Ik heb samen met de tandarts besloten tot het plaatsen van een brug. Twee kronen en twee dummies en daar de nodige handelingen bij. Wijs door eerdere ervaring heb ik een offerte laten maken die zij en ik beiden hebben ondertekend. Totale kosten: 1500 euro.
Toen ik vorige week op mijn afspraak kwam bleek dat er een andere tandarts aanwezig was, ze hoort wel bij de maatschap maar is nieuw. In tegenstelling tot wat in eerste instantie was afgesproken wilde ze geen noodbrug plaatsen maar wel een noodkroon. Daar begon het al mee omdat ik afgesproken had tot een noodbrug (die overigens niet op de offerte staat). Ik moest, tot mijn verassing nog een keer komen en toen heb ik aangegegeven dat ik wel een noodbrug wilde. Veel gezucht maar uiteindelijk kreeg ik mijn 'zin'.
Vandaag moet ik voor de derde keer komen voor het happen en ik heb er nu toch een beetje genoeg van. Afgesproken was dat ik in één behandeling (90 minuten) alles zou ondergaan. Het afslijpen van twee gezonde kiezen en het happen. En vandaag moet ik dus voor het happen terug en dat is dan de derde keer dat ik moet komen. De tandarts heeft al aangegeven dat ik bij het plaatsen van de brug tijdelijk cement krijg maar daar ga ik nu al niet mee akkoord. Vijf keer komen voor één brug vind ik teveel van het goede.
Ik zit me nu af te vragen of de kosten die opgevoerd zijn op de offerte niet ruimschoots worden overschreden. Ik wist niet dat er een nieuwe tandarts zou komen en bij het maken van de afspraak, na de offerte werd mij niet verteld dat een ander de behandeling zou doen.
Wat moet ik doen als de kosten veel hoger blijken te zijn dan in de offerte is overeengekomen???
Ik zit net de offerte te bekijken en zie dat de tandarts (offerte is afgelopen juni 2009 gemaakt) de tarieven van 2008 heeft gebruikt. :smt013
Toen ik vorige week op mijn afspraak kwam bleek dat er een andere tandarts aanwezig was, ze hoort wel bij de maatschap maar is nieuw. In tegenstelling tot wat in eerste instantie was afgesproken wilde ze geen noodbrug plaatsen maar wel een noodkroon. Daar begon het al mee omdat ik afgesproken had tot een noodbrug (die overigens niet op de offerte staat). Ik moest, tot mijn verassing nog een keer komen en toen heb ik aangegegeven dat ik wel een noodbrug wilde. Veel gezucht maar uiteindelijk kreeg ik mijn 'zin'.
Vandaag moet ik voor de derde keer komen voor het happen en ik heb er nu toch een beetje genoeg van. Afgesproken was dat ik in één behandeling (90 minuten) alles zou ondergaan. Het afslijpen van twee gezonde kiezen en het happen. En vandaag moet ik dus voor het happen terug en dat is dan de derde keer dat ik moet komen. De tandarts heeft al aangegeven dat ik bij het plaatsen van de brug tijdelijk cement krijg maar daar ga ik nu al niet mee akkoord. Vijf keer komen voor één brug vind ik teveel van het goede.
Ik zit me nu af te vragen of de kosten die opgevoerd zijn op de offerte niet ruimschoots worden overschreden. Ik wist niet dat er een nieuwe tandarts zou komen en bij het maken van de afspraak, na de offerte werd mij niet verteld dat een ander de behandeling zou doen.
Wat moet ik doen als de kosten veel hoger blijken te zijn dan in de offerte is overeengekomen???
Ik zit net de offerte te bekijken en zie dat de tandarts (offerte is afgelopen juni 2009 gemaakt) de tarieven van 2008 heeft gebruikt. :smt013
Re: Wat niet is kan nog komen
wat betreft de offerte: als deze in 2009 gemaakt is en ondertekend door de tandarts , dan moet hij volgens mij zich aan deze afspraak houden en mag hij niet opeens meer gaan berekenen , maar...... kijk goed naar de codes die vermeld staan , want alleen voor deze codes geldt de offerte . komen er andere behandelingen bij dan zul je deze ook extra moeten betalen .da e opeens een andee tandarts krijgt is naturrlijk niet zo fijn , maar kun je dit niet aangeven door een gesprek of een brief????? vaak door in gesprek met elkaar te blijven kun je veel frustraties voorkomen en ook een hoop tandarts ellende . ik wens je veel sterkte...
groetjes lisa
Re: Wat niet is kan nog komen
Re: Wat niet is kan nog komen
Traject voor een brug zoals ik het doe:
1e afspraak vorm slijpen, noodbrug
2e afspraak paar dagen later afdruk
3e afspraak ongeveer 2 weken later passen onderstructuur
4e afspraak brug klaar, plaatsen (met tijdelijk cement als daar een reden voor is)
Een offerte, eigenlijk begroting, is er zodat de tandarts met de info die hij/zij op dat moment heeft u een zo nauwkeurig mogelijke prijsopgave kan doen. Afwijken kan en mag, mits in redelijkheid, en zijn er heel grote afwijkingen moet dat toch echt even gemeld worden in het werk.
techniekkosten zijn uiteraard een schatting, die best wel heel nauwkeurig kan zijn. Zelf schat ik (maar ja dat is ervaring) de techniekkosten eigenlijk altijd te hoog. Bepaalde werkstukken hanteert mijn technieker trouwens vaste prijzen voor. dus geen verrassingen.
Re: Wat niet is kan nog komen
De beginsituatie was: gezond tandvlees en twee gezonde tanden. Welke creativiteit ze op mijn tanden heeft losgelaten weet ik natuurlijk niet maar ik kan me niet tot nauwelijks voorstellen dat alle extraas ook daadwerkelijk nodig zijn.
Op de offerte staan bijvoorbeeld 2 foto's. Die zijn niet genomen.
Wat ze wel vorige week heeft gedaan is iets vaags bij mijn tandvlees, daar heeft ze flos onder gedaan en volgens mij zit dat er nog (onder de noodbrug die ze in eerste instantie ook al niet wilde maken, net zomin als dat ze me wilde verdoven).
Dat het iets duurder zal zijn weet ik wel omdat de tarieven uit 2008 op de rekening staan maar hoeveel hoger zou het dan mogen zijn zonder de patiënt daar over in te lichten?
Rekening is binnen
De offerte en de uiteindelijke overschrijding bedragen 30% en volgens de TIP mag dat maximaal 10 tot 15% zijn.
Wordt vervolgd!
Re: Wat niet is kan nog komen
Nee, dat is toch ernstig? Jij moet het wel betalen, en het gaat om jouw lichaam. En natuurlijk heeft de tandarts de deskundigheid om te bepalen wat er medisch verstandig/verantwoord is, maar dat kan ze toch uitleggen? Mijn vorige tandarts deed dat altijd perfect. Die vertelde precies wat ze aan het doen was, legde uit waarom iets nodig was, wat eventuele andere opties waren, etc. Dat zou de standaard moeten zijn. Maar goed, ik herken dus je frustratie (mijn huidige tandarts is ook niet communicatief en dat is de reden dat ik een andere zoek) maar daar heb je verder niets aan.
Re: Wat niet is kan nog komen
Re: Wat niet is kan nog komen
Re: Wat niet is kan nog komen
Re: Wat niet is kan nog komen
Tevens is het onduidelijk vanwege de opzet en administratie in de prakijk en meerdere mensen die zich ermee bemoeid hebben wie voor wat verantwoordelijk is... Allemaal niet zoals het hoort in ieder geval. op zich heb ik trouwens geen moeite met het aantal afspraken, mits wat er gedaan is goed gedaan is. Ik heb ook wel eens meer tijd nodig, extra afspraken. dat is iets wat d epatient er ook voor over moet hebben, je zit niet aan een machine te werken. Ik maak trouwens standaard een aparte afspraak voor de afdruk, weet ik zeker dat het tandvlees rustig is, omdat er in de tussentijd een nette noodkroon/brug op zit die goed reinigbaar is. Dus het aantal afspraken en eventueel onverwacht extra afspraken: kan en mag en moet soms, is iets wat de patient er voor over moet hebben. Maar er moet wel duidelijk en tijdig over gepraat worden als er iets veranderd moet worden. En dat moet ook duidelijk in de kaart/dossier vermeld worden...
Re: Wat niet is kan nog komen
Ik heb met de tweede tandarts afspraken gemaakt rond het plaatsen en de prijs van de brug. Mij is door niemand verteld dat tandarts twee de praktijk zou verlaten en dat tandarts drie haar intrede zou doen. Tandarts drie heeft mij bij de eerste afspraak niets gezegd over meerdere afspraken.
De eerste afspraak was voor het omslijpen van hoektand, molaar en het happen (zoals afgesproken met tandarts 2). Na het omslijpen van de molaar kreeg ik te horen dat er een nieuwe afspraak gemaakt moest worden voor de hoektand en de molaar. Dat vond ik logisch. Tandarts had echter aangegegeven dat ze geen noodbrug wilde maken omdat zij dat lelijk vond. Ik had echter wel een noodbrug afgesproken en besloot telefonisch door te geven dat ik toch op de noodbrug stond (want dan kon ze daar alvast aan beginnen was mijn redenering).
Bij de tweede afspraak (molaar omslijpen en happen) bleek dat ik moest wachten omdat er een spoedpatiënte in de stoel lag. Ik heb daar alle begrip voor en heb rustig gewacht tot ik aan de beurt was, kan gebeuren nietwaar. De assistente had echter niets doorgegeven over de noodbrug en er werd begonnen aan het omslijpen van de hoektand waarna er zuchtend werd begonnen aan de noodbrug. De tijd voor de noodpatiënte bleek van mijn tijd afgegaan te zijn. Er werd een nieuwe afspraak gemaakt voor het happen.
Het happen vond plaats bij de derde afspraak. Ik heb al eerder een brug gekregen en ook een kroon in mijn mond en de draadjes waren een crime. Niet goed te verdoven en op het universele teken van 'help het doet pijn, verdoof me aub' (arm omhoog) werd niet gereageerd, ze moest nl. ook cement weghalen wat op mijn blote tandhalzen lag en ik ben in de tandartsstoel heel kleinzielig en ik ben de eerste die dat toegeeft, ook aan tandarts nummer drie. Voor het eerst in 25 jaar had ik weer pijn in de stoel en dat vond ik behoorlijk teleurstellend. Maar er werd gehapt. Tandarts wilde 1,5 week later de afspraak maken voor het plaatsen van de brug met tijdelijk cement. Dat had ze al eerder aangegeven en bij de eerste keer had ik gevraagd waarom dat was 'omdat de brug dan makkelijker los te tikken was'. Ik vroeg nu weer waarom dat met tijdelijk cement moest en gaf toen aan dat dat nog niet eerder was gebeurd, haar antwoord was toen 'omdat ik de tandarts ben'. Nou vooruit dan maar.....
De noodbrug deed na het happen pijn. Ik besloot het een week aan te kijken en belde daarna de tandarts, zij vertelde me dat dit kon komen omdat de brug niet goed aansloot tot het tandvlees. Okee, dat was dan van voorbijgaande aard.
Omdat ik geen vrije dagen meer heb besloot ik de afspraak 2 weken later te maken voor het plaatsen van de brug met tijdelijk cement. Toen ik al onderweg was naar de praktijk die dag werd ik afgebeld, de brug was er nog niet. Toen kwam ik in problemen want ik had geen vrije dagen meer en ook de dagen dat ik roostervrij ben had ik allerlei onderzoeken (zoals een MRI, een coloscopie en het laten maken van een speciale beugel vanwege mijn apneu). Ik besloot de tandarts toen te mailen en uit te leggen dat ik echt geen vrije dagen meer had en dat ik graag de brug gelijk 'voor goed' vastgezet wilde hebben. Meer dan 'omdat ik de tandarts ben' of 'omdat hij dan makkelijk los te tikken is' had ik niet te horen gekregen.
De vrijdag voor de afspraak belde ik op om te vragen of de brug was gearriveerd. Ja dat was zo, verder vroeg ik nog of 30 minuten wel voldoende tijd was om de brug vast te zetten. Dat werd aan de tandarts gevraagd en dat bleek voldoende.
Maandag 30 november werd de brug geplaatst. Niet in 30 minuten maar na een uur kwam ze in tijdnood (andere patiënt in de wachtkamer) en vond ze het duidelijk wel genoeg. Ik heb geloof ik wel 10 keer op zo'n blaadje moeten 'happen' terwijl ik mijn kiezen op elkaar moest doen. Dat lukte na een uur nog niet, ik moest het dan maar een week aankijken en ik kon gaan. Ik kreeg geen controle afspraak, geen poetsinstructie en ook de bekende spiegel van 'kijk eens wat mooi' bleef achterwege. Ik vond het op dat moment wel goed want mijn mond voelde aan alsof er een biljartbal zat. Het voelde, ondanks de verdoving, niet goed.
Een dag later kwam ik er achter dat er tussen de molaar en tandvlees een ruimte zat van 2 mm die behoorlijk pijnlijk was bij het poetsen. Ik belde daarop de tandarts die mij vertelde dat ze dat expres had gedaan omdat dat hygienischer was. Ik gaf ook aan dat ik niet kon kauwen en mijn kiezen niet op elkaar kon zetten. Daar reageerde ze eigenlijk niet op en ik was zelf totaal gefixeerd op die ruimte. Ik besloot toen iemand advies te vragen die zijn vrouw belde (die tandarts is) en na dat advies belde ik de tandarts opnieuw.
Tandarts nummer drie had bij het begin van de behandeling voor de brug verteld dat tandarts nummer twee nog in de praktijk werkte en ik vroeg of het mogelijk was dat ik een second opinion zou krijgen bij haar collega in de praktijk omdat ik het gevoel had dat de brug niet goed geplaatst was of niet goed was en dat ik helemaal niet te spreken was over die ruimte omdat dat pijn was. Op mijn vraag waarom ze wel de molaar tot het tandvlees had omslepen om er dan een kroon op te zetten die niet aansloot riep ze dat dat hygienischer was (niet bekend bij mij), dat mijn tandhals te smal was (niet bekend bij mij) en dat ik terugwijkend tandvlees had (ook niet bekend bij mij) en verder moest ik eigenlijk niet zo zeuren want niemand die dag zag. Tandarts nummer twee bleek echter helemaal niet meer in de praktijk te werken en toen ik aangaf dat ik dan naar elders voor een second opinion zou gaan riep ze 'dat moet u doen want wij komen er toch niet meer uit' en hing ze boos op.
Ik heb in één jaar tijd drie tandartsen gehad in één praktijk. Ik heb met tandarts 2 mondeling goede afspraken gemaakt en een offerte laten opstellen. Er is minder gedaan dan op de offerte staat (geen foto's, geen gingivectomie) en toch is de rekening 400 euro duurder, de techniekkosten zijn 100% duurder en van dit alles ben ik niet op de hoogte gebracht.
Vandaag heb ik de tandtechnicus gesproken die mij vertelde dat hij de kroon op de molaar zo niet gemaakt heeft en de tandarts heeft dus naar eigen inzicht in mijn dure brug zitten slijpen en ook dat weer zonder mijn toestemming want ik wist niet dat ze dat ging doen. Pas 's avonds toen ik ging poetsen dacht ik 'auw dat doet pijn' en zo ook de volgende dag, pas op mijn werk ging ik eens kijken hoe dat er uit zag en schrok ik me wild.
Ik heb natuurlijk geen brug laten plaatsen om de rest van mijn leven pijn te ondervinden omdat de tandarts dat hygienischer vindt. Ik moet mezelf er nu toe dwingen om die molaar te poetsen want het doet verrekte veel pijn met zo'n blote tandhals. Kauwen doe ik nu met de rechterkant en ik heb het gevoel inmiddels dat mijn hele kaak uit het lood staat omdat de brug links niet goed zit.
Ook ben ik de tandarts in tegemoet gekomen met het verzoek om vaker dan de afgesproken 2x te komen, de keer dat de brug tijdelijk zou worden geplaatst is door de tandarts afgezegd en toen raakte ik in tijdnood. Als ik reken op 2x en het moeten er uiteindelijk 5 worden dan is dat mij niet aan te rekenen. Ik kan mijn MRI niet afzeggen hoewel ik dat misschien wel gedaan had als de tandarts open kaart had gespeeld want de waarom moest de brug dan evt. makkelijker los te tikken zijn?? Ik weet het nog steeds niet. En het was de perfecte situatie, een gezonde molaar (geen vullingen) en een gezonde hoektand (geen vullingen) wat wil een tandarts nog meer?
Nu ben ik eigenlijk wel blij dat de brug niet tijdelijk geplaatst is. Stel je voor dat deze tijdelijk was geplaatst met het slijpen van de kroon. Dan had ik uiteraard aangegeven dat een en ander pijn had gedaan, dan had ze misschien zoveel aan de brug of mijn kies gedaan waardoor ik nu misschien nog wel verder van huis was geweest. Laagje over de tandhals, extra afslijpen van die brug, weet ik veel welke 'oplossingen' ze nog meer op de brug had kunnen loslaten, met alleen lostikken had ze die ruimte echt niet meer kunnen opvullen. Zij heeft de kroon vernield (imho en ook volgens de technieker) en verder zit dat ding voor geen meter. `De noodbrug zat beter (voor het happen in ieder geval wel) en ik kan nog steeds niet kauwen, mijn tanden en kiezen klappen op elkaar, ik praat moeilijk, kortom dat had ze echt niet kunnen oplossen met tijdelijk cement en makkelijk lostikken.
Ik heb dus het vermoeden dat ze willens en wetens een brug heeft vastgezet waarvan ze wist dat die niet goed was, dat is mijn vermoeden en die hoop ik te kunnen bewijzen. Wat ik wel zeker weet is dat er totaal niet naar mij is gecommuniceerd over het hoe, wat en waarom van alles. Niet over de hogere techniekkosten, niet over het waarom van makkelijker los tikken, niet van het waarom van een ruimte open laten tussen kroon en tandvlees, helemaal niet dus. Terwijl ik daar wel naar heb gevraagd. Als ik een perfecte brug had gehad dan had ik misschien een geschil gehad over de rekening (want waarom zijn de techniekkosten 2x zo hoog als in de offerte en is de rekening duurder terwijl er uiteindelijk minder is gedaan, lijken mij normale vragen) maar nu heb ik een geschil over de rekening en over de behandeling want ik heb nu al bijna drie weken last van pijn. En nog dure pijn ook. En daarvoor gaat niemand naar de tandarts.
Volgens mij staat er ook spanning op de brug, ja dat had ik vier weken geleden niet kunnen vermoeden dat ik nog eens zou weten wat dat betekent. Ik ben me hard aan het inlezen terwijl ik mijn energie nu veel harder nodig heb voor heel andere zaken, zelfs de beugel voor de apneu moet nu worden uitgesteld omdat dat ding ook niet zal passen want ik krijg mijn kiezen niet op elkaar........en die 400 euro zijn momenteel echt maar bijzaak.