Na invisalign kiezen raken elkaar niet

Author:
mondvoltanden
Posted:
ma, 03/20/2023 - 08:34
Goedendag,

Ik ben bijna 1,5 jaar bezig met invisalign en moet komende vrijdag voor een spalk. Echter zie ik rechts twee tanden en twee kiezen elkaar niet raken. Ortho zegt dat ze is uitbehandeld en stuurt me naar de tandarts voor ophoging. Tandarts vindt dat de hele kaak ( ong 8 elementen) onder en boven moet worden opgehoogd , kosten bijna 3000 euro en eventuele risico’s mocht t niet goed gaan.
Ik weet niet wat wijsheid is: ten eerste ben ik invisalign heel erg beu omdat ik wel klaar ben met de pijn, bovendien een heel slecht communicerende ortho waaraan je geen vragen mag stellen want meteen beledigd. Maar ik vind het heel raar dat ik door mijn tandarts naar de ortho wordt gestuurd en nu heeft de ortho er geen zin meer in en word ik weer terug verwezen.
Volgens n sec opinion orthodontie zijn nog een aantal beugels nodig. Mijn ortho heeft me 1,5 jaar geleden invisalign lite aangeraden want ik was n licht geval. Nu zijn de beugels op. Deze tweede refinementreeks heeft de praktijk zelf betaald want men vond t zielig (?). Vrijdag moet ik de discussie aan dat ik helemaal niet tevreden ben. Ik zie er enorm tegenop, ben zo klaar met alles en alle negatieve energie vanuit die ortho. Maar tanden en kiezen die niet op elkaar passen leveren later weer problemen op. Wat moet ik doen?
Volgens invisalign kan er nog een reeks beugels worden bijgemaakt a 300 euro.
De opening tussen de benoemde tanden/kiezen is ong 2 mm.

Alvast 🙏 bedankt!
Attach
mondvoltanden

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Hoi dank je wel voor de info.
Ik ben dus vandaag geweest en t is geëscaleerd. Ik gaf aan dat ik niet tevreden was en dat mijn beet volgens een sec opinion gecorrigeerd kon worden. Mij ortho zei dat dat niet kon. Ikzei dat dat volgens de sec opinion wel kon en dat ik t wilde proberen en ik zou alle kosten zelf betalen: beugels, scans etc. Zij bleef weigeren en toen gaf ik aan maar 2 opties te zien: n nwe reeks beugels of n langdurige klachtenprocedure waarin ik ook geen zin had. Zij reageerde met: dat isn dreigement. Je hebt me bedreigd en rende uit het gesprek. Kwam vervolgens terug en zei dat ze de reeks beugels ging bestellen maar dat ik n brief moest ondertekenen dat dit de allerlaatste reeks beugels was. Ik vond dat prima want langer hield ik het toch niet vol. Ik moest in de wachtkamer gaan zitten en kreeg vd assistente n brief met feitelijke onjuistheden en er stond in dat ik haar bedreigd had. ik gaf dat ik weigerde te tekenen. Ik kwam weer in de behandelkamer en de ortho zei dat ze me alleen wilde behandelen als ik zou tekenen. Ikzei dat ik alleen n behandelplan mbt de laaste aligners wilde tekenen.en waarom dit niet kon? Ortho zei dat ik na de nieuwe aligners alsnog n klachtenprocedure zou opstarten want ik was zo’n type persoon. Ortho bleef volhouden dat ik haar bedreigd had en dat ze getuigen had. Mijn resctie: maar die werken voor je.
Hetenige wat ik wilde was n nwe set die ik zelf betaalde ommijn beet te corrigeren.
Kan zij eenzijdig de behandeling stoppen?
En zij bepaalt nu hoe mijn gebit eruit ziet terwijl mijn beet gecorrigeerd dient te worden maar dat verzaakt zij. Mag dat zo maar?
za, 03/25/2023 - 01:09 Permalink
Tandarts_Richa…

Contact opnemen met Tandheelkundig Informatie Punt (TIP). Hun advies opvolgen. Voorlopig niet doorgaan. Wel Ortho inlichten dat u overleg gaat plegen met TIP en eerst het advies wil horen alvorens verder te gaan. ik had het iets anders aangepakt: ipv twee keuzes had ik gelijk gezegd dat ik eerst advies had willen inwinnen...dat is geen dreiging. Maar dat is te laat. En ik zou niets tekenen...dat ook aangeven. Gewoon...ik ben niet tevreden...want kunt u nog doen. En hoezo zelf betalen???...is dit resultaat wat u van tevoren is voorgespiegeld.
za, 03/25/2023 - 07:59 Permalink
mondvoltanden

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Hoi,
Dank je wel voor snelke reactie.
Wasr zit de dreiging dan in?
Zij weigert de geboden oplossing van extra beugels en zij had beloofd mijn beet te corrigeren. Als coulance bied ik aan die zelf te betalen want ik wil er wel eens mee klaar zijn. Maar via TIP zijn toch lange procedures? Ik had niet eens gedacht om daaraan advies te vragen omdat er geen telefoonnummer staat. T voelt alsof ik nu gedwongen word om te tekenen eer zij de behandeling (of extra beugels of spalkje en nachtbeugels ) wilt voorzetten. Zij heeft toch n zorgplicht? Om zich in te zetten om t t beste resultaat voor de patient te behalen? Zij dwingt mij nu in een hoek want mocht ik tekenen dan ga ik akkoord dat zij haar ontzettend best zovenaamd heeft gefaan en dat ik n dreigende moeilijke patient ben zogenaamd. Terwijl het mailverkeer al 1,5 jaar het tegendeel laat zien. Ze gaat ook nog haar advocaat raadplegen. Maar tot op heden zijn de punten waarvoor ik n beugel nam niet gerealiseerd. Ik mag toch aangeven dat ik niet tevreden ben?
T liefst wil ik nu van alles af zijn en bij n andere ortho verder gaan, al is het alleen maar de spalk en de nachtbeugels.
Was ooit positief aan dit traject begonnen maar ben er zo teleurgesteld in. 1,5 jaar negatieve energie , geen normaal gesprek mee te voeren. Elke vraag wordt als belediging opgevat. Terwijl 1,5 jaar later het nog steeds niet goed is
za, 03/25/2023 - 13:50 Permalink
Tandarts_Richa…

https://knmttandartsen.wufoo.com/forms/z66kwcl1l1iq03/ Als u een niet doet dan doe ik twee...als dat geen dreiging is???.Zij heeft de plicht na te komen wat afgesproken is. U moet duidelijk aangeven waar u niet tevreden over bent. Ik zou niet meer betalen voor iets dat afgesproken is...tenzij u meer vraagt dan is afgesproken. Niet tevreden..komt u er samen niet uit....vul de formulier in
za, 03/25/2023 - 21:44 Permalink
mondvoltanden

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Ik wijs haar op haar zorgplicht en bied een oplossing aan die ik zelf betaal.daar gaat zij niet op in , ze kijkt niet eens in mijn mond naar de status quo en dan rest mij toch niets anders dan n klachtenprocedure op te starten want ze heeft niet geleverd wat beloofd is. Dat is geen dreigen maar een consequentie van haar handelen.
Zij chanteert door te zeggen : jij ondertekent deze brief ( dus met onwaarheden) anders geen behandeling!
zo, 03/26/2023 - 11:04 Permalink
Tandarts_Richa…

Zorgplicht of zorg leveren wat afgesproken is. "toen gaf ik aan maar 2 opties te zien: n nwe reeks beugels of n langdurige klachtenprocedure waarin ik ook geen zin had. ". dat laatste kan als dreiging gevoeld worden. Denk dat ik dat ook zo zou voelen en u ook in omgekeerde situatie. Informeer bij de TIP.
zo, 03/26/2023 - 13:49 Permalink
mondvoltanden

Als antwoord op door Tandarts_Richa…

Alles kan. Ik voel mij al 1,5 jaar niet als n betalende client behandeld maar alsof ik voor n dubbeltje op de eerste rang wil zitten en blij mag zijn dat ik uberhaupt in die behandelstoel mag zitten. Wensen worden niet gehoord, elke vraag wordt als n belediging opgevat,. Ruim n maand wordt je genegeerd en loopt het beugeltraject vertraging op want dan is n vraag verkeerd gevallen. Geen enkel normaal gesprek mogelijk.
Ik ben nog nooit door een specialist zo slecht behandeld. En zij is dan overgevoelig omdat ik zeg dat ik n klachtenprocedure waarin ik ook geen zin heb, moet opstarten omdat zij haar zorgplicht niet wil erkennen???
zo, 03/26/2023 - 19:05 Permalink
vV

er is wel een verschil tussen dreigen met een procedure, of BEdreigen. Ik vind dat daar , ervan uitgaande dat het verhaal klopt (wij horen hier maar 1 kant) wel verschil is.
Wij tandartsen en ook orthos etc dreigen ook wel eens ergens mee, bv met een extra geld kostende incassoprocedure wanneer een rekening maar niet betaald wordt.
Wellicht zijn er zaken gebeurt met toonzetting die tot de escalatie geleid hebben, of er op zn minst aan bijgedragen. Een goed gesprek met een onafhankelijk iemand erbij (mediator) is dan een erg goed idee. Een procedure wordt meestal nieamdn wijzer van, los van de negatieve energie die dit meestal oplever, en tijdverlies.
ma, 03/27/2023 - 21:07 Permalink
mondvoltanden

Als antwoord op door vV

Bedankt voor jullie reacties. Maar zoals elk beroep zijn er kundige en niet-kundige mensen. En zeker in de zorg heb je een verplichting om fatsoenlijk werk af te leveren. Al 1,5 jaar levert zij niet t beloofde resultaat. Dan kom ik met een oplossing waarvoor ik alle kosten wil betalen. Terwijl dat niet zou moeten want dit valt buiten de afspraak. Zij is de deskundige en had mijn casus vanuit ervaring beter moeten inschatten. Zij zadekt mij met extra kosten op die ik bereid ben te betalen maar weigert haar behandeling af te maken. Ze kijkt niet eens in mijnmond en wist 1,5 maand geleden al dat de beet niet gecorrigeerd zou worden. Elke fatsoenlijke ortho had mij opnieuw gescand voor nwe beugels en met besproken wat te doen. Zij nuet. En voor de duidelijkheud: haar wijzen op een klachtenprocedure is een consequentie van haar handelen en weigering om mij verder te behandeken. Gecheckt met n jurist.
Als de beet niet goed is kan dat op termijn functionele klachten opleveren.
wo, 03/29/2023 - 07:44 Permalink