Ongevraagd meerdere malen een nieuwe tandarts

Author:
Kermit
Posted:
ma, 07/11/2005 - 22:41
Hallo,

Na 21 jaar dezelfde tandarts gehad hebben is deze opeens met de noorderzon vertrokken. Zonder enig bericht werd mij een nieuwe tandarts toegewezen, mijn verbazing was dan ook groot toen ik op kwam dagen voor mijn controle afspraak. Mijn verbazing werd echter nog groter, toen ik de keer daarop, bij de volgende controle, weer een nieuwe tandarts was toegewezen zonder enig bericht. Tevens gingen de tandartsen er niet echt op voorruit, deze sprak gebrekkig Nederlands. Iets wat niet meteen een teken hoeft te zijn dat iemand een slechte tandarts is, maar mij in iedergeval niet helemaal op me gemak stelde.

Toen kwam natuurlijk het mooiste; Nadat hij ongevraagd, en zonder enige mededeling, wat lijnmresten van mijn beugel had weggehakt (waarvoor ik een afspraak had bij de orthodontist, want de vorige tandarts had gezegd dat de ortho dat beter kon doen) werd mij medegedeeld dat ik 2 gaatjes had, hele kleine gaatjes wellis waar (Ik kan ze niet zien, en ik voel er niks van), maar ze moesten gevuld worden (Zijn assistent was zo aardig om me dat te vertellen aangezien ik er niks van begreep wat hij mij probeerde duidelijk te maken). Zijn assistent loopt met mij mee naar de receptie en vraagt aan de receptionist om 25 a 30 minuten in te plannen voor 2 gaatjes. De receptionist kijkt in het computer systeem en antwoord: "Nee hoor, dat hoeft niet, want <> heeft hem al ingeplanned voor 10 minuten op <>".

Nu is mijn vraag; Ben ik paranoide en is dit de normale gang van zaken of probeert deze tandarts mij een poot uit te draaien?
dj

Bij een groepspraktijk, een maatschap, een kliniek, etc, kun je je goed de vraag stellen wie nu eigenlijk je behandelaar is: degene met wie jij primair contact hebt, of de rechtspersoon praktijk/maatschap/kliniek. Voorzover ik kan beoordelen is hier geen eenvoudig antwoord op. Deze kwestie roept m.i. allerlei theoretische maar ook praktische problemen op.

Wel durf ik te stellen dat een wijziging van huis-tandarts iets iets wat eigenlijk haast wel vanuit de behandelaar aan de patient meegedeeld zou moeten worden, en dan denk ik vooral aan wijziging van de natuurlijke- persoon-huis tandarts.
Dit wordt nog erger als de nieuwe tandarts zijn/haar Nederlands minder is, het taalprobleem is toch iets wat je als behandelaar beter even communiceert voordat je je met zijn allen rondom een stoel staat zonder dat je elkaar verstaat. Zeg dan: "de ta is bezig aan Nederlands maar spreekt nu Engels, Spaans, ......" Dat is belangrijk temeer daar, alhoewel je soms misschien een beetje kunt tolken met een familielid of de assistent(e), huis-tuin en keuken tolken eigenlijk niet goed genoeg is. Het moet van behoorlijk niveau zijn en dat valt niet mee.

Is degene die 10 min ingepland heeft iemand anders als van die 25 minuten?

(7x ofzo bewerkt)
ma, 07/11/2005 - 23:37 Permalink
Kermit

Bedankt voor je antwoord.

Degene die me voor tien minuten inplande was de tandarts, degene die me voor 25 minuten wilde inplannen was zijn assistent.
di, 07/12/2005 - 20:27 Permalink
Beroeps

de relatie tussen tandarts en patient is een persoonlijke relatie.Als een praktijk een filosofie heeft dat elke keer een andere tandarts in uw mond werkt dienen ze u daarover te informeren en uw toestemming te krijgen. Wilt u slechts door 1 tandarts behandeld:zeg dat dan.Kan dat niet dan is het wijzer om met uw voeten te stemmen. Er is sprake van een vertrouwensrelatie,uw mond is geen handelswaar en werkgelegenheid voor wie maar wil. Als u de behandelaars niet kunt verstaan,dan kan er geen goede infromatieuitwisseling zijn:wegwezen.
vr, 07/15/2005 - 14:58 Permalink