Persoonlijke verantwoordelijkheid tandarts in groepspraktijk

Author:
jorisdrievlak
Posted:
do, 07/08/2010 - 11:59
Vrijdag steeds sterkere pijn kies. Kon maandag terecht. Foto's van kies rechtsboven gemaakt: niets te zien. Spoelen met kamillethee, waarschijnlijk ontsteking neusholte. Advies: flink pijnstillers gebruiken. Als de pijn te groot wordt: kom terug, we hebben hier alle info.
Dinsdag pijn niet te harden. Om 15.30 uur gebeld, krijg verwijsbandje te horen (amsterdam). Bel noodnummer. Leg uit. Gaat eerst voor mij proberen mijn tandartsenpraktijk te bereiken. Lukt niet zegt ze.
Ik stap op de fiets naar mijn tandartsenpraktijk.
Wie schetst mijn verbazing dat de praktijk in vol bedrijf is! Overal patiënten en medewerkers.
'Klopt niet, ze hebben bij de verwijsdienst ons 06-nummer', zegt asssistente heel verwijtend. Tandarts die mij heeft behandeld is er niet. Erge pijn. Assistente wil afspraak maken. Daar heb ik geen zin in (er lopen zo te zien overal tandartsen rond). Dat ik altijd terug kon komen (en dus op behandeling kon rekenen), dat is helemaal niet waar. Voel me belazerd. Kan dit zo maar?
Ik zeg dat ik geen vertrouwen heb in verdere behandeling, ben in mijn vertrouwen geschaad.
Is dit nu aanleiding voor een klacht, of de normale gang van zaken?
Is de toezegging van een tandarts dat ik bij toenemende pijn op hulp kan rekenen een loos gebaar?
vV

voor wanneer wilde de assistente de afspraak maken? dat er overal tandartsen rondlopen zegt niets, er lopen waarschijnlijk ook zat patienten voor hen rond. Oftewel: die hebben wel hun eigen agenda. Dus een afspraak lijkt mij ok, u hoeft niet te verwachten er met de knip van de vinger maar even direct tussendoor te kunnen (het komt op mij in ieder geval een beetje over alsof dat is wat u verwacht had), maar wel voor dezelfde dag. Lijkt mij niet meer dan normaal dat dit in eerste instantie binnen de gemeenschappelijke praktijk opgelost wordt. Tenzij het op zichzelf staande praktijken zijn alleen onder hetzelfde dak. Maar dan is er iemand waarnemer, al is het elders.
do, 07/08/2010 - 13:22 Permalink
Spiegeltje

Ernstige pijnklachten horen dezelfde dag gezien te worden en een goede tandarts houdt daarvoor ook ruimte in zijn agenda. Maar dat betekent i.d.d. nog niet dat je meteen wordt geholpen als je je - zonder afspraak - bij de praktijk meldt. Ook zal de tandarts proberen in te schatten of de klacht zo ernstig is dat het echt spoed is. Als alle verzoeken om spoedbehandeling worden ingewilligd wordt de agenda van de tandarts (en patienten) danig in de war geschopt vrees ik. Tandartsen worden dagelijks meerdere malen gebeld voor spoedklachten die dat eigenlijk niet zijn.
Pijnklachten betekenen namelijk niet automatisch ook spoed, je moet meer denken aan pijn die ook met pijnstillers niet valt te bestrijden en die - zlefs met een pijnstiller - normaal functioneren/nachtrust onmogelijk maakt. Naast ernstige, niet te bestrijden pijn zijn er ook nog wel andere reden voor spoed, zoals een ongeval of een nabloeding.

Op basis hiervan kunt u denk ik zelf wel uitmaken of de handelswijze van de tandarts correct is geweest.
do, 07/08/2010 - 20:32 Permalink