Ik wil die mondhygieniste niet!

Author:
Jumelle
Posted:
za, 07/30/2005 - 16:41
Hallo,

ik heb al heel wat jaren dezelfde tandarts, waar ik ook regelmatig ter controle ga. Alles koek en ei.... tot hij een samenwerkingsverband met een mondhygieniste aanging.

Ineens wilde hij niet meer zelf mijn tandsteen verwijderen, maar moest ik daarvoor een aparte afspraak maken bij de mondhygieniste.

Zij werkt alleen maar 's ochtends (ik kan alleen 's middags!) plus één middag in de week, maar dan op een ander adres, zo'n 15 km verderop.
Lastig!

Maar vooruit dan, ik heb dus een afspraak gemaakt en ben er 's middags naartoe gereden.

De behandeling duurde zo'n driekwartier en de héle tijd zat de assistente (die de "stofzuigslang" in mijn mond hield) nonstop tegen de mondhygieniste te kwebbelen en te kletsen over haar vakantie, haar vriend, de hepatitis-entingen en ik weet niet wat al!

Ik werd er helemaal gestoord van, temeer omdat ik toch al gespannen was, want ik ben nogal bang bij de tandarts en alles wat ermee te maken heeft.
Ik lag daar als een soort object waar aan gewerkt werd, terwijl de dames boven mijn hoofd maar aan 't ratelen waren, met name dus de assistente, en mij amper waarnamen.

En ik ergerde me ook aan de mondhygieniste, die zo weinig overwicht op haar personeel heeft, dat ze niet eens in staat is haar tot zwijgen te brengen om zich behoorlijk op haar werk te concentreren.
Want later bleek dat ze enkele voortanden vergeten was te polijsten.

Ik merkte dat pas later, want toen ik vertrok had ik nog wat van dat knarsend spul in mijn mond, dus alles voelde toen nog enigszins ruw aan.
Pas na het tandenpoetsen thuis merkte ik, dat ze bij een paar tanden vergeten was de achterkant te polijsten.

Toen bij de volgende controle mijn tandarts me weer door wilde sturen, heb ik gezegd dat ik er niet meer heen wil. Hij vroeg niet waarom.

Dat is nu al bijna twee jaar geleden. Mijn tandarts verwijdert mijn tandsteen niet meer zo goed als voorheen en dat is aan mijn tanden te zien, helaas.
Ik heb er nog over zitten denken om het met hem te bespreken, maar je bent met zo'n tandarts nooit onder vier ogen en ik wilde dit niet aankaarten in het bijzijn van de assistentes.

Op zich zou ik best wel naar een andere mondhygieniste willen gaan, maar hoe, en waar?

Kan ik zomaar proberen een andere te vinden? Kan ik er terecht zonder verwijzing van de tandarts?

Het zou fijn zijn als iemand me een goed advies kon geven. Alvast bedankt!
vV

beter nog vraag aan de tandarts een gesprek onder 4 ogen hierover. Hij blijft verantwoordelijk voor de kwaliteit van het werk van zijn mensen, en ook voor de wijze waarop met zijn patienten wordt omgegaan!

Persoonlijk zou ik het erg prettig vinden wanneer patienten de moeite zouden nemen hierover met mij van gedachten te wisselen. Overigens heb ik zelf dermate negatieve ervaringen opgedaan met in dienst zijnde mondhygienistes en preventie-assistentes dat ik alles gewoon weer zelf doe.
za, 07/30/2005 - 18:26 Permalink
Lieneke

Je hebt de vrije keuze naar welke mondhygieniste je gaat. Dus je kan met een doorverwijzing bij iedereen terecht.

Wat ik jammer vind, is dat je zelf niks hebt gezegd tegen deze mondhygienist. Wellicht vond ze kwebbelen tegen de tandartsassistente juist een goede afleidingsmaneuvre voor jouw tandartsangst. Was het juist goed bedoeld.
Ik geloof ook niet dat je echt goed kan voelen waar de tanden wel en niet gepolijst zijn. Bovendien is polijsten bij de meeste patienten, naar mijn mening, meer een extra service dan echt noodzakelijk.
Ook dit had je kunnen bespreken met de mondhygienist of tandarts. Dan had de mondhygienist het nog kunnen veranderen. Bovendien zou hij/zij misschien het inzicht krijgen om ook bij andere patienten zijn/haar gedrag te veranderen!
Waarom wil je dit niet aankaarten bij het bijzijn van de assistentes?? Dit zijn ook proffesionals!

Je verteld ook dat je het overwicht miste naar de assistente toe. Ik wil je graag vertellen dat normaal gesproken dingen die niet zo vlotjes verlopen niet in het bijzijn van de patient wordt besproken. Dit gebeurd tussen de behandelingen door of in een werkbespreking of funtioneringsgesprek. Anders zou het lullig zijn voor de assistente en onproffesioneel zijn. Bovendien wordt er allang niet meer gedacht in 'hoog' en 'laag' maar wordt er meer gedacht in teamverband, als je snapt wat ik bedoel.
zo, 07/31/2005 - 10:31 Permalink
Jumelle

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Zoals ik uit de antwoorden begrijp, moet ik dus hoe dan ook een doorverwijzing van mijn tandarts hebben als ik naar een andere mondhygiënist/e wil gaan?

In dat geval zal ik vV's advies opvolgen en een gesprek onder vier ogen met mijn tandarts vragen.


@braces

Kennelijk ben je zelf mondhygiëniste en voel je je geroepen jouw collega te verdedigen.
Dat strekt je tot eer maar neem gerust van mij aan dat er géén sprake was van gezellig gekeuvel met als doel de patiënt af te leiden.

Het was vooral de assistente, een jong meisje van naar schatting 20 jaar, die honderduit en op een zeurderig toontje over haar persoonlijke zaken (haar vriend, hun vakantie, de strubbelingen i.v.m. het verkrijgen van een hepatitis-enting) tegen de mondhygiëniste zat te ratelen.
De mondhygiëniste zelf was na verloop van tijd duidelijk geïrriteerd en haar reacties beperkten zich steeds meer tot een semi-beleefd "hm hm".

Waarom niet in het bijzijn van de patiënt op een vriendelijke toon tegen de assistente zeggen: "Ik moet me nu even op het werk concentreren, vertel het me later in de koffiepauze, ja?"

Zij is eindverantwoordelijk voor de kwaliteit van haar werk en ze moet factoren die dat negatief beïnvloeden - in dit geval het geratel van de assistente - op een professionele manier kunnen handlen.
Ook een team heeft een leider nodig en goed leiderschap heeft niets te maken met despotisme. ;-)

Maar zelfs áls het bedoeld geweest zou zijn om een zenuwachtige patiënt af te leiden:
mensen verschillen, wat voor de een werkt, werkt niet voor een ander.
Je moet kunnen aanvoelen cq. aan de reacties van de patiënt aflezen of déze persoon het gekwebbel als storend of als aangename afleiding ervaart.
En anders vraag je het gewoon!

Een cliënt niet als persoon waarnemen, over zijn hoofd heen je eigen persoonlijke zaken bespreken, dat is niets anders dan ronduit onbeschoft.

Ik wil het bij mijn tandarts niet in het bijzijn van de assistentes aankaarten, omdat het toch wel een delicate kwestie is.
De tandarts weet het beste hoe hij dit aan de mondhygiëniste en aan de betreffende assistente (die ook voor hem als assistente werkt) kan overbrengen, op zijn eigen wijze.
De keuze van het "hoe" moet bij hem liggen. Een keuze die ik hem zou ontnemen als ik het in het bijzijn van de assistentes zou bespreken.

En tot slot mag je me best geloven, dat ik na vele tandsteenbehandelingen heus wel weet hoe de achterkant van mijn tanden normaal aanvoelt na het polijsten.
En dat is niet één snijtand en de tanden links ervan glad en de andere snijtand plus nog twee tanden ernaast ruw.
Zelfs al zou het polijsten niet noodzakelijk zijn maar een extra service (wat ik betwijfel), dan zou ik toch graag deze extra service willen hebben, voor mijn héle gebit. Daar betaal ik voor.
zo, 07/31/2005 - 18:31 Permalink
vV

even leine aanvulling op mijn reactie:
mijn eigen ervaringen zoa beschreven met MH en preventieassistentes zijn mijn eigen persoonlijke ervaringen met slechts enkele werknemers! Dit betekent dus niet dat elke MH of preventieassistente slecht werk levert of slecht communiceert. De enkele rotte appel mag het voor de rest niet verpesten tenslotte.

Uit het verhaal lijkt het probleem ook meer bij de stoelassistente te liggen overigens, is de MH slechts ""verwijtbaar"" dat zij er niet tegen heeft opgetreden. Dit zal binnen de praktijk , dus binnen het team opgelost moeten worden, en zal dus door de patient als eerste bij de eindverantwoordelijke, dus de tandarts, moeten worden neergelegd.
wo, 08/03/2005 - 15:50 Permalink