Mondhygiëniste: onterecht declareren/geen nieuw tarief geven

Author:
Monica01
Posted:
vr, 06/29/2012 - 04:15
Op grond van medische noodzaak heb ik een machtiging voor een aantal jaar voor de oude code T54.  Mijn mondhygiëniste declareerde echter steeds weer onterecht T56 ipv T54, terwijl ik voor elke behandeling duidelijk heb vermeld dat alleen T54 uitgevoerd mag worden. Het rechtzetten hiervan bij mondhygiëniste, verzekering (die dan vaak al een deel vergoed heeft) en Fa-Med  kost me elke keer dagen, nog afgezien van de telefoonkosten. Over de behandeling ben ik trouwens ook niet tevreden: een gaatje werd voor een furcatie aangezien en ik krijg steeds een andere behandelaar.

Dit jaar ben ik nog niet naar de mondhygiëniste geweest. Ik heb zowel telefonisch als per e-mail geïnformeerd naar de nieuwe tarieven maar krijg gewoon geen antwoord (het moet nagevraagd worden bij de eigenaar van de praktijk). Nu wil ik dus heel graag overstappen naar een andere mondhygiëniste maar op de door Menzis verstrekte machtiging staat deze praktijk genoemd. Menzis verwacht van mij dat ik een hele nieuwe machtiging aanvraag als ik naar een andere mondhygiëniste wil overstappen. Voor de vorige aanvraag ben ik bij vier artsen geweest voor verklaringen, moest ik naar een tandarts van Menzis en de aanvraag  is twee keer afgewezen voor ik uiteindelijk de machtiging kreeg. Ik heb geen zin om dat allemaal nog een keer te doen en weer het risico op afwijzing te lopen. Ik heb over het opnieuw moeten aanvragen een klacht ingediend bij Menzis die nog in behandeling is.

Het probleem is nu dat ik niet langer kan wachten, ik moet om de drie maanden behandeld worden en ben al een half jaar te laat. Daarnaast heb ik pijnklachten, volgens mij zit er een ontsteking op de plek waar een furcatie zit en een ontsteking zou voor mij ernstige gevolgen kunnen hebben. Mijn vraag is: is mijn mondhygiëniste verplicht de tarieven bekend te maken, en heb ik de mogelijkheid ergens een klacht in te dienen als zij dit weigert te doen (ik moet immers behandeld worden en kan nergens anders heen). Ook zou ik willen weten of de mogelijkheid bestaat om een klacht in te dienen over het steeds weer verkeerd declareren.

Mocht iemand hier ideeën hebben hoe ik eea kan oplossen dan hoor ik dat graag, ik sta met mijn rug tegen de muur: ik moet deze behandelingen ondergaan, weet totaal niet wat het gaat kosten, en ergens anders kan ik niet heen omdat ik gebonden ben aan een machtiging. 
vV

Ja diens verplicht de tarieven openbaarde maken. Als ze een website heeft moeten ze er zelfs op staan. Maar ook niet eigen patiënten die erom vragen moeten geïnformeerd worden. Gezien verhaal zou ik snel weggaan naar een ander, dossier opvragen en met een begroting met nieuwe codes en tarieven een omzetting vragen en naar nieuwe tarieven en naar de nieuwe mh, moet geen echt probleem zijn, en een omzetting met nieuw tarief en code had toch al aangevraagd moeten worden
vr, 06/29/2012 - 14:21 Permalink
vV

voor de nieuwe machtiging kan je trouwens gewoon verwijzen naar de argumenten op basis waarvan de oude is aangevraagd en afgegeven. stelt niet zo heel veel voor... je moet alleen een nieuwe kostenopgave hebben, de rest hoeft echt niet opnieuw omdat het een omzetting betreft van een reeds afgegeven machtiging, dat is een stuk makkelijker. desnoods geef je de reden er gewoon bij, namelijk non-communicatie door de andere MH/praktijk. Sorry hoor, maar marktwerking, laat ze maar voelen dat iets harder lopen voor een patient daarbij hoort..
vr, 06/29/2012 - 19:03 Permalink
Monica01

Allebei bedankt voor de informatie. Ik zit in Den Haag, mijn mondhygiëniste zit daar ook.
Ik denk er zeker over een klacht in te dienen, mocht ik er toch weer heen moeten en er gebeurt weer hetzelfde.

Voor wat betreft de machtiging lig ik nog in de clinch met Menzis: behalve dat ze een hele nieuwe aanvraag schijnen te willen is deze machtiging vaak "onvindbaar". Ten tijde van toewijzing van de machtiging gingen ze over naar een nieuws systeem, waardoor de machtiging niet direct meer terug te vinden is (dat lukt ze alleen na heel lang zoeken). Menzis wijst dan ook regelmatig declaraties af, wat ook steeds rechtgezet moet worden.

Zou een machtiging ook zonder naam van de praktijk gegeven kunnen worden? Ik moet nu op goed geluk naar een andere mondhygiëniste, als dat misgaat heb ik dus hetzelfde probleem. Het gebrek aan keuzevrijheid vind ik vreemd.
vr, 06/29/2012 - 19:36 Permalink
Monica01

Fijn, ik zit echt te springen om een goede mondhygiëniste. Bij mijn tandarts zit er ook een, maar die rekent € 84 voor W112, zoveel vergoedt mijn verzekeraar niet. Die houden in hun machtiging trouwens gewoon de oude prijzen uit 2011 aan tot de machtiging afloopt in 2014 en betalen dus maar € 78,56 uit. Volgens mij mag dat ook niet. Voor klachten en meldingen kan over Menzis kan ik wel bij de NZa terecht.
vr, 06/29/2012 - 20:58 Permalink
Monica01

Ja diens verplicht de tarieven openbaarde maken. Als ze een website heeft moeten ze er zelfs op staan. Maar ook niet eigen patiënten die erom vragen moeten geïnformeerd worden. Gezien verhaal zou ik snel weggaan naar een ander, dossier opvragen en met een begroting met nieuwe codes en tarieven een omzetting vragen en naar nieuwe tarieven en naar de nieuwe mh, moet geen echt probleem zijn, en een omzetting met nieuw tarief en code had toch al aangevraagd moeten worden


Ik begrijp inderdaad van Menzis dat de mondhygiëniste iets niet heeft doorgegeven mbt de machtiging. Klopt het dat ik die omzetting zelf moet aanvragen? Of kan de nieuwe mondhygiëniste dat doen? En daarbij verwijzen naar de gronden voor de vorige machtiging, de naam van de nieuwe mondhygiëniste,  de kosten die hij of zij in rekening brengt voor W112 en evt. de reden van vertrek bij de huidige mondhygiëniste?
vr, 06/29/2012 - 21:20 Permalink
Newtan

Als je een machtiging hebt, geldt die officieel voor de lengte van de verzekering.
Opnieuw aanvragen is dat alleen vereist voor een nieuwe verzekering.
En als men de oude machtiging kwijt is, dan geldt de oude brief met de kennisgeving die je toegestuurd werd als bewijs.

Dus als Menzis je vraagt om opnieuw een aanvraag in te dienen, dan is dat onbehoorlijk en als zodanig strafbaar bij de verzekeringskamer.
En die zijn, net als de NZA, niet mals.
Gewoon indienen die nieuwe nota en een deurwaarder sturen als er niet betaald wordt.
Verzekeraars kunnen zich niet alles permitteren!

En zo kun je gewoon overstappen naar een nieuwe mondhygieniste.
Een en ander kun je terugvinden op de oude brief met de kennisgeving die je toegestuurd werd als bewijs.
vr, 06/29/2012 - 23:36 Permalink
Monica01

En zo kun je gewoon overstappen naar een nieuwe mondhygieniste.
Een en ander kun je terugvinden op de oude brief met de kennisgeving die je toegestuurd werd als bewijs.


Bedankt voor de info. De mogelijkheid tot overstappen staat helaas nergens op de machtingen (periode 2010-2011 en periode 2011-2015) die ik heb ontvangen, op beide staan enkel mijn gegevens, de naam van de behandelaar, de code, het aantal verrichtingen en de termijn van geldigheid. Daaronder staat dat de machtiging niet meer geldig is als de medische noodzaak verdwenen is, bij opschorting/beëindiging verzekering, of bij wijziging van wet- en regelgeving en/of verzekeringsvoorwaarden.
za, 06/30/2012 - 10:20 Permalink
Monica01

Kan allebei, maar je moet wel een tarief hebben , een begroting is het mooist, en dan maakt het verder niet uit wie het doet.


Zou het voldoende zijn als ik verzoek code T54 (standaard consult nazorg parodontologie mondhygiëniste) om te zetten naar W112? Ik heb nl. een machtiging voor T54. Daarnaast kan ik het tarief noemen, maar moet dat dan ieder jaar opnieuw gaan gebeuren zolang de tarieven vrij blijven? Anders moet ik bij elke tariefswijziging weer opnieuw een omzetting aanvragen...
za, 06/30/2012 - 10:50 Permalink
Menzis

Beste Monica,

Graag ontvang ik je gegevens op de mail. Dan ga ik voor je uitzoeken wat de status is van je machtiging.

Uit je verhaal begrijp ik dat de bestaande machtiging aangepast moet worden. Dit lijkt me geen probleem. Stuur je gegevens naar webcare@menzis.nl en ik kom er met je op terug.

Met vriendelijke groet,

Madeleine Sanders

Webcareteam Menzis
di, 07/03/2012 - 11:46 Permalink
vV

met menzis heb ik ook geen (nu ja...de minste) problemen, zeker niet mbt machtigingen en communicatie.
AGIS en aanverwante die dezelfde AT hebben is een crime mbt bijzondere tandheelkunde. Alles daarvan gaat nu ook gewoon naar de CBT`s. kost de verzeekraar meer geld dan wanneer ik het zelf doe, maar daar kiezen zij blijkbaar voor....Nu al een paar patienten met ernstige CMD problematiek waar een aanvraag voor een splint was afgekeurd, zou niet onder vergoeding vallen, en vervolgens bij CBT kan het wel... (ja toen was het inmiddels wel ernstiger, onder andere verlies van 1 gebitselement door fractuur radix door vertraging bij inzetten behandeling door het geneuzel over een redlijk simpel verhaal waar elke andere zorgverzekeraar zo ongeveer met kerende post een machtiging voor afgeeft..., AT van AGIS, bedankt...)
wo, 07/04/2012 - 12:56 Permalink
mecánico para …

ik gaf vroeger het privee nummer van de adviserend tandarts als ze verzekeraar heel lang bleef zeiken. in dik 20 jaar is dat dus 2x gebeurd en werd de tandarts door de patiënt lekker gestalked. Ik denk, het is goed met ze. telkens weer een geintje uithalen en vertragen en ik ondertussen die patiënt aan de lijn. doei! ik snap budget beheersing, ik snap niet dat een goed onderbouwd verhaal door een professional niet gesnapt wordt door een professional. en wat blijkt, er zitten administratieve nitwits met het verstand van codes maar niet inhoudelijk. jammer
wo, 07/04/2012 - 19:57 Permalink