kroon

Author:
mejb
Posted:
vr, 12/07/2007 - 08:33
Twee maanden geleden ben ik bij de tandarts geweest voor de eerste behandeling van het plaatsen van een kroon. Daarna had ik vreselijke pijn aan de kies en ben ik weer naar de tandarts toegegaan. Ze heeft alles schoongemaakt en de noodkroon weer geplaatst. De dag erna had ik de afspraak staan voor het plaatsen van de kroon en ze stelde voor de kroon die dag toch te plaatsen, maar nog niet permanent vast te zetten. Ik kan nog steeds niet kauwen met de kies en de kroon is nog niet permanent vast, maar heb inmiddels wel al de rekening van de behandeling gekregen. Ook heb ik een rekening gekregen voor een incidenteel consult, dus voor de dag waarop ik ben geweest voor de pijnklachten. Mijn vraag: is het normaal is dat ik voor de extra consulten moet opdraaien.
robinson

Ja,mag.
Behandelingen zijn uitgevoerd,tevens zijn de techniekkosten ook al door de tandarts betaald.
Bij sommige praktijken moet er zelfs meteen na de behandeling afgerekend worden.
Zie het probleem niet zo,uw tandarts toont i.i.g. bereidwilligheid.
vr, 12/07/2007 - 09:38 Permalink
hello jozefien

ja, lijkt mij normaal. de tandarts heeft U geholpen en de kroon geplaatst, dat het nog pijnlijk is daar kan de tandarts helaas niets aan doen. Nog even afwachten, misschien trekt de pijn weg en wordt de zenuw rustig, anders misschien een wkb? Veel sterkte. :smt006
vr, 12/07/2007 - 10:54 Permalink
Spiegeltje

Nou, die tandarts heeft zijn administratie voor elkaar zeg, ik moet meestal een paar maanden wachten op de rekening (wat ik niet zo erg vind).

Ik vind de tandarts wel een beetje 'schraperig' door een rekening te sturen voor het extra consult in verband met de klachten. Het tarief is inclusief noodvoorziening (en de problemen die daarmee direct verband houden). Waarmee ik niet wel zeggen dat de tandarts fout zit. Een beetje een grijs gebied.

Denk alleen niet dat mijn tandarts dat zou doen, die vind ik so wie so slecht declaren in de zin dat een dief van eigen portomonnee is. Verdovingen en rubberdam niet in rekening brengen, dat soort dingen, Ja, dat komt ook voor :D. Een probleemloze extractie van een verstandskies heeft wel een keer gedeclareerd als 'complexe extractie'. Ten onrechte, maar dat extractie tarief is al zo laag, ik heb het er maar bij laten zitten :D :D
vr, 12/07/2007 - 11:24 Permalink
mejb

Waar slaat dat nauw weer op? Als ik na het betalen van alle tandartsrekeningen nog op wintersport kon, zou ik deze vraag echt niet op dit forum hebben gesteld.
vr, 12/07/2007 - 13:52 Permalink
mejb

Mijn welgemeende excuses. Ik heb mijn tandarts nog niet om uitleg gevraagd over het extra in rekening gebrachte consult. Wel over de rekening van de behandeling die in feite nog niet afgerond is. Ze vond dat de rekening al aangeboden kon worden, omdat de kroon al is geplaatst. En daar ben ik het niet mee eens. Als ik iets ter reparatie aanbied, hoef ik toch ook niet de rekening te voldoen voordat de reparatie naar satisfactie is uitgevoerd? Ik kan er toch ook niets aan doen dat ze de zenuw zo erg heeft geraakt en meer dan 2 keer terug moet? Bovendien heeft ze haar assistente de noodkroon laten plaatsen en kan ik het niet laten me af te vragen of alles anders was gelopen als ze het zelf had gedaan.
Bedankt voor uw reacties.
vr, 12/07/2007 - 15:26 Permalink
vV

Ik kan er toch ook niets aan doen dat ze de zenuw zo erg heeft geraakt en meer dan 2 keer terug moet?
nu legt u een verwijt richting de tandarts, wat ik ook weer niet terecht vind...

Kan zij ook niets aan doen namelijk, heeft met uw lichaam te maken, en wat zij er aan moet doen. Dat er een kroon op moet zegt al dat er een hele geschiedenis aan de kies hangt mbt vullingen en eerst toch echt gaatjes.

Deze klachten zijn normale gelukkig niet al te vaak voorkomende complicaties. Die netjes worden opgelost door de kroon tijdelijk te plaatsen. Dus als er alsnog een wortelkanaalbehandeling gedaan moet worden (die u ook toch echt zult moeten betalen overigens, als het aan de orde komt) hoeft de kroon niet beschadigd te worden. Maar dat is weer een separaat verhaal, niet geheel maar min of meer wel losstaand van de kroon. (oftewel: de kroonpreparatie was de druppel die voor de zenuw de emmer deed overlopen, maar dat had bij een volgende vulling ook kunnen gebeuren.)

Dat extra consult vind ik wel onzin, dat te declareren.

Dat de nota nu gekomen is, ja dat kan en mag, zoals door coll Robinson gesteld, er zijn praktijken waar na afloop gelijk gepind/betaald dient te worden, en ook dat mag. Deze zaken bepaald de praktijk zelf, en daar bent u neem ik aan over geinformeerd (betalingsvoorwaarden praktijk).
Ik vind het overigens ook niet onredelijk, de technieker die er bij betrokken is o.a. zal ook de tandarts de nota sturen en deze betaald willen hebben (als ze geen automaische incasso hebben afgesproken).
ma, 12/10/2007 - 13:26 Permalink