Hallo,
Ik probeer bij mijn oude tandarts mijn dossier te ontvangen, omdat ik naar een andere tandarts ben gegaan. Dit al drie keer geprobeerd, eerst schriftelijk, toen via de telefoon en uiteindelijk persoonlijk. Op het schriftelijk is helemaal niet gereageerd. Daarna is mij telefonisch toegezegd dat de assistente mijn dossier zou opsturen. Toen dat niet gebeurde ben ik het persoonlijk gaan vragen. De tandarts zei toen dat hij er nu niet bij kon, maar het via de mail zou versturen.
Is er een mogelijkheid om de tandartspraktijk te dwingen toch mijn dossier te overhandigen?
Alvast bedankt voor uw antwoord en tijd!
Ik probeer bij mijn oude tandarts mijn dossier te ontvangen, omdat ik naar een andere tandarts ben gegaan. Dit al drie keer geprobeerd, eerst schriftelijk, toen via de telefoon en uiteindelijk persoonlijk. Op het schriftelijk is helemaal niet gereageerd. Daarna is mij telefonisch toegezegd dat de assistente mijn dossier zou opsturen. Toen dat niet gebeurde ben ik het persoonlijk gaan vragen. De tandarts zei toen dat hij er nu niet bij kon, maar het via de mail zou versturen.
Is er een mogelijkheid om de tandartspraktijk te dwingen toch mijn dossier te overhandigen?
Alvast bedankt voor uw antwoord en tijd!
Re: niet ontvangen dossier
Re: niet ontvangen dossier
Zie ook: linkje en linkje.
Als je door verandering van arts het dossier wilt hebben lijkt mij logisch dat je direct een copie van meekrijgt. Aan de andere kant overschatten veel patienten de noodzaak van overdracht van het dossier. De nieuwe (tand)arts is namelijk zelf verantwoordelijk voor de vaststelling van de problematiek en het maken van een behandelingsvoorstel. Dan doet de huidige situatie in de mond er meer toe dan aantekeningen die door een ander zijn gemaakt. Vaak is het juist heel verfrissend om een nieuw onderzoek te doen, zonder voorkennis.
Als er dan vragen zijn, of er zijn recent rontgenfotos gemaakt, dan is een mailtje vanuit de nieuwe praktijk naar de vorige tandarts vaak voldoende om eea op te vragen. De gegevens zijn dan in het algemeen snel beschikbaar.
Re: niet ontvangen dossier
Dat is niet helemaal waar. Persoonlijke aantekeningen in de status van een patiënt hoeven niet overgedragen te worden maar alle gegevens die een arts noteert zijn juridisch eigendom van de patiënt. Ook foto's e.d. zijn dus eigendom van de patiënt en het is aan de arts om die goed te beheren. Ik heb het nu over artsen zoals die werkzaam zijn in ziekenhuizen, ik ga ervan uit dat tandartsen zich ook moeten houden aan de WBGO.
Een mailtje vanuit de nieuwe praktijk mag dus niet een patiënt moet altijd toestemming geven voor het opvragen van gegevens. Men gaat er wel van uit dat er een stilzwijgende toestemming is gegeven bij het onderling opvragen maar er zal net een patiënt tussen zitten die er anders over denkt.
Alle medische gegevens in een ziekenhuis zijn juridisch eigendom van de patiënt, alleen de persoonlijke aantekeningen van een arts vallen daar buiten en het is heel subjectief om te oordelen wat persoonlijke aantekeningen kunnen zijn bij een medisch onderzoek.
Je hebt dus gewoon recht op je eigen gegevens.
Re: niet ontvangen dossier
Als een tandarts, ondanks diverse pogingen, geen afschrift wil geven of niet wil overdragen kun je daarover een klacht indienen bij de klachtenregeling van de tandarts (meestal ANT of NMT) of naar de tuchtcommissie. U trekt dan altijd aan het langste eind. De tandarts zal het niet zo ver laten komen mag je aannemen....
Re: niet ontvangen dossier
Er is consensus over het feit dat de arts 'bewaarnemer' is van het dossier. Is de patient dan eigenaar.....ik denk het niet, niet in de juridische zin. Immers eigendom (in de zin van het burgerlijk recht waar de wgbo onder valt) impliceert het meest omvattend burgerlijk recht, dat houdt in dat je er in principe mee kan doen en laten wat je wilt. En dat kan de patient niet met zijn medisch dossier, een arts kan wijzigingen of vernietiging weigeren (er moet dan wel een gemotiveerde verklaring worden toegevoegd waarom er geweigerd is) en de patient heeft 'slechts' recht op een 'afschrift' (artikel 456)dus niet het origineel. Voor wat het verschil tussen origineel en afschrift in dit digitale tijdperk nog behelst dan
Als je al tot de conclusie komt dat patient of arts eigenaar van het dossier is zie je dat beiden in hun 'eigendomsrecht' aangetast worden door de bepalingen in de wgbo waardoor er eigenlijk een status quo ontstaat. Gezien de gedachte van de wgbo is dat wellicht nog niet zo gek....gedeelde verantwoordelijkheid.
De eigendomskwestie is vooralsnog niet opgelost, dus we zullen het moeten doen met de rechten en restricties die de wgbo oplegt aan ons allen 8)
Re: niet ontvangen dossier
Re: niet ontvangen dossier
Arts heeft de plicht deze af te geven.
Re: niet ontvangen dossier
Ik ga inderdaad nog een keer een afspraak proberen te maken om de gegevens op te halen. Wellicht is vier keer in dit geval scheepsrecht.
Re: niet ontvangen dossier