Second opinion verstandskies

Author:
Nuseya
Posted:
di, 03/19/2013 - 09:01
Hallo,

Ongeveer twee jaar geleden heb ik van mijn oude tandarts het advies gekregen om alle vier mijn verstandskiezen te laten verwijderen bij de kaakchirurg.
Ze waren, met uitzondering van links onder, allemaal misvormt en zouden door hun manier van groeien en het gebrek aan ruimte de rest van mijn tanden scheefdrukken.

Beide links zijn er destijds uitgesneden. Ik ben hierdoor meerdere dagen kapot ziek geweest. Mede door mijn eigen vrees en een aantal situaties in mijn leven zijn de kiezen rechts toen blijven zitten.

Sinds februari heb ik een nieuwe tandarts in mijn huidige woonplaats. Hij werkt bij wen goede kliniek maar spreekt zelf heel gebrekkig Nederlands. Het allereerst dat hij concludeerde was dat mijn verstandskiezen eruit moesten. Hier was ik het roerend mee eens: beneden heeft het een stuk van mijn andere tand afgedrukt en boven staan al mijn tanden inmiddels zo strak op elkaar dat er nog geen flosdraad tussen te krijgen is en mijn voortanden worden langzaam scheefgedrukt.

Afgelopen woensdag is eerst rechts onder verwijderd. Toen de tandarts bezig wou met rechts boven gaf hij opeens aan dat deze nog niet ver genoeg door was. Ik moest over een half jaar terug komen en hem dan alsnog laten trekken.

Ik heb gevraagd of ik dan geen verwijzing naar de tandchirurg kon krijgen om het weg te snijden. Hij leek niet te begrijpen wat ik bedoelde. Nadat ik het nogmaals aan de tandarts assistente had uitgelegd gaf zij aan dat het de moeite niet waard was. Volgens haar kwam her scheeftrekken en strakker staan van mijn tanden door het feit dat ik ouder werd. Ik moest maar wachten tot hij door was. Ik ben 23.

Gezien het dringende advies van mijn vorige tandarts en het feit dat de kaakchirurg het hier mee eens was twijfel ik hard aan haar oordeel. Daarnaast groeit de tand 45 graden scheef richting de achterkant van mijn mond en is op foto's te zien dat hij tegen de wortels van mijn andere tanden drukt.

Wat moet ik doen? Is het mogelijk een second opinion aan te vragen? Ik wil niet wachten tot mijn voortanden helemaal scheef staan :(
BJN

Goede zorg -op maat- kun je alleen verlenen als je de zelfde taal spreekt, dat blijkt ook hier weer....
NL overheid heeft nog steeds een actief animerend beleid voor Buitenlandse tandartsen. Die krijgen 3 jaar belastingvoordeel, en vertrekken dan weer. De illusie dat dat goede zorg waarborgt en dat dat kostentechnisch interessant is bedenken ze vanachter een buro.

Het maakt jou onzeker, en alle patienten in deze situatie ook. Een tweede mening is misschien wat overdreven. Wie zal het zeggen.

In het algemeen is het idee dat verstandskiezen je tanden opzij drukken verlaten. Onder zien we af en toe een voorbeeld. Maar boven echt heel weinig. Als je de rontgenfoto -Ortho-pantomogram- opvraagt en hier post kunnen we er iets over zeggen.
di, 03/19/2013 - 09:59 Permalink
Overgaauw

De angst dat voortanden binnen de kortste keren 'helemaal scheef' staan kunt u gerust laten varen. Daarnaast kunnen verstandskiezen op allerlei manieren gedraaid, gekanteld of verzonken in de kaak zitten en daarom is het zeker zonder foto niet te beoordelen of de kies problemen geeft. U hebt voor de foto betaald en is dus uw eigendom. Bel gewoon even uw tandarts met het verzoek u de foto te sturen.
wo, 03/20/2013 - 13:06 Permalink
vV

U hebt voor de foto betaald en is dus uw eigendom. Bel gewoon even uw tandarts met het verzoek u de foto te sturen.

en zo simpel werkt dat dus niet. Want de tandarts die de foto maakt heeft de beheer plicht erover.
het tweede deel klopt wel in die zin dat iedereen gewoon inzagerecht heeft in zijn/haar dossier en ook altijd recht heeft (eventueel tegen onkostenvergoeding) op een kopie daarvan of delen daarvan, zo ook foto`s.
Nu zijn tegenwoordig de meeste foto`s digitaal en dus makkelijk door te sturen.
wo, 03/20/2013 - 13:16 Permalink
Overgaauw

Het hoe en wat aan de kant van de zorgverlener wil ik patiënten niet mee lastig vallen. Mensen moeten voor dit doeleinde zo'n foto gewoon kunnen krijgen. Bij de meeste praktijken kan dat vaak al met een belletje. Foto's e.d. opvragen bij een ziekenhuis gaat wel via een aanvraagformulier bij de administratie en vaak tegen een (geringe) onkostenvergoeding.

Het digitaal versturen van medische gegevens blijft ook een punt. Hoewel het risico op (en gevolg van) onjuiste versturing in dit geval nihil is blijft het wel 'versturen van medische gegevens'. Kijk voor de aardigheid eens hier:

http://knmg.artsennet.nl/Diensten/artseninfolijn/FAQ-Praktijkdilemmas/Casus-Artseninfolijn/Uitwisseling-medische-gegevens-per-email.htm
wo, 03/20/2013 - 13:29 Permalink
BJN

Hoewel het risico op (en gevolg van) onjuiste versturing in dit geval nihil is blijft het wel 'versturen van medische gegevens'.


Juridische storm in glas water, dat verhaal. Hier gaat het om een foto van tanden.
Maar als de client het wil even langsgaan met een eigen usbstick, daar zet je dan de jpg van de foto op.
Simpel en efficient.

BTW ik zou het gewoon via email doen. Mensen twitteren en facebooken tegenwoordig meer intieme info dan een foto van de tandarts...
wo, 03/20/2013 - 15:37 Permalink