Heeft tandarts geen goed werk gedaan?

Author:
Lisa78
Posted:
wo, 04/23/2008 - 18:10
Beste allemaal,

ik wilde even een vraag stellen:
ik ben bij een erg leuke tandartspraktijk, helaas bij een tandarts die maar matig werk afleverd.
Uiteindelijk is mij nu (al enige tijd geleden, 2 maanden) een vrij grote vulling uit mijn kies gevallen.

Ik ergerde me een beetje, want ik heb daar als patient helemaal geen controle op.
Waarschijnlijk heeft hij die vulling erin geplaatst, maar dat weet ik niet.
Ik heb daar toen de tijd best veel geld voor betaald (voor mij is dat dan erg veel geld, ik heb een minimum inkomen van € 850, dus dan zijn € 250 verschikkelijk veel! ookal schiet je het alleen maar een soort van voor)
Eigenlijk als de tandarts de vulling heeft geplaatst en hij valt naar een jaar weer uit, waarom moet ik dan weer zo veel geld betalen?
Tot hoe ver kan je een tandarts controlleren? In princiepe is hij ook maar dienstverlener of zie ik dat verkeerd?

Wat kan ik in zo een geval ondernemen? Het is moeilijk de tandarts naar oude foto's te vragen?
Hoe pak ik dit het best aan?

Met vriendelijke groet,
Lisa

PS: Weet iemand hier een verschrikkelijk goede tandarts in Den Haag? :D
waar vullingen gewoon blijven zitten!?
PS: sorry voor spellfouten, ik ben Duitse :)
vV

Waarschijnlijk heeft hij die vulling erin geplaatst, maar dat weet ik niet.
Ik heb daar toen de tijd best veel geld voor betaald (voor mij is dat dan erg veel geld, ik heb een minimum inkomen van € 850, dus dan zijn € 250 verschikkelijk veel!


U weet niet of hij die vulling geplaatst heeft, maar wel dat ie 250,= gekost heeft en hoe lang geleden dat is?? overigens, als het 250 gekost heeft was het geen gewone vulling, misschien een soort inlay?? Dan is ie waarschijnlijk ook weer gewoon terug te plaatsen. Mits u niet te lang met de open kies rond blijft lopen en de inlay nog heeft natuurlijk..
wo, 04/23/2008 - 21:01 Permalink
Lisa78

Eigenlijk gaat het mij niet om de € 250 en mijn eigen verhaal.
Misschien moet ik het anders formuleren:

Hoe heeft een patient controle op wat in zijn mond gebeurd?
ik weet dus juist niet precies of het nou deze tandarts was die precies deze vulling of inlay (?) heeft geplaatst of zijn voorganger.
Maar als hij dat was, dan moet hij ook eigenlijk voor zijn niet goed werk moeten rechtsstaan. Dat is tenminste mijn mening.

Als je een slecht product koopt, mag je het ook ruilen of teruggeven en iemand die geen goed ambachtelijk werk doet, moet ook corrigeren.
Dat is mijn vraag.
Hartelijk dank,
groetjes
Lisa
do, 04/24/2008 - 17:28 Permalink
vV

is vanachter de computer niet te beoordelen.
Als je een slecht product koopt, mag je het ook ruilen of teruggeven en iemand die geen goed ambachtelijk werk doet, moet ook corrigeren.
is appels met peren vergelijken. Produkten en een menselijk lichaam, 2 heel andere zaken. Je gaat er 100% zeker vanuit dat hij iets niet goed gedaan heeft. Terwijl helemaal niet duidelijk is waarom de vulling (of inlay..) eruit gekomen is. ZIjn meerdere oorzaken voor denkbaar, die niet allen de tandarts verwijtbaar zijn. Overigens: hoe langer u doorloopt zonder er iets aan te doen, hoe minder de tandarts geneigd zal zijn ""garantie"" te verlenen, zo hij het al zou moeten. Want er komt een steeds groter risico op aanvullende problemen, die de tandarts dan niet (meer) verwijtbaar zijn.
do, 04/24/2008 - 17:59 Permalink
Lisa78

ik heb ook gezegd: dit is mijn mening.
Natuurlijk is gaat het over het menselijk lichaam (ik wil alles in zijn waarde laten!) en niet over een pak melk, daar gaat het helemaal niet over.
Ik proberde alleen een vergelijking te maken, daarom heb ik ook een ander voorbeeld genoemd van iemand die ambachtelijk werk verricht. (Nu moet u graag niet beginnen met: een tandarts verricht geen ambachtelijk werk. Ik ben kunstenares en in deze kringen wordt hier ook hevig over discuseerd. )
Hat gaat in mijn vraag niet om waardering, maar om garantie van tandarts werk.

Misschien moet mijn vraag ook geen tandarts beantwoorden.
Desondanks bedankt voor uw antworden!
Met vriendelijke groeten,
Lisa
do, 04/24/2008 - 18:30 Permalink
vV

maar om garantie van tandarts werk.
een tandarts heeft een insapnningsverplichting, geen resultaatverplichting (vaak in tegenstelling tot de ambachtsman..)
Misschien moet mijn vraag ook geen tandarts beantwoorden.
waarom niet?/ u komt min of meer met een vaktechnische vraag, eigenlijk een juridisch vraagstuk. Want dat is het, en daarom is er zolang het hele kader niet bekend is geen sluitend antwoord te geven op uw vraag. Niet door een tandarts, al helemaal niet door een niet-tandarts. Maar dat is mijn mening...
do, 04/24/2008 - 19:13 Permalink
Chris888

Hoe heeft een patient controle op wat in zijn mond gebeurd?
ik weet dus juist niet precies of het nou deze tandarts was die precies deze vulling of inlay (?) heeft geplaatst of zijn voorganger.


antwoord van een niet-tandarts dan.

Op de rekening staat wat er is gebeurd en aan welk element. Verder staat er een datum op en de naam van de behandelaar. Dus als je in iedere rekening 2 gaatjes prikt en je stopt het in een map, dan heb je een archief.

Krijg je geen rekening of mist er informatie, dan kun je er even naar vragen en met een beetje geluk krijg je een volgende keer wel een rekening met alle info, of je schrijft er zelf even een aantekening bij op.

Verder kun je direct na behandeling vragen wat er is gebeurd of van tevoren vragen wat er staat te gebeuren.

Kwaliteit controleren is iets lastiger, maar je kunt wel voelen of het lekker aanvoelt, kijken of alles netjes aansluit, voelen of het flossdraadje nergens achter blijft hangen, dat soort dingen.
do, 04/24/2008 - 20:14 Permalink