Kroon kapot na een geschiedenis; nu verhuisd, gedoe wat nu?

Author:
Akuaatje
Posted:
wo, 06/03/2015 - 17:43
hoi

Ik had al 25 jaar lang 3 kronen. Ze ( gedeeltelijk goud) waren nog niet stuk maar omdat mijn tandvlees teruggetrokkener zat, moesten die vervangen uit cosmetisch oogpunt. Ik besloot om meteen algehele revisie te doen. meteen alles mooier. dwz 5 kronen, zodat een mooie gelijke rij voortanden zichtbaar zou zijn en nog een brug bij de kiezen.

Daarna ging eea fout.
1. Bij het plaatsen van de kronen liet de tandarts A een draad zitten, waarvan ik niet wist of dat moest. Ik wist alleen dat de boel ging ontsteken, allemaal pus. Het was de dag voor kerst gedaan, dus op kerstdag de dienstdoende gebeld. Zei zijn vrouw; "Als de tandarts draden laat zitten dan zal dat wel zo horen"en ik kon het ermee doen. Van ellende niets gegeten deze kerstdag, in de nacht wakker tgv kloppende pijn en ontstoken tandvlees thv de draad. Ik vond het eng, want jee mijn nieuwe kronen! Tweede kerstdag maar weer de (een andere) dienstdoende gebeld. Ik kon komen. Het draadje moest er 'natuurlijk'uit.

Ik heb mijn eigen tandarts A niets verweten, want een foutje kan gebeuren. hij bood niet aan om de rekening te betalen van het consult van die dienst tandarts overigens, dat was niet zo sportief. ik heb dat ook niet gevraagd.
2. Een paar weken later brak een kroon stuk. Precies in een weekende. Naar een dienstdoende, vastgelijmd, tijdelijke oplossing. rekeningetje natuurlijk. Tandarts A noemde dit een 'bakfoutje'. Weer geen woord over de rekening van de diienstdoende. ik kreeg een nieuwe kroon, omdat er garantie op zat.

3. een jaar later verhuisde ik, 250 km verderop. Daar brak een pijler van mijn brug (bij kauwen kauwgum) . Mijn nieuwe tandarts B heeft geprobeerd de andere pijler los te wrikken maar de brug brak. tsjakka 1700 euro voor een nieuwe. Wel dorgegeven aan mijn oude tandarts A. DAT dit was gebeurd. Pech dus. Niets gezegd/gevraagd over garantie of geld. Tandarts B beviel me niet zo, teveel blingbling in de praktijk, groot ego, beetje gladjes, geen goede open communicatie. De brug is overigens wel prima. Ik ben daarna wel vertrokken, heb nu tandarts C, die me beter bevalt. Gewoon gewoon, rustig en bescheiden.

4. Weer een jaar later (twee weken geleden) breekt er een kroon doormidden bij het eten van een normaal ontbijt (muesli yoghurt) . Ik ging naar tandarts C. Die suggereerde dat er een constructiefout in de kroon moet zitten, gezien het breukvlak. Hij vroeg of er garantie op zat. Wist ik niet eigenlijk.

ik belde met tandarts A of er garantie op zat. Ja, zei die, 8 jaar. Je krijgt dus 5/8 'terug' namelijk in natura. Je beaalt zelf nog 200 (= 3/8) en dan zet ik er een nieuwe in.

ik vraag nu echter om die 5/8 kosten in geld zodat ik dat gebruik om hier, in mijn nieuwe woonplaats, een nieuwe kroon te laten plaatsen. OF hij doet het zelf........... maar betaalt dan ook mijn extra onkosten; ik woon namelijk 3 uur rijden verderop, heb een fulltime baan hier. Reiskosten zijn 500 km op en neer per tandartsbezoek, Ik moet ook een vrije dag opnemen per tandartsbezoek..

Tandarts A weigert dit. hij wil alleen 'in natura' helpen, dwz met gratis werk, en niets refunden.

Ik vind dit zeer onredelijk. altijd was ik een loyale klant die niet moeilijk deed.
Nu vraag ik een geldelijke tegemoetkoming omdat er idd nog garantie is, omdat ik domweg erg ver weg woon en krijg ik een NEE.
:roll:

Wat nu?
Kan ik nog iets doen?
waar heb ik recht op?
Newtan

Je kunt een klacht indienen bij de organisatie waar de tandarts lid van is. ANT of KNMT meestal.
Geen idee waar je recht op hebt, Maar dit hoor ik wel vaker. Je zou een vast bedrag af kunnen spreken, bijvoorbeeld 250 euro ofzo. Dit is de tandarts ook kwijt als hij er tijd in stopt om een nieuwe kroon te maken. Stel het voor en zie wat hij zegt. Anders ga je naar de klachtencommissie
do, 06/18/2015 - 00:55 Permalink