Oneerlijke behandeld door tandarts.

Author:
Lorindo
Posted:
do, 01/24/2008 - 11:06
2 jaar terug ben ik naar een vrouwelijke tandarts geweest in Apeldoorn. Mijn vriendin en ik waren net verhuisd naar een woning boven een winkelcentrum waar deze tandarts een praktijk heeft met meerder tandartsen. Voor allereerste behandeling moest ik meerdere gaten laten vullen. Maar dit kon niet in 1 keer. Dus moest ik meerdere afspraken maken hiervoor. Aangezien ik werk is dit niet altijd even handig. Na de behandeling werd mij verzocht om contant te betalen. Wat ik eigenlijk heel ongewoon vond. Aangezien ik aanvullend verzekerd ben. Ik vroeg of ik niet gewoon een factuur kon ontvangen. Maar dat kon niet. Dus moest ik ter plekke pinnen. Dit zat mij dus eigenlijk niet zo lekker.

Bij de 2e behandeling, een paar weken later, moest ik weer contant betalen werd moe na de eerste behandeling verteld. Op de dag van de behandeling belde ik op om te zeggen dat ik niet kon komen omdat mijn salaris nog niet was overgemaakt. ( Aan het eind van mijn geld hou ik altijd een maand over) De assistent (blijkt de partner/echtgenoot te zijn van deze tandarts) vond het niet zo netjes dat ik op de dag zelf afbelde. En melde gelijk dat ik maar naar een andere tandarts moest gaan "shoppen". Dit vond ik geen manier van doen zo over de telefoon. Dus ik zei dat ik maar even langs komen. Eenmaal aangekomen legde ik uit waarom ik niet contant kon betalen en vroeg waarom ik niet gewoon een factuur thuis kon ontvangen. Mijn vriendin en ik hebben dezelfde tandarts en zij ontvangt wel gewoon een factuur met acceptgiro. Toen vertelde deze tandarts mij dat het wel eens gebeurt dat mensen hun rekeningen niet betalen. En toen raakte ik een beetje geïrriteerd. Dus omdat ik buitenlands ben en mijn vriendin gewoon blank is, wordt er maar van uit gegaan dat mensen zoals ik vaak hun rekening niet betalen. (IK BEN GEWOON AANVULLEND VERZEKERD! Je gaat me toch niet vertellen dat ik mijn dure verzekering van Jan L*L betaal zodat ik deze tandarts de volle pond moet betalen.) Nou de "assistent" vond dat ik vervelend begon te worden en vroeg of ik weg wou gaan. En ik zei "nee". Ik vind het geen stijl om zo met klanten/om te gaan. Ik wil gewoon normaal behandeld worden als het even kan. Toen dreigde hij dat hij de politie erbij ging halen. En dat was na zijn provocerende benadering. Hij kwam gewoon recht tegenover mij staan met een agressieve houding. Alsof hij mij eigenhandig eruit wou schoppen..(waar slaat dit op??) Dus ik zei:"Kerel als jij mij hier weg wilt hebben...dan moet je zeker weten dat jij mij aankan?" Dat vond hij waarschijnlijk bedreigend omdat hij de politie had laten komen. Ik ben toen een gesprek aangegaan met de politie...(die heeft er verder niets aan gedaan).

Ik had gewoon een aanklacht moeten indienen! Ik baal ervan dat ik dat toen niet had gedaan. Ik ben toen naar mijn oude tandarts gegaan en heb me daar verder laten behandelen. Maar mijn vriendin zit nog steeds bij deze vrouw.

Ik vraag me af of ik alsnog een klacht kan indienen tegen deze tandarts en of het nog wel zin zou hebben.

Ik zou dat juist heel graag willen doen...want ik krijg het idee dat ik geen enkele tandarts kan vertrouwen omdat ik zo vaak wortelkanaalbehandelingen moet ondergaan. En elke keer dat ik die pijnscheuten herinnert het mij dat ik nog "unfinished business" heb met die tandarts.

Is er überhaupt een tandarts in Apeldoorn die betrouwbaar is waar ik terecht kan? Ik betaal me echt krom aan al die tandarts rekeningen? Wortelkanaalbehandelingen...ik word er letterlijk helemaal ziek van!

Ik poets mijn tanden minstens 2 keer per dag. Gebruik mondspoeling voor tegen tandgevoeligheid. En let op wat ik eet en drink.

Er klopt gewoon iets niet...maar wat?

Iemand een tip?
hello jozefien

In de tandarts praktijk waar ik kom, vragen ze een doorlopende machtiging aan alle patienten.
ze halen het geld gewoon van je rekening na de behandeling en ook het gedeelte waarvoor je verzekerd bent regelen ze met de verzekering.
Handig zeker voor de Praktijk, maar ik vind het eigenlijk ook wel een goede regeling.
:smt006
vr, 01/25/2008 - 00:50 Permalink
vV

en ook het gedeelte waarvoor je verzekerd bent regelen ze met de verzekering.
kan niet bij elke verzekering.. daarnaast is het keuze van de praktijkhouder of hij daar wel of niet een overeenkomst voor wilt sluiten. Vaak heb je wel met een veel langere betalingstermijn te maken namelijk, en dat kost indirect ook geld.

Bij mij is het lage bedragen tot 50,= pin of kontant, hoger kan ook pin uiteraard maar mag ook nota per post via Famed. Maar Famed kost ook geld.. kosten betalingsverkeer kunnen zo maar oplopen tot meer dan 12.000,= per praktijk per jaar als alles over Famed zou lopen , en dan reken ik wanbetalers niet mee...en heb je te maken met een betalingstermijn van 8 weken als tandarts voordat je van Famed je geld krijgt. Dus inderdaad : nota thuis met betalingstermijn van meestal 4 weken is een zeer luxe serviceverlening voor de patient, en houd er rekening mee dat die service snel minder gaat worden de komende jaren. Hopen dat met de neiwue declaratiesoftware standaard later dit jaar de clearing met de verzekeraars echt van de grond gaat komen! Heeft iedereen baat bij uiteindelijk
vr, 01/25/2008 - 10:43 Permalink
fleetstone

@ Lorindo
Er klopt gewoon iets niet...maar wat?

Iemand een tip?
Het zit u kennelijk nog altijd dwars.

Even terug naar het verhaal:

Op de dag zelf een behandeling afzeggen is inderdaad heel vervelend voor een praktijk. Dat dient in de regel 24 uur van tevoren te gebeuren. De reactie van de tandarts daarop (andere tandarts zoeken) was zonder meer bot te noemen. Anderzijds heeft de tandarts u kennelijk geen C90 (= niet nagekomen afspraak) in rekening gebracht.

Dat u, ná het telefoongesprek, naar de praktijk ging om een en ander toe te lichten, is begrijpelijk maar kon door de praktijk uitgelegd worden als: wél komen om te praten maar niet voor de behandeling. Dat steekt toch een beetje.

U hebt het gevoel gehad dat de tandarts u - als buitenlander - geclassificeerd heeft onder de groep ‘wanbetalers’. Dat gevoel hebt u des te meer omdat uw vriendin wél gewoon facturen krijgt. Maar ... uit uw verhaal blijkt niet dat de tandarts zélf zich discriminerend heeft uitgelaten over buitenlanders. Alsnog een klacht hierover indienen heeft weinig zin. Het wordt een ‘welles nietes’ spelletje.

Het spijt me een beetje voor u, maar ik heb de indruk dat deze situatie niet uit de hand gelopen was als u tijdig (dus een dag van tevoren) de behandeling had afgezegd. Irritaties hierover hebben m.i. geleid tot deze escalatie.
zo, 01/27/2008 - 01:16 Permalink
fleetstone

Ik wil er nog iets aan toevoegen. Noem het maar een diplomatieke tip.

U had de afspraak afgezegd. Begrijpelijk want u ging er al vanuit dat zonder directe betaling geen behandeling zou plaatsvinden. Maar het was slimmer geweest als u dit aan de tandarts had overgelaten.
Als u namelijk gevraagd had of de afspraak deze ene keer zónder contante betaling door kon gaan (omdat u even geen geld hebt) dan laat u het probleem bij de tandarts. Die moet dan kiezen tussen ‘even geen directe betaling’ of ‘verloren tijd’.

Beide partijen hadden zich dan beter gevoeld.
zo, 01/27/2008 - 13:02 Permalink
Lorindo

De optie: Eventueel later betalen werd direct van de baan geveegd door de partner van de tandarts in kwestie. Deze fungeerde die dag ook als assistent. Het gaat mij meer om de manier hoe ik die dag werd behandeld door deze man. Heel kortaf over de telefoon en heel agressief toen ik eenmaal op het praktijk was. De tandarst die mij zou behandelen heeft verder geen woord gezegd. Zij stond maar te kijken hoe haar partner mij de volle laag gaf wat totaal onterecht was.
ma, 01/28/2008 - 13:08 Permalink
vV

nu ja, dan (aangetekende ) brief schrijven dat het niet laten doorgaan van de afspraak voortkomt uit hun eigen regels. Dat uw partner wel op nota kan betalen is natuurlijk ook niet erg duidelijk en een consequente lijn. Dat het dus hun keuze was de afspraak niet door tye laten gaan . Eigenlijk hebben zij hem dus geannuleerd en niet u..

Dan bent u het in ieder geval kwijt, wat zij ermee doen is aan hen, echter mij zouden ze niet meer terugzien, en de rest van mijn gezin ook niet...
ma, 01/28/2008 - 13:12 Permalink
Lorindo

Ik zit momenteel ook bij een andere tandarts. 1 die 15 km verderop zijn praktijk heeft. Alleen weet ik niet of ik die wel kan vertrouwen. Ik moet gewoon te vaak terug komen. Er is altijd wel wat met mijn gebit. Te veel wortelkanaal behandelingen... en dat terwijl ik mijn tanden minimaal 2 keer per dag poets met een goede tandenborstel. En Elmex Sensitive Mondspoeling gebruik. Mijn huidige tandarts verteld nooit wat ie doet. Als ie in mijn mond aan het sleutelen is. Niet leuk dus.

Waar kan ik in Apeldoorn een goede betrouwbare tandarts vinden?
ma, 01/28/2008 - 21:11 Permalink
hello jozefien

Lorindo , eerst word je gediscrimineerd en nu vertrouw je de tandarts niet :-?

Als ik dit zo lees denk ik toch: wat is er aan de hand?

Probeer eens beter te praten met de tandarts, vraag wat de tandarts doet. Zijn er foto's gemaakt? Kijk dan mee wat er te zien is, een ontsteking of gaatje! Ook als de tandarts een gaatje vindt voel je het haakje blijven hangen!
2x poetsen en spoelen zegt niets! je moet ook ragen en flossen en stokeren. En hoeveel suiker gebruik je op een dag? Veel frisdrank?

Sterkte hoor en doe gewoon het mondje open om te vragen, dat voorkomt twijfel en misverstanden :smt006
di, 01/29/2008 - 00:19 Permalink