Nooit afspraak gemaakt, wel rekening betalen

Author:
JesseJ
Posted:
di, 01/26/2010 - 23:32
Hallo,

Onlangs kreeg ik een brief door de bus met de mededeling dat ik spoedig een rekening zal ontvangen voor het missen van een afspraak.

Deze afspraak heb ik echter nooit gemaakt.
Ik heb gebeld met de assistente, en ik werd grofweg uitgemaakt voor een leugenaar.

Nu heb ik in mijn verleden 2 afspraken gemist.
De eerste keer in het begin van 2009, en de tweede in november van 2009.
Deze heb ik beide genoteerd in mijn agenda, en ik kan me bovendien het telefoongesprek dat ik hiervoor had moeten voeren nog herinneren.

Ik heb vanzelfsprekend de rekening voor deze gemiste afspraken op tijd betaald.
Dit is voor mij niet meer dan logisch.

Maar om nu te gaan betalen voor een afspraak die ík nooit gemaakt heb...

De assistente behandelde mij zeer onvriendelijk aan de telefoon, en gaf mij daarnaast foutieve informatie door.
Ik vroeg namelijk hoe ik kan stoppen bij deze tandarts en ze gaf me een niet bestaand emailadres door.

Kan iemand mij vertellen wat ik hiermee aanmoet?

Hoe kan ik aantonen dat ik de afspraak niét gemaakt heb?
En hoe kan ik de tandarts hiervoor op het matje roepen zodat dit niet consequent gebeurd?

Groeten,

JesseJ
Spiegeltje

Hoe kan ik aantonen dat ik de afspraak niét gemaakt heb?
Dat is niet mogelijk.
Kan iemand mij vertellen wat ik hiermee aanmoet?
Als het telefonisch niet in redelijkheid kan zou ik een brief sturen aan de tandarts en de zaak uitleggen. Uiteraard gaat u niet betalen.
En hoe kan ik de tandarts hiervoor op het matje roepen zodat dit niet consequent gebeurd?
Nou, als u toch weg wilt bij deze tandarts, is dat dan nog relevant?
di, 01/26/2010 - 23:48 Permalink
JesseJ

Hoe kan ik aantonen dat ik de afspraak niét gemaakt heb?
Dat is niet mogelijk.
Kan iemand mij vertellen wat ik hiermee aanmoet?
Als het telefonisch niet in redelijkheid kan zou ik een brief sturen aan de tandarts en de zaak uitleggen. Uiteraard gaat u niet betalen.
En hoe kan ik de tandarts hiervoor op het matje roepen zodat dit niet consequent gebeurd?
Nou, als u toch weg wilt bij deze tandarts, is dat dan nog relevant?


Nja, het leek me wel relevant voor de andere clienten maar dat zal dan wel altruïsme van mijn kant zijn ;-)

Wat betreft mijn rechten: als de tandarts stug blijft aandringen op het betalen van de onrechtmatig verstuurde factuur, welke stappen zou ik dan nog eventueel kunnen zetten (behalve niet betalen)?

Mvg,

JesseJ
wo, 01/27/2010 - 00:40 Permalink
Spiegeltje

Ik zou geen stappen zetten behalve een nette maar duidelijke brief te schrijven dat u de betrokken afspraak niet heeft gemaakt zodat ook geen sprake kan zijn van niet nakomen van die afspraak. Dat u daarom niet gaat betalen. U kunt er volledigheidshalve bij zetten dat als de tandarts persisteert u de zaak wilt laten voorkomen. Een incassotraject met bijbehorende kosten is dan niet aan de orde, althans daar hoeft u niet voor op te draaien. U geeft immers meteen al aan dat u so wie so niet zult betalen. Grote kans dat de tandarts het de moeite niet waard vindt. Als het toch voorkomt is alleen niet goed te voorspellen wie gelijk zal krijgen.

Het is wel het beste eerst te proberen normaal overleg aan te gaan. Het gaat natuurlijk om een misverstand, de tandarts stuurt niet voor zijn lol zo'n rekening. Daar moet toch uit te komen zijn met een beetje volhardendheid. Dat de tandarts niet meteen toegeeft is logisch, patienten zullen immers soms de neiging hebben glashard te ontkennen terwijl de feiten anders liggen.
wo, 01/27/2010 - 15:22 Permalink
vV

blij dat ik een systeem heb waarbij dit soort discussie tot een minimum beperkt wordt. En als kunnen wij altijd nazoeken welke dag en hoe laat een afspraak gemaakt is (is bv te koppelen aan tijdstip laatste controle) . Ook kunnen wij eventueel de telefoongeschiedenis nagaan (voor als iemand stelt dat een afspraak geannuleerd is per telefoon, mits geen afgeschermd nummer natuurlijk) . En herinnering per mail en sms (mits mail en/of mobiel nummer bekend) enige discussies zijn nog waar een mailadres neit meer klopt, of een mobiel nummer. Nu zijn beiden verantwoording van patient zelf ons daarover te informeren (en kan zelf in ons systeem gewijzigd via de website..). Maar het zijn vervelende discussies , voor beide zijden...
Komt trouwens heel vaak voor hoor dat iemand niet meer weet dat ie 6 mnd geleden bv al een controle afspraak gepland heeft. mn die sms dienst kost geld, maar weegt ruimschoots op tegen het voordeel namelijk aanzienlijk minder vergeten afspraken en tevens minder discussie indien toch.
wo, 01/27/2010 - 17:19 Permalink