Foutieve facturatie F532A of toch niet?

Author:
Stellie
Posted:
di, 04/21/2015 - 20:53
Beste,

Onlangs was mijn Essix kapot. Daarop heb ik een afspraak gemaakt bij de plaatselijke orthodontist. Ik kon gelukkig snel terecht om te komen happen, en een weekje later kon ik mijn gloednieuwe retentiebeugel komen ophalen.

Vervolgens de factuur: F812A 'Herstel of vervanging retentie-apparatuur plus bijbehorende techniekkosten'. Logisch, die rekening heb ik uiteraard voldaan.

Maar nou ontving ik ook een rekening met code F532A 'Nacontrole beugel categorie 5,7,8.' Dat snap ik niet, ik ben immers nooit voor nacontrole geweest. Uiteraard heb ik hierover geschakeld met de (assistente van de) orthodontist. Zij vertelde mij dat dat áltijd gedeclareerd wordt als je bij de praktijk komt. Of je nou komt om te happen, omdat je spalkje los zit etc; er wordt altijd F532A in rekening gebracht.

Ik heb jaren geleden eerder bij een andere orthodontist een Essix laten maken, en toen is er geen 'nacontrole' gedeclareerd, enkel de F812A, vandaar mijn twijfel nu.

Kunnen jullie mij vertellen of de declaratie terecht is?

Alvast hartelijk dank voor je reactie en tijd!

Groetjes,
Stellie
Holmes

De tandarts/ orthodontist mag deze behandeling niet in rekening brengen. Bij de omschrijving van de F812 staat het volgende:
Ad F812) Herstel of vervanging van retentie-apparatuur
Het repareren of vervangen van een retentiebeugel. Uitsluitend in rekening te brengen tenminste één jaar nadat de actieve beugelbehandeling afgelopen is. Deze prestatie mag tevens in rekening worden gebracht indien een andere zorgaanbieder dan de zorgaanbieder die de actieve behandeling heeft gedaan, de retentie-apparatuur herstelt of vervangt (ook als dat in het eerste jaar nadat de actieve beugelbehandeling afgelopen is, plaatsvindt).
Deze prestatie mag niet in combinatie met een beugelconsult dan wel nacontrole worden gedeclareerd.
De materiaal- en/of techniekkosten dienen afzonderlijk in rekening te worden gebracht.

Die behandeling hoef je dan ook niet te betalen.
do, 04/23/2015 - 15:26 Permalink