mijn gegevens

Author:
majnon
Posted:
ma, 04/07/2008 - 09:44
Hi,

Ik ben pas geleden van Zeist naar Delft verhuizd. Ik ben naar een nieuwe tandarts gegaan en mijn gegevens gevraagd van mijn oude tandarts. Die heeft het netjes aan mij gegeven. Mijn gegevens heb ik aan mijn huidige tandarts in Delft gegeven. Ik ben niet tevereden met mijn huidige tandarts en wil ik naar andere tandarts, maar mijn huidige tandarts weigert mijn gegevens te geven, zij vraagt namelijk geld.
Wat kan ik eraan doen? kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt
vV

wat vraagt ie aan kosten, en wat moet hij daarvoor doen?? Voor het afgeven van een kopie van het dossier mogen kosten in rekening gebracht worden, maar dat betreft daadwerkelijk gemaakte kosten, bv kopieerkosten. Veel kan dat niet zijn, en het mag gevraagd worden, hoewel weinigen dat doen. Laat inderdaad de eigen tandarts bellen, of doe het schriftelijk.
ma, 04/07/2008 - 14:47 Permalink
Spiegeltje

Ik had nog een openrekening, Als ik die betaal, dan krijg ik mijn gegevens en dan kan ik naar een goede tandarts


Goed, probleem opgelost.

Ik zou alleen wel eens willen weten op welke juridische gronden de tandarts mag weigeren je een afschrift van het dossier beschikbaar te stellen als er nog een rekening openstaat. Volgens mij zijn dat twee losstaande dingen. Zal eens kijken of ik er nog wat over kan vinden.

Op zich kan ik me de houding van de tandarts voorstellen, en betalen moet je toch, maar het staat me tegen als het recht daartoe niet mocht bestaan, vandaar :D

Je hebt overigens altijd recht op een afschrift van het dossier (tegen redelijke kosten), niet alleen bij het wisselen van tandarts.
di, 04/08/2008 - 22:35 Permalink
vV

klopt als een bus. En het was fijn als vragensteller volledig was geweest.
maar mijn huidige tandarts weigert mijn gegevens te geven, zij vraagt namelijk geld.
want zoals het geschreven werd, werd de indruk gewekt dat er geld gevraagd werd voor het opsturen van het dossier, niet dat verlangd werd dat eerst een openstaande nota (eindelijk??) betaald moet worden.

Er is inderdaad geen wetgeving die deze manier van handelen toestaat. Daarentegen is het ook niet netjes een nota niet op tijd te betalen.(oveirgens: ik weet dus niet of dat hier aan de orde is, wij weten immers niet van wanneer die nota is)

Het is ook altijd zo dat bij indienen van een klacht, dat op zich nooit reden is nota`s niet te betalen, klachtenbehandeling schort betalingsverplichting niet op. (dit even terzijde)
wo, 04/09/2008 - 08:13 Permalink
mecánico para …

Ik heb bij het opsturen van de gegevens ook meestal de vraag of financieel alles is afgehandeld, want tot dat moment is de relatie met de patient nog niet afgerond. Het verkrijgen van een afschrift om een andere reden kan tegen kostprijs, maar bij een beindiging heeft elke partij zijn plicht na te komen. En daar hoort de betaling ook bij. Pas dan is het klaar en worden zaken opgestuurd. Er is naar de patient toe een bescherming dat die relatie op financiele gronden niet kan worden verbroken (en dat staat eigenlijk sinds de laatste, nu ingelijstte uitspraak van de adviserend tandarts in de NT ook op de helling). Maar zolang zaken niet zijn afgehandeld is er ook geen afsluiting van het dossier mogelijk, en kan ik alleen een kopie meegeven waar op staat dat de patient wanbetaler is. En dat wil je als patient ook niet en het is net als niet verschijnen bij afspraken weldegelijk belangrijke informatie. Als iemand dat hoofdstuk sluit, dan pas haal ik de betreffende opmerkingen weg. En stuur ik het dossier incl. foto's naar de nieuwe tandarts, niet naar de patient. Zeker niet in het geval waar je een oud dossier van de patient van een voriger tandarts moet bijsluiten. Daar heb je namelijk de bewaarplicht van 10 jaar van hem/haar van overgenomen.

toch leuk om te weten.

Ook leuk te zien hoe een patienten verhaal pas door de derde gefileerd op tafel ligt.
:smt006
wo, 04/09/2008 - 10:41 Permalink