Hallo,
Mijn vrouw en ik zitten met een probleem waarvan we niet zo goed weten hoe we het moeten aanpakken. Ik hoop dat iemand op dit forum ons wat advies geven kan.
In oktober 2006 is er bij mijn vrouw een brug geplaatst, kosten ongeveer 1300 euro.
In juni 2007 kreeg ze zoveel zenwupijn in een van de behandelde kiezen dat ze zelfs naar de weekend tandarts moest.
In januari 2008 zijn we verhuisd (140 kilometer verder). Al snel kregen we een heel goede tandarts die het gebit van mijn vrouw grondig nakeek. Mijn vrouw kreeg een heel vervelend bericht van haar, want de brug zat helemaal niet goed aldus de nieuwe tandarts. Dit was volgens haar al heel goed op rontgenfoto’s uit juni 2007 te zien. Haar advies was de huidige brug eruit te halen, de tanden te behandelen en een nieuwe brug te plaatsen, kosten rond de 1900 euro. Dit kwam bij mijn vrouw en mij keihard aan. We hadden 1,5 jaar geleden 1300 euro betaald voor een brug en we konden nu opnieuw de portemonnee gaan trekken?
De nieuwe tandarts schreef haar bevindingen ook aan de oude tandarts. Ik zal de brief hier even neerzetten zonder namen te noemen:
-------------------------------------
Bij deze mevrouw is in oktober 2006 een brug 17-15 geplaatst, vervolgens is er in juni 2007 een endodontische behandeling gestart in de 17 door de brug heen.
Na de verhuizing (januari 2008) meldde mevrouw zich bij ons aan in de praktijk. De endodontische behandeling van de 17 moet nog worden afgerond.
Na onderzoek blijkt de brug op beide pijlers niet goed aan te sluiten, zoals ook op de rontgenfoto’s van juni 2007 zichtbaar is.
Mijn advies aan mevrouw is geworden het verwijderen van de brug en vervolgens de endodontische behandeling in de 17 te voltooien, indien mogelijk. Vervolgens dient te worden beoordeeld of de endodontische behandeling van de 15 voldoet en of er een nieuwe brug vervaardigd kan worden.
Mevrouw schrok erg van dit alles, zij vroeg mij daarom een brief voor u te maken, zodat u op de hoogte bent van mijn bevindingen. Waarschijnlijk zal zij contact met u opnemen.
Ik heb mevrouw ook een kopie van deze brief gestuurd.
--------------------------------------
Ik vraag me af hoe we dit aan moeten aanpakken. Zit er ook garantie op het plaatsen van een brug. Kunnen we de tandarts hierop aanspreken? Kunnen we evt geld terugkrijgen? Betaald de verzekering wel een nieuwe brug?
Ik hoop dat er iemand is die ons hiermee kan helpen.
Sander
Mijn vrouw en ik zitten met een probleem waarvan we niet zo goed weten hoe we het moeten aanpakken. Ik hoop dat iemand op dit forum ons wat advies geven kan.
In oktober 2006 is er bij mijn vrouw een brug geplaatst, kosten ongeveer 1300 euro.
In juni 2007 kreeg ze zoveel zenwupijn in een van de behandelde kiezen dat ze zelfs naar de weekend tandarts moest.
In januari 2008 zijn we verhuisd (140 kilometer verder). Al snel kregen we een heel goede tandarts die het gebit van mijn vrouw grondig nakeek. Mijn vrouw kreeg een heel vervelend bericht van haar, want de brug zat helemaal niet goed aldus de nieuwe tandarts. Dit was volgens haar al heel goed op rontgenfoto’s uit juni 2007 te zien. Haar advies was de huidige brug eruit te halen, de tanden te behandelen en een nieuwe brug te plaatsen, kosten rond de 1900 euro. Dit kwam bij mijn vrouw en mij keihard aan. We hadden 1,5 jaar geleden 1300 euro betaald voor een brug en we konden nu opnieuw de portemonnee gaan trekken?
De nieuwe tandarts schreef haar bevindingen ook aan de oude tandarts. Ik zal de brief hier even neerzetten zonder namen te noemen:
-------------------------------------
Bij deze mevrouw is in oktober 2006 een brug 17-15 geplaatst, vervolgens is er in juni 2007 een endodontische behandeling gestart in de 17 door de brug heen.
Na de verhuizing (januari 2008) meldde mevrouw zich bij ons aan in de praktijk. De endodontische behandeling van de 17 moet nog worden afgerond.
Na onderzoek blijkt de brug op beide pijlers niet goed aan te sluiten, zoals ook op de rontgenfoto’s van juni 2007 zichtbaar is.
Mijn advies aan mevrouw is geworden het verwijderen van de brug en vervolgens de endodontische behandeling in de 17 te voltooien, indien mogelijk. Vervolgens dient te worden beoordeeld of de endodontische behandeling van de 15 voldoet en of er een nieuwe brug vervaardigd kan worden.
Mevrouw schrok erg van dit alles, zij vroeg mij daarom een brief voor u te maken, zodat u op de hoogte bent van mijn bevindingen. Waarschijnlijk zal zij contact met u opnemen.
Ik heb mevrouw ook een kopie van deze brief gestuurd.
--------------------------------------
Ik vraag me af hoe we dit aan moeten aanpakken. Zit er ook garantie op het plaatsen van een brug. Kunnen we de tandarts hierop aanspreken? Kunnen we evt geld terugkrijgen? Betaald de verzekering wel een nieuwe brug?
Ik hoop dat er iemand is die ons hiermee kan helpen.
Sander
Re: hoe moeten we dit aanpakken
Ik zou even afwachten wat deze gaat doen.Komt u er niet uit, dan is het zaak de situatie goed in kaart te brengen.
Dwz. goede röntgenfoto's van de desbetreffende pijlers.
Ik heb een aantal jaren geleden een gelijke situatie meegemaakt.
Brug met slechte pasvorm, pijler met endoklacht.
De RBR(regionale beoordelingsraad) besliste in deze dat de oude tandarts de kosten voor een nieuwe brug moest vergoeden.
Het feit dat een pijlerelement een wortelkanaalbehandeling moest ondergaan werd niet door de slechte pasvorm veroorzaakt.
De patient moest dus zelf de kosten dragen voor de zenuwkanaalbehandeling.
Maar ik zou eerst de reactie maar eens afwachten van uw vorige tandarts.