kroon gaat stuk na bijna 3 jaar

Author:
bouwsky
Posted:
wo, 02/19/2014 - 08:12
Hallo beste Forum gebruikers,

Ik heb drie kronen waarvan er gemiddeld gezien 1 uitvalt per 1-1,5 jaar .
De oudste is ongeveer 4 jaar.

Mijn tandartskliniek werkt veel met tandartsen die net van school zijn , waarvan 1 melde dat ze best wel ( een gezonde) spanning had om de kroon te maken ,deze toen ie na 1,5 jaar stuk ging overigens wel gedeeltelijk gerepareerd onder garantie maar in eerste instantie zeker niet. Het was dat ik toevallig een tandarts (die voor hem werkt) met wel veel ervaring had die zei dat het garantie moest zijn en dat zij dit niet wilde factureren aan mij.

Tot nu toe konden dus altijd wel terug gelijmd worden wat overigens verder altijd wel gefactureerd werd.
Maar ik heb nu een kroon van ongeveer bijna drie jaar oud (2011) waarvan 1 van de drie wortels is afgebroken/slecht ,hij is terug gelijmd maar de tandarts die hem terug plaatste verwacht dat ie niet lang meegaat. misschien een week of zo :cry: .
Waarschijnlijk moet ie getrokken worden zei ze.
Hij ging eruit bij het kauwen op een cola snoepje wat overigens bij mij bijna altijd de reden was voor een kroon om eruit te gaan, ook al eet ik ze bijna nooit!

Nu is mijn vraag is er helemaal geen garantie op deze kroon ? Ik heb de tandarts (eigenaar kliniek) erop aangesproken en hij zei uiteraard van niet . Als je een kroon op een tand maakt dan is dat al een laatste redmiddel dus een slechte tand daar heb je geen garantie op . Een kroon gaat gemiddeld 7-12 jaar mee en jij bent wat minder gelukkig met het gemiddelde.

Wat denken jullie maak ik kans bij een geschillen commissie voor garantie en kan ik beter kijken voor een andere tandarts?

Mij is van te voren niet verteld dat het een heel zwak kroontje zou zijn met garantie tot de voordeur, overigens naar zijn mening geld dit voor alle kronen.
Het gaat overigens om de op twee na achterste kies , verstandskiezen heb ik niet en 1 is getrokken dus nu is het de achterste kies geworden.


Mvg,

Bouwe
vV

het verhaal van de tandarts/praktijkeigenaar deugt niet, maar hij is geen speler in de discussie mbt ondeugdelijk werk.
Daarvoor moet u de tandarts die de kroon gemaakt heeft aan de oren trekken, ook al werkt hij/zij daar niet meer, dat niet niet weg dat er nog wel verantwoordelijkheid voor de uitgevoerde behandeling is.

Ik heb al eerder gewaarschuwd, maar nogmaals: blijf weg bij praktijken waar vaak nieuwe tandartsen werken , veel verloop is. Zeker wanneer dit ook nog buitenlandse tandartsen zijn. De tandarts zelf is verantwoordelijk. Behalve wanneer die geen BIG registratie heeft en werkt onder controle van een tandarts met BIG registratie , dan is er wellicht gedeelde verantwoordelijkheid , dan wel door de rechtbank te bepalen, dus een lang traject.

De tandarts is via BIG register, of NMT of ANT of wellicht via zorgkaartnederland (staan de meeste tandartsen op ook al is er geen zelfstandige praktijkvoering) te achterhalen.
wo, 02/19/2014 - 13:13 Permalink
bouwsky

Allereerst bedankt voor de reactie,

De laatste kroon die nu dus kapot is heeft de Tandarts/eigenaar zelf destijds gemaakt.
Dus theoretisch kan ik hem dit keer wel aan aan zijn oren trekken.
Volgens mij zijn de andere tandartsen bij hem in loondienst maar dat maakt dus niet uit begrijp ik.

U vind wel dat er enige vorm van garantie/tegemoetkoming mag zijn?
Daarnaast als deze kies nu mislukt is en ie eruit moeten kijk ik nu tegen 2500 euro aan voor een implantaat.

De Vorige Kroon die dus gemaakt was door de schoolverlater is na tussenkomst van een goede tandarts wel door hem gerepareerd
onder garantie.
Dus hij was wel de laatste die hem veranderd heeft.
Maar ook van deze Kroon had hij er een hard hoofd in dat ie bleef zitten voor een lange tijd. :(

Ik zal in ieder geval beter op zoek gaan naar een andere tandartspraktijk en kijken of ik ergens
een klachtencommissie kan vinden voor deze problemen.
do, 02/20/2014 - 08:51 Permalink
vV

tandarts is waarschijnlijk aangesloten bij NMT of ANT, deze kunnen informeren over procedure, bij NMT staat die op de website.
Als hij hem zelf gemaakt heeft is hij ook zelf verantwoordelijk.
Dat een tandarts in loondienst is of hoe het geregeld is maakt niet uit, het is altijd de behandelaar zelf die verantwoordelijk is voor wat hij doet, ook in loondienst op welke basis dan ook (vast bedrag, percentage of combinatie).
Dat is m.i. een onwenselijke maas in de regelgeving door de overheid, die kijkt te makkelijk tegen een aantal zaken aan en heeft daarmee mi ook een deel van de rechten van patiënten verkwanseld.
do, 02/20/2014 - 09:12 Permalink
bouwsky

We zijn nu weer een hele tijd verder aangezien de kroon destijds weer vastgeplakt was met de mededeling dat hij misschien maar een week zou blijven zitten en een verwijzing naar een implantaat specialist.

In de tussen tijd ben ik overgestapt naar een andere tandarts.
Maar de kroon bleef dus nog een half jaar zitten maar is nu getrokken door de nieuwe tandarts.

De kroon was dus van 2011 en is er meerdere keren uit gevallen en vorige week getrokken.

Wat is naar jullie mening redelijk als garantie voorstel op de kroon ?
Volgens mijn oude tandarts geen garantie het was al een zwak kiesje dus ja dat is een risico voor de patient.

mvg, Bouwe
do, 11/06/2014 - 13:03 Permalink
vV

als er op een (te ) zwakke kies /tand toch een kroon gemaakt wordt gaat dat in goed overleg, en met de mededeling dat de normale levensduur ervan niet haalbaar zal zijn. Als ie dan verloren gaat is het risico patiënt ja.
Op het moment dat een kroon gemaakt wordt zonder verdere mededelingen over beperkte prognose kan en mag uitgegaan worden van een normale levensduur en dan is de tandarts (degeen die hem gemaakt heeft) daar weldegelijk op aan te spreken. Zie mijn eerdere posting daarover.
do, 11/06/2014 - 14:07 Permalink