Goedenavond,
Onlangs ben ik voor een controle bij mijn tandarts geweest. Aangezien er een aantal weken geleden een stuk van mijn rechterkant van mijn linker voortand gebroken was, kon ik later terug komen voor een behandeling. Aangezien dit afgebroken stuk twee jaar geleden was aangebracht, werden de resten hiervan alvast weggehaald. Er werd nog een vulling aangevuld en verder was het 'goed onderhouden'
Thuisgekomen bleek de nieuwe vulling ietwat scherp en mocht ik terugkomen. Ook zou die middag de behandeling plaatsvinden, omdat de spleet tussen mijn tanden niet mooi oogde.
De 'spleet' werd opgevuld aan beide kanten van mijn voortanden, en ook de tanden daarnaast werden opgevuld (1 links, 1 rechts), zodat het geheel beter leek.
Het zag er allemaal goed uit, en ik vroeg of verdere actie nodig was. Dit bleek niet het geval, en ik was tevreden.
Tot ik onlangs de rekening gepresenteerd kreeg. Er is op geen enkele manier gepraat over de kosten van de behandeling, en opvulling van de twee hoektanden werd gepresenteerd als 'dat doen we er zo even bij'.
De rekening is de volgende:
Rontgenfoto in de mond --> X10 voor 28.60 euro
Etsen en onderlaand bij composietvulling (2x) --> V21 van 20,50 euro en V21 van 123,00
Drievlaksvulling (6x) --> allen V13 a 43,50
Tweevlaksvulling (1x) --> V12 a 33,30
Totaal dus 466,40 euro.
Ik heb dit als klacht ingediend, maar er werd gezegd dat dit niet kon worden teruggedraaid omdat dit reeds doorgegeven was aan de zorgverzekeraar. (Lijkt mij niet juist, want wat als er 60x drievlaksvulling op had gestaan, oftewel, wat als het wel fout was?)
Daarbij zeiden ze dat ze juist 1 drievlaksvulling minder hadden gerekend, en ik dus 'blij' mocht zijn.
(waarom rekenen ze er 1 minder? is dat omdat ze voelen dat ze niet juist bezig zijn?)
De communicatie na deze klacht is zeer gebrekkig en daarom hoor ik graag van jullie wat jullie mening hierover is.
Wat kan ik doen aan deze situatie?
Nogmaals, de informatieplicht is volledig verzuimd. Mijns inziens is dit moedwillig proberen geld te verkrijgen op een manier die achteraf moeilijk is/lijkt terug te draaien.
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.
Groet.
PS: Ik ben zelfs van plan om dit, met de nodige onderbouwing, hoger aan te vechten.
PS2: Er blijven ook veel meer etensresten achter nu, dus ik betaal een hoge rekening voor iets wat totaal niet functioneel is.
Onlangs ben ik voor een controle bij mijn tandarts geweest. Aangezien er een aantal weken geleden een stuk van mijn rechterkant van mijn linker voortand gebroken was, kon ik later terug komen voor een behandeling. Aangezien dit afgebroken stuk twee jaar geleden was aangebracht, werden de resten hiervan alvast weggehaald. Er werd nog een vulling aangevuld en verder was het 'goed onderhouden'
Thuisgekomen bleek de nieuwe vulling ietwat scherp en mocht ik terugkomen. Ook zou die middag de behandeling plaatsvinden, omdat de spleet tussen mijn tanden niet mooi oogde.
De 'spleet' werd opgevuld aan beide kanten van mijn voortanden, en ook de tanden daarnaast werden opgevuld (1 links, 1 rechts), zodat het geheel beter leek.
Het zag er allemaal goed uit, en ik vroeg of verdere actie nodig was. Dit bleek niet het geval, en ik was tevreden.
Tot ik onlangs de rekening gepresenteerd kreeg. Er is op geen enkele manier gepraat over de kosten van de behandeling, en opvulling van de twee hoektanden werd gepresenteerd als 'dat doen we er zo even bij'.
De rekening is de volgende:
Rontgenfoto in de mond --> X10 voor 28.60 euro
Etsen en onderlaand bij composietvulling (2x) --> V21 van 20,50 euro en V21 van 123,00
Drievlaksvulling (6x) --> allen V13 a 43,50
Tweevlaksvulling (1x) --> V12 a 33,30
Totaal dus 466,40 euro.
Ik heb dit als klacht ingediend, maar er werd gezegd dat dit niet kon worden teruggedraaid omdat dit reeds doorgegeven was aan de zorgverzekeraar. (Lijkt mij niet juist, want wat als er 60x drievlaksvulling op had gestaan, oftewel, wat als het wel fout was?)
Daarbij zeiden ze dat ze juist 1 drievlaksvulling minder hadden gerekend, en ik dus 'blij' mocht zijn.
(waarom rekenen ze er 1 minder? is dat omdat ze voelen dat ze niet juist bezig zijn?)
De communicatie na deze klacht is zeer gebrekkig en daarom hoor ik graag van jullie wat jullie mening hierover is.
Wat kan ik doen aan deze situatie?
Nogmaals, de informatieplicht is volledig verzuimd. Mijns inziens is dit moedwillig proberen geld te verkrijgen op een manier die achteraf moeilijk is/lijkt terug te draaien.
Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.
Groet.
PS: Ik ben zelfs van plan om dit, met de nodige onderbouwing, hoger aan te vechten.
PS2: Er blijven ook veel meer etensresten achter nu, dus ik betaal een hoge rekening voor iets wat totaal niet functioneel is.
Re: hoge rekening - informatieplicht niet nagekomen!
Die V21 van 123,- kan niet, moet een typefout zijn geweest ??
Er is begrijp ik totaal niet over kosten gesproken?? bepaald eenvoudig onderhoud en controles/foto`s ga je niet elke keer opnieuw van verteel wat de kosten zijnoverigens, u zult zelf begrijpen dat wanneer u een afspraak maakt er kosten aan komen. maar regio een 400-500 had zeker vermeld moeten worden.
Re: hoge rekening - informatieplicht niet nagekomen!
Re: hoge rekening - informatieplicht niet nagekomen!
Op zich verder niets mis mee, ware het niet dat er wel even over de ksoten gepraat had moeten worden. En ik ben nog steeds benieuwd of er door de patient zelf om gevraagd is (om die behandeling dan, maar ook wat het kost)
Re: hoge rekening - informatieplicht niet nagekomen!
Re: hoge rekening - informatieplicht niet nagekomen!
Dank jullie voor jullie antwoord. Ik merk dat er overall ook het idee heerst dat dit toch wel aan de hoge kant is.
Ik heb wel gevraagd om een behandeling van de spleet. De vorige keer dat ik dit liet behandelen, zijn er geen exorbitant hoge kosten in rekening gebracht. Ik kan me zelfs niet herinneren dat ik daar een rekening van heb gehad. Daarom heb ik daar ook dit keer niet op gerekend, en ik wilde toch van die spleet af.
Er is totaal geen informatie verstrekt, want voor dat geld zou ik die hoektanden zeker niet hebben laten behandelen.
Die 123 euro is geen typefout, maar lijkt dus inderdaad verklaarbaar. Dan vind ik het toch wel vreemd dat er 6 keer gerekend is (aan beide kanten voortanden, en aan 1 kant per hoektand =6), maar dat elke handeling wel 76,50 euro kost (excl rontgen). En dan zeggen dat ik blij mag zijn, omdat nummer 7 niet meegerekend is (waar ik nummer 7 moet plaatsen, is me een raadsel, vooral omdat het symmetrisch is).
Wat raden jullie aan? Kan ik het beste gewoon een afspraak maken met mijn tandarts en dit aan hem voorleggen? (en mogelijk geld terugvragen/ eisen?)
Groet,
Re: hoge rekening - informatieplicht niet nagekomen!