Hallo,
2 maanden geleden ben ik bij mijn tandarts geweest ivm een ontsteking op de wortel van mijn kies, rechts in de bovenkaak. Ik heb toen anti-biotica voiorgeschreven gekregen en 1 week later weer op afspraak gekomen. Hij heeft me toen een wortelkanaal behandeling gegeven, alles schoongemaakt, gesealed en er weer meteen een nieuwe vulling geplaatst. Nu heb ik, 2 maanden later, het idee dat die ontsteking nog niet helemaal verdwenen is. Morgen heb ik weer een afspraak en zal hem zeker vragen om foto's te maken, om me uitrsluitsel te geven.
Alleen zit ik nu met het volgende:
Als die ontsteking nog niet weg is, kan ik dan de kosten verhalen op mijn tandarts, als een soort van garantie? Wie kan mij daar meer over vertellen en hoe kan ik dat het beste aanpaken?
Alvast bedankt voor de reactie!
Pieter-Jan
2 maanden geleden ben ik bij mijn tandarts geweest ivm een ontsteking op de wortel van mijn kies, rechts in de bovenkaak. Ik heb toen anti-biotica voiorgeschreven gekregen en 1 week later weer op afspraak gekomen. Hij heeft me toen een wortelkanaal behandeling gegeven, alles schoongemaakt, gesealed en er weer meteen een nieuwe vulling geplaatst. Nu heb ik, 2 maanden later, het idee dat die ontsteking nog niet helemaal verdwenen is. Morgen heb ik weer een afspraak en zal hem zeker vragen om foto's te maken, om me uitrsluitsel te geven.
Alleen zit ik nu met het volgende:
Als die ontsteking nog niet weg is, kan ik dan de kosten verhalen op mijn tandarts, als een soort van garantie? Wie kan mij daar meer over vertellen en hoe kan ik dat het beste aanpaken?
Alvast bedankt voor de reactie!
Pieter-Jan
Een tandarts heeft in dit soort gevallen een inspanningsverplichting en geen resultaatverplichting. Een niet onaanzienlijk deel van de wortelkanaalbehandelingen slaagt niet, door tal van oorzaken, meestal buiten de schuld van de tandarts. Dat kan soms heel lang na de ingreep nog blijken en is, in de dagelijkse praktijk, helaas niet altijd te vermijden. Meestal wordt dan een herbehandeling uitgevoerd (altijd op kosten van de patient). Ook die slaagt niet altijd. Bij een gespecialiseerde tandarts (endodontoloog) is het slagingspercentage gemiddeld iets hoger maar ook daar kan het misgaan.
Ik zou er niet over beginnen met de tandarts om de kosten vergoed te krijgen: is niet goed voor de vertrouwensrelatie. Kijk, als je een kroon moet in het front van je gebit en de kleur lijkt nergens op dan is dat wat anders. Daarover moet te praten zijn (als de tanarts al zelf daartoe niet het initiatief neemt).
Bij wie wil je klagen?
Ik krijg die vraag regelmatig. Bij de nascholing hoort ook een verhaal met goede uitleg in geval dat we niet het gewenste resultaat hebben. Dus mijn kijk op de relatie zal er niet makkelijk door verstoord worden.
Het zou trouwens helpen als de tandarts bij een wortelkanaalbehandeling van te voren vertelt dat er een behoorlijke kans is dat het niet lukt. Is wel even wennen voor de patienten, denk ik, want wat moeten ze dan met die informatie. Maar het zijn de feiten en het is altijd goed om geen verkeerde verwachtingen te wekken naar de patient. Dan zou Pieter-Jan waarschijnlijk ook dit berichtje niet op het forum hebben hoeven plaatsen.
Ik hoop dat het allemaal meevalt....