Vraagtekens factuur

Author:
Optical
Posted:
ma, 03/15/2010 - 19:25
Goedenavond,

Reeds enkele tijd loop ik bij een tandarts in Alkmaar, ik ben hier altijd naar volle tevredenheid behandeld. Echter zet ik de laatste tijd wat vraagtekens bij de facturen die ik krijg voor behandelingen.

In januari ben ik voor controle geweest (na afspraak 'MH' voor het verwijderen van tandsteen) en werd mij verteld dat er 2 kleine gaatjes gevuld moesten worden. In februari zijn de gaatjes behandeld, dit was een afspraak van ongeveer 20-30 minuten, en afgelopen vrijdag heb ik hier een factuur voor ontvangen.

De factuur is als volgt opgebouwd:

C11 Eerste periodiek preventief onderzoek
T52 Kort consult parodontologie mondhygieniste
V40 Polijsten restauratie / medicatie tandhals
V40 Polijsten restauratie / medicatie tandhals
V11 Eenvlaksrestauratie Element: 27
V21 Etsen + Onderlaag tbv composiet Element: 27
V60 Indirecte pulpa-overkapping Element: Niet aangegeven
V12 Tweevlaksrestauratie Element: 27
V21 Etsen + onderlaag tbv composiet Element: 27
A10 Geleidings- of infiltratieanesthesie Element: 27
V60 Indirecte pulpa-overkapping Element: Niet aangegeven
V40 Polijsten restauratie / medicatie tandhals Element: 27
V40 Polijsten restauratie / medicatie tandhals Element: 26
V12 Tweevlaksrestauratie Element: 23
V21 Etsen + onderlaag tbv composiet Element: 23
A10 Geleidings- of infiltratieanesthesie Element: 23
V60 Indirecte pulpa-overkapping Element: Niet aangegeven
V40 Polijsten restauratie / medicatie tandhals Element: 23
V40 Polijsten restauratie / medicatie tandhals Element: 24

Deze factuur is goed voor EUR 324,34.

Ik heb de volgende vraagtekens bij deze factuur:
- In de eerste instantie is er aangegeven dat er 2 kleine gaatjes gevuld moesten worden. Nu zijn er 3 gefactuureerd. Mogelijk is dit over het hoofd gezien, maar m.i. geef je dit dan aan tijdens de behandeling, dit is niet gebeurd. Verder vind ik het raar dat er 2 indirecte pulpa-overkappingen zijn gemaakt en er flink gepolijst is met V40's.
- Het tweede wat ik vreemd vind is de T52 die ook op alle voorgaande facturen in rekening gebracht wordt met 2 x V40 polijsten. Waar ik mij ook over verbaas is dat de T52 behandeling 2 keer uitgevoerd is door een tandartsassistente en 1 keer door een preventieassistente (bleek later), beide hebben zich voorgesteld als mondhygieniste, zelfs de tandarts noemde ze zo.
- Verder heb ik al een aantal gaatjes laten vullen bij deze tandarts, het lijkt erop dat bovenstaande een vaste samenstelling van codes is voor een gaatje, altijd met V60 en 2 x V40, een- twee- of drievlaks en ook V14.

Kan iemand mij hierin adviseren?

Alvast bedankt,
Met vriendelijke groeten.
Spiegeltje

U hebt zelf al aardig uitgevogeld wat er wellicht mis is met deze factuur. Daar heb ik weinig aan toe te voegen. Heel erg kwalijk, en mijns inziens van een andere orde, is dat assistentes zich hebben voorgesteld als mondhygiëniste, een beschermde titel nota bene. Overigens mogen zij wel de behandelingen uitvoeren. Een gaatje zonder uw toestemming en medeweten behandelen is ook not done. Als uw vertrouwen in deze tandartspraktijk nu weg is, wat ik me zou kunnen voorstellen, zou ik het er bij laten en meteen een andere tandarts zoeken. In het andere geval kunt u het gesprek aangaan met de tandarts over de zaken waarmee u - terecht denk ik - moeite heeft en van diens reactie af laten hangen wat u verder doet. Punt is wel dat u in het verleden geen klachten had en naar tevredenheid bent behandeld. Dat loont wel de moeite om eerst nog het gesprek aan te gaan en dit ook aan te geven.

N.B. V21/V60 mag niet standaard opgevoerd worden, evenals T52, tenzij u in het nazorgtraject zit van het paroprotocol. Een gaatje is standaard V1x/V21 + eventueel A10, met x en getal van 1 tot 4. V40 en V60 horen daar niet standaard bij. V60 kan wel incidenteel nodig zijn bij diepe gaatjes.

Als er standaard wordt gestrooid met V60's en V40's is dat waarschijnlijk om de tarieven voo0r plastische restauraties wat op te krikken. U bent de enige niet die daar mee te maken krijgt.
ma, 03/15/2010 - 20:17 Permalink
Optical

Hallo Spiegeltje,

Bedankt voor uw snelle reactie.

Mijn vertrouwen in deze tandarts is inderdaad grotendeels verdwenen, wat ik erg jammer vind. Overigens zit ik niet in een nazorgtraject van het paroprotocol, dit is mij in ieder geval niet bekend. Verder twijfel ik niet aan de kundigheid van de tandartsassistente en preventieassistente die de behandelingen uitgevoerd hebben, maar dat je achter hun werkelijke functie moet komen via de website klopt gewoon niet.

Ik denk dat ik de tandarts schriftelijk om opheldering zal vragen en een ander zoek. De reeds betaalde facturen zal ik maar achterwege laten, hier zijn precies dezelfde codes gehanteerd.
ma, 03/15/2010 - 20:35 Permalink