probleem met kroon, kiezen slijpen, wat is mijn recht?

Author:
LENAWOLF
Posted:
do, 02/08/2007 - 13:46
Hallo,

Vorige week heb ik een nieuwe kroon gekregen (rechts onder achterste kies). Een half jaar daarvoor is er een kroon geplaatst op de kies er voor.
Na de 1e kroon ging ik knarsen, vervolgens is een bovenkies bijgeslepen. Vervolgens breekt de kies achter de 1e kroon. Volgens de tandarts niets te maken met de plaatsing van de kroon.
Na het plaatsen van de 2e kroon heeft de tandarts alle 4 mijn kiezen boven bijgeslepen. Waarvan de laatste kies nu net zo afgeslepen is als dat de onderste kies afgesleten was.

Ik ben heel erg bang dat mijn bovenkiezen zullen breken. Het lijkt wel alsof ik blijf haken op de nieuwe kroon. De kronen zijn stuk groter en completer dan wat er zat. Mijn beet lijkt mij een beetje scheef dwz ik voel dat mijn bovengebit rechts iets over het ondergebit heen gaat.
Ik heb geduld en begrijp dat mijn beet zich moet aanpassen maar.......

Mijn vragen:
Is het normaal om alle kiezen bij te slijpen om een kroon passend te maken?
Ik ben nog niet tevreden en heb het gevoel 2 confectiekronen gekregen te hebben i.p.v. maatwerk. Ik zie het niet zitten om nog meer weg te laten slijpen maar als het niet anders is dan moet het. Voor het maken van de kronen heeft wel een beetregistratie plaatsgevonden welke gemaakt is met 2 lepels om de gipsafdruk te laten maken, verder niets.

Door het afslijpen voelen mijn kiezen ruw aan en het glazuur is verdwenen, wat kan er gedaan worden om deze kiezen niet bevattelijk te maken voor gaatjes?

Welk recht heb ik als ik vind dat de tandarts geen goed werk of advies heeft gegeven?
Ik weet niet hoe ik hier mee om moet gaan. Mijn tandarts zegt tegen mij dat de kroon te hoog is. Vervolgens slijpt hij alles bij. Nu begint hij er over dat een goude kroon een oplossing kan zijn. Ondertussen blijf ik betalen want niet goed geld terug gaat blijkbaar niet op.

Wie kan bepalen dat het geleverde werk niet goed is?
Ik kan wel zeggen dat ik niet tevreden ben en dat mijn mond niet lekker aanvoelt, maar de tandarts is het daar niet mee eens. Ik kan wel naar een andere tandarts gaan, maar daar stel ik op dit moment geen vertrouwen in, naast het feit dat deze tandarts toch goed werk moet leveren.
Newtan

Ik denk dat het tijd wordt om eens binnen de familie of kennissenkring te vragen of er een andere tandarts nog mensen aanneemt.
Leg haar of hem die vragen eens voor.

Of je kunt even aan je tandarts voorstellen dat je extra wilt betalen voor maatwerk. De huidige tarieven voor kronen zijn onder politiek druk zodanig uitgekleed, dat er bij werken 'zoals het hoort' geen droge boterham aan te verdienen valt.
wo, 02/21/2007 - 20:21 Permalink
vV

Of je kunt even aan je tandarts voorstellen dat je extra wilt betalen voor maatwerk. De huidige tarieven voor kronen zijn onder politiek druk zodanig uitgekleed, dat er bij werken 'zoals het hoort' geen droge boterham aan te verdienen valt.


sorry, maar dit is onzin... Met de tariefstructuur voor kronen is goed uit te komen, elke kroon dient al maatwerk te zijn!
Alles natuurlijk in relatie tot de gehel tariefstelling voor tandartsen, maar dat is een andere discussie!

Als hij met de patient tot de beslissing kroon komt, zal die kroon gewoon aan de normen moeten voldoen. Nu klinkt het alsof dat niet het geval is, dus moet het over. En dan niet andere kiezen zo te lezen ver gaan beslijpen om het pas te krijgen...
wo, 02/21/2007 - 20:30 Permalink
schimmel

Nou, zoiets heb ik toch recentelijk ook meegemaakt..
Het was dat ik de nieuw aangemeten gouden kroon nog gezien heb op de gipsafdruk..
Wat ik uiteindelijk in mijn mond kreeg...een totaal vernielde gouden kroon (die eigenlijk lekker glad aan zou moeten voelen..) totaal verboord en verhompt..De uit plastic gegoten noodkroon zat nog beter. En alsof dat nog niet genoeg was...aan de bovenstaande kronen is ook geboord.
En dat was het..ik werd naar huis gestuurd met 3 ruw aanvoelende kronen.
Ik weet waar ik over praat...heb nog 6 eigen tanden..de rest zijn kronen.
Heb een rekening gekregen..dat wil je niet weten..
Misschien kunnen sommige tandartsen gewoon geen kronen plaatsen..
en "verboren" zo'n kroon.
Mijn vorige tandarts (die gestopt is..) kon het perfect..
En mijn nieuwe...kroon is te kort..raakt niks....de kroon paste zo perfect dat ie moeite had met m van de stomp afnemen...heeft ie meteen verholpen door aan de binnenkant te boren..(dus aan de tandtechnieker lag het niet..)
En hoe ik naar huis ben gestuurd...(maar ik zit nu in zo;n praktijk waar ze 2 patienten tegelijk behandelen...) met 3 ruwe tanden..Kon ik de volgende dag weer terug om ze (zo goed als mogelijk was..) te polijsten.
och ja..en dat was weer een consultje..
En vind nog maar eens een andere tandarts in deze tijd..
Mijn oude tandarts stopte ermee en verkocht z'n hele praktijk aan een
centrum waar ze 5 patienten tegelijk behandelen...Ik vraag me werkelijk waar af of ik dan nog "schone" handschoenen in mijn mond krijg...
Ben uiteindelijk terecht gekomen bij een tandarts die maar 2 patienten tegelijk behandelt..Voor een kroon plaatsen staat 10 MINUTEN...
En daar moet ik nog blij mee zijn want niemand neemt patienten aan in de plaats waar ik woon.
Boy...als ik geld had...ik vloog naar Amerika..naar zo'n tandarrts die je omhelst als je klaar bent met je behandeling..
Is er hier nog zo iemand???? ik word meteen patient..

Dia
do, 02/22/2007 - 01:13 Permalink
schimmel

en aan bovenstaande wil ik ook nog even een aanvulling geven...
Het is echt niet zo dat ik een "onmondige" patient ben...
Maar je ligt daar dan met je mond open en voordat je er erg in hebt boren ze aan andere tanden..
Heb zijn hand met de boor weggeduwd maar toen was het kwaad al geschied..en dan moet IK vragen " wat doet U nu ???
Verdomme...het word er allemaal niet beter op...assitentes die spuiten geven..(want anders lukt het niet in die 10 minuten he...)..
De laatste keer heb ik 2 dagen plezier gehad van mijn verdoving...
Die "muts" die mij verdoofde had het te druk met praten over "Leco"

Tja... waar gaat het heen...
D.
do, 02/22/2007 - 01:27 Permalink
vV

Voor een kroon plaatsen staat 10 MINUTEN..


kroon plaatsen doe ik ook in 10 minuten...maar daar hoeft niet tot zeer weinig aan gecorrigeerd te worden..

De tijd die er voor staat zegt niets. De kunde van de behandelaar en de kwaliteit van zijn tandtechnieker maken uit hoelang het duurt. De ene tandarts is sneller dan de andere, dus dat stuk is relatief, en zegt niets over de uiteindelijk kwaliteit.

Op het moment dat er meer dan een klein kontaktje gecorrigeerd moet worden, en/of er uitgebreid aan de andere kiezen geslepen moet worden om het ""pas"" te krijgen deugt de afdruk niet of het werk van de technieker, maar bij mij gaat ie dan retour tandtechniek, eventueel met een nieuwe afdruk en beetregistratie.
do, 02/22/2007 - 08:14 Permalink
mecánico para …

Als een kroon niet past en er wordt zolang gekaaid tot ie wel past en dan voor polijsten van kiezen een consult rekenen. Moet niet veel gekker worden zeg.
Ik zou eens kijken of er beetregistratie op de rekening stond, want die zou ik na zo'n gekloot er toch echt van aftrekken (van de rekening dus)

NB, wat die huggende amerikaane tandenvriend doet wil ik ook wel doen hoor. Maar dan dok je ook het amerikaanse tarief. En dat is dan ondanks de hug, geen vriendenprijs
:smt006

NBNB, wat die anesthesie betreft die twee dagen zat. Of was het alleen beurs? Als dat zo is dan zou ik dat wel degelijk melden, want ook van je fouten kan je leren. Maar goed, Leco (moest effe denken) en FrankBoer zijn natuurlijk wel effe boeiender dan de ordinary people .
jatoch, niettan
do, 02/22/2007 - 08:50 Permalink
vV

NB, wat die huggende amerikaane tandenvriend doet wil ik ook wel doen hoor. Maar dan dok je ook het amerikaanse tarief. En dat is dan ondanks de hug, geen vriendenprijs


en dan haal je vast wel d epatient ook op van station ! (extra helmpje nodig, dat wel..)

We hoeven natuurlijk niet gelijk amerikaanse toestanden te krijgen. gewoon fatsoenlijk met de patient omgaan is al een goed begin. Dus niet over hethoofd van de patient heenkletsen terwijl je met zo iets belangrijks bezig bent. Het komt (hopelijk onbedoeld..) over alsof de patient helemaal niet belangrijk is, terwijl die nu net (indirect) het salaris betaalt..

Ik zou ze zeker gewoon aanspreken over e.e.a, niet alleen de gevolgen van de anaesthesie, maar ook de omstandigheden waaronder die gezet werd.
En dan ziet u vanzelf aan de reactie of zij daar daadwerkelijk van gaan leren, en hoe de omgang met de patient echt is (excuus aanbieden en zo..) of dat u daar maar beter weg kunt gaan.. Maar dan weten zij gelijk waarom. En uiteraard mag u verlangen dat het sloopwerk aan de kronen recht gezet wordt...(kostenloos!!)
do, 02/22/2007 - 08:57 Permalink
LENAWOLF

Ik ben vorige week teruggegaan om met mijn tandarts te praten.

Ik heb hem verteld dat ik niet tevreden was en vermoedde dat de tandtechnicus geen goede kroon gemaakt had. Zijn antwoord hierop was dat dat onmogelijk was.
Op mijn vraag waarom de kroon dan te groot en te hoog aanvoelde en dat ik het vreemd vond dat de nieuwe kies in de verste verte niet leek op mijn oude kies, antwoordde hij dat hij geen kroon in mijn mond kon plaatsen die er uitzag als een afgesleten kies.
Hierop gaf ik aan dat ik 's nachts aan het knarsen was geslagen en behoorlijk veel kracht op mijn hoektand zette alsof ik 'm uit mijn mond probeer te duwen. Hij stelde een knarsplaatje voor. Een korte discussie volgde over het feit dat ik geen knarser ben en ook geen knarspunten heb. Waarop de tandarts vervolgens op de persoonlijke toer ging. Ik was een zeer aanwezige patient en begon over mijn overgevoeligheid. (Ik heb dezelfde problemen met verdovingen als sommige mensen hier op het forum) Hierdoor kreeg ik werkelijk het gevoel dat mijn tandarts mij liever niet meer als patient heeft. Ik ga echter pas naar een andere tandarts als dit goed is afgehandeld, alhoewel een volgende kroon mag hij van mij niet meer plaatsen.

Afijn het gevolg was dat hij nog meer van de bovenste kiezen heeft afgeslepen en ook een stukje van de kroon. 'T zijn maar microns volgens mijn tandarts. En ik maar klappen met mijn kiezen op elkaar en hij maar bijslijpen millimeters alles bij elkaar, geen microns. Mijn mond voelt wel weer een stuk beter aan en ik kan weer kauwen. 'S ochtends heb ik nog wel een stijve kaak, maar iedere dag gaat het iets beter en ik voel mijn beet zich aanpassen.

Dit betekent echter niet dat ik gerust ben op de afgeslepen kiezen. Ik voel zelfs een stukje van de vulling zitten in de achterste afgeslepen kies.
Is het mogelijk dat ik door deze behandeling straks met een verwoest bovengebit zit?
Kan ik mijn tandarts hiervoor verantwoordelijk stellen?

Vv waar zit u? U lijkt mij een tandarts die het vak en de patient serieus neemt.

Wat moet ik toch doen? Ik voel mij zo ontzettend machteloos. Al mijn argumenten worden in de wind geslagen. Alles wat ik aangeef is onmogelijk. Zij hebben hun werk goed gedaan en dus ben ik fout enz.

Helpt het om ze te laten polijsten zoals in een van de antwoorden wordt aangegeven?
do, 02/22/2007 - 09:53 Permalink
LENAWOLF

Schimmel, Dia, In de tijd dat ik in Amerika woonde kreeg ik geen knuffel van de tandarts hoor. Maar je kunt ze wel verantwoordelijk stellen voor... Daardoor zijn de tandartsen daar veel voorzichtiger en uiterst vriendelijk met eventueel een knuffel na om te voorkomen dat (hoewel, :smt008 dat valt onder ongewenste intimiteiten). De kosten die de tandarts daar moet betalen voor zijn aansprakelijkheidsverzekering worden doorbelast aan de patient. Op amerikaanse toestanden zitten we hier inderdaad niet te wachten, maar bij gratie van de tandarts leven ook niet.

Je verhaal maakt mij wel angstig voor wat komen gaat. Hoe is het toch mogelijk zit je eerst met dure goede gladde kronen (ik met goede kiezen) en vervolgens worden ze stuk gemaakt.
Ook jij bent mondig, maar we ondergaan de ingrepen en het geslijp wel.

Ik wil dat mijn tandarts zijn werk goed doet en niet iets om vervolgwerk voor zichzelf te garanderen.
do, 02/22/2007 - 11:05 Permalink
LENAWOLF



Of je kunt even aan je tandarts voorstellen dat je extra wilt betalen voor maatwerk. De huidige tarieven voor kronen zijn onder politiek druk zodanig uitgekleed, dat er bij werken 'zoals het hoort' geen droge boterham aan te verdienen valt.


Frank,

Als de tandarts mij als klant zou behandelen en de mogelijkheden had voorgelegd dan was ik daar zeker op ingegaan. De mogelijkheden die hij mij had voorgelegd waren 50% kans op succes met vullen of een kroon. Ik zag op een ander bericht dat je ongeveer hetzelfde antwoord gaf. Houd dat in dat er geen behoorlijk werk meer geleverd wordt en dat de tandarts en de tandtechnicus overheidsinstellingen zijn geworden?

Een beetregistratie wordt toch gemaakt om maatwerk te leveren?
Uit jouw antwoord maak ik op dat er wel degelijk zoiets bestaat als confectie kronen. Moet ik naar de tandtechnicus om daar eens mee te gaan praten?

Zijn assistent in opleiding maakte de afdruk. De tandarts mompelde dat hij net op tijd was om de lepel uit mijn mond haalde. Daarna is zij ook nog een poos bezig geweest met een te grote noodkroon die ze maar bijknipte om passend te maken. Toen de tandarts kwam kijken, vertelde hij haar dat ze een kleinere kroon moest gebruiken. Misschien dat daar de problemen zitten. De beetregistratie heeft de tandarts weggegooid.
Hoe moet ik hier nu weer omgaan?
do, 02/22/2007 - 12:03 Permalink