels te laat zou zijn verzet. En met te laat bedoel ik dan overigens ruim 72 uur vantevoren terwijl de NMT voorwaarden van minimaal 24 uur van te voren spreken. Ja vV ik had eigelijk even moeten blijven wachten en heb ik me achteraf idd veels te makkelijk weg laten sturen.

Ik wacht vandaag even af of er een rekening door de bus valt, en zo ja hoe hoog die is en dan zal ik de situatie uiteraard eerst gewoon netjes proberen te bespreken met de tandarts
vr, 06/05/2009 - 12:26 Permalink
Spiegeltje

Zo 150 euro, dat is niet niks!

Ik zou de zaak middels een nette brief, dus schriftelijk, aankaarten bij de tandarts en in ieder geval aangeven dat u heeft geconstateerd dat om 13.50 al een andere patient in de stoel zat. Zoals hierboven al aangegeven roept dat vraagtekens op en is een aanwijzing voor een dubbele afspraak. Verder wordt hierdoor duidelijk dat niet de hele behandeltijd in rekening kan worden gebracht. Als u voet bij stuk houdt en de rekening niet betaalt is de kans vrij groot dat het tot een incassoprocedure komt. Geen probleem, maar u moet nu wel aan een dossier gaan werken. Het is m.i. nog steeds mogelijk dat de tandarts aangeeft dat sprake was van een vergissing (die heeft u immers nog niet gesproken toch, alleen de assistente). Die rekening kan gewoon een automatisme zijn.

Een alternatief is proberen de zaak met de tandarts te schikken maar als u zeker bent van uw zaak kan ik me voorstellen dat u daar weinig voor voelt. Aan de andere kant: een procedure kan wel de relatie met de tandarts op het spel zetten.
vr, 06/05/2009 - 18:08 Permalink
Dauntlessxl

Ik ga ook gewoon nog uit van automatisme, de relatie met mijn tandarts is namelijk ook helemaal niet slecht, eigelijk zelfs heel goed, ben altijd een goede patient, netjes op tijd, ook met betalen ;) .

Ik realiseer me hoewel ik zeker weet dat de afspraak echt om 14:00 was ook dat het uiteindelijk een wellus niettus situatie is met in mijn agenda's 14:00 en zijn agenda 13:30, en dat ik hoe vervelend ook, waarschijnlijk wel geld kwijt ga zijn aan deze onfortuinlijke situatie, maar 150E, geen haar op mijn hoofd.

Ik ga eerst nu een vriendelijke doch dringende brief schrijven om even een goed gesprek over de situatie aan te vragen lijkt me en dan zien we wel verder...

In iedergeval zal ik voortaan ook als ik telefonisch een afspraak maak altijd ook een afspraakkaartje halen, dat zeker.
vr, 06/05/2009 - 18:34 Permalink