Vraag: tandheelkundige behandeling en vliegen

Author:
gharkema
Posted:
zo, 06/19/2005 - 22:08
Hallo,

zit effe met het volgende:

3 dagen na een behandeling (gat vullen in de pijler van mijn brug door een gat in mijn geheemelte te maken) ben ik in een vliegtuig gaan zitten en kreeg ik enorme pijn (denk de zenuw want de pijn trok deels naar mijn nek) op de terugweg idem. Op de grond had ik helemaal geen last zowel ervoor als erna.

Op dit moment zijn we 1 maand na de behandeling en heb ik helemaal geen last of pijn meer.
Over 1,5 week ga ik 18 uur in een vliegmachine zitten op 10.000 foot.

Vraag: zal ik 5 weken na de behandeling weer pijn gaan krijgen? ..zo ja, wat kan ik daar tegen doen om toch 18 uur zonder pijn een vlucht te mogen meemaken (pijnstillers, merk?)

Wie kan mij adviseren want je begrijpt: ik maak me zorgen over pijn..
Geke

Het volgende heb ik gevonden op internet:

Kiespijn door vliegen?
Bij wie
Mensen die veel vliegen zoals piloten en cabin crew-leden maar ook zakenmensen, klagen vaak over kiespijn. U zult gemerkt hebben dat het een terugkerend probleem is zolang er niets aan gedaan wordt.

De oorzaak
Grote vullingen die vervaardigd zijn uit composiet of amalgaam hebben de neiging om, na plaatsing, te krimpen dan wel uit te zetten. Zo is bewezen dat composiet direct na het leggen krimpt. Later zet het uit door opname van vocht. Voor amalgaam geldt dat het oxideert en dus ook uitzet.
Door al deze mechanische veranderingen aan het vullingmateriaal kunnen er ruimtes ontstaan tussen de vulling en het tandweefsel. Zo ontstaat lucht onder kiezen en dat kan leiden tot pijnklachten.

De oplossing
Hoe groter de vulling des te groter de kans op pijnklachten. Een manier om dit te voorkomen is het vervangen van grote vullingen, die pijnklachten veroorzaken, voor inlays van porselein en/of goud. In onze praktijk streven wij ernaar om met materialen te werken die niet uitzetten en krimpen. Wij werken voornamelijk gewerkt met porselein en goud.

Zelf heb ik wel wat twijfels bij dit verhaal, het klopt inderdaad dat vullingen kunnen krimpen en daardoor een randspleet wordt veroorzaakt. Door veranderingen in luchtdruk etc kunnen daar waarschijnlijk pijnklachten door ontstaan. Maar om hierdoor nu alles van goud en porselein te maken vind ik zelf nogal overdreven. Het is bij composieten vooral belangrijk dat het in kleine laagjes gevuld en uitgehard wordt, waardoor de randspleet zo klein mogelijk gehouden kan worden. Ik weet niet precies hoe jou pijler van de brug gevuld is en of er misschien lucht onder zit. Verder als de pijn kwam door lucht onder de vulling, kun je verwachten dat het nog een keer gebeurd, maar de zenuw kan ook wat geirriteerd zijn door de behandeling die toen nog maar 3 dagen geleden gedaan was, waardoor de tand/kies wat erger reageert dan normaal. Een paracetamol zou je kunnen nemen, ik weet niet hoe ernstig de pijn is, raadpleeg anders je tandarts nog voordat je vertrekt.

succes ermee!!

:smt006 Geke
ma, 06/20/2005 - 12:07 Permalink
de digitale tandarts

zie ook duiken:


Orale problemen bij duikers

Auteur(s) Scheper, W.A.
Lobbezoo, F.
Eijkman, M.A.J.


Gepubliceerd in Nederlands Tijdschrift voor Tandheelkunde
Jaargang 112 Jaar 2005
Datum 10-06-2005 Nummer 5
Pagina-aanduiding 168-172




Excerpt Duikers kunnen een aantal uiteenlopende aan duiken gerelateerde orale problemen krijgen. Ten eerste problemen ten gevolge van drukverschillen. Hieronder vallen barodontalgie en odontocrexis. Barodontalgie is pijn in de gebitselementen door het verschijnsel barotrauma. Odontocrexis is het
door barotrauma loskomen of breken van een restauratie of het afbreken van een deel van een gebitselement. Tevens kunnen problemen ontstaan door cementen waarmee gegoten restauraties zijn vastgezet, door een ontsteking in het orofaciale gebied en door een nog niet goed genezen orale
wond. Ten tweede zijn er problemen gerelateerd aan het duikersmondstuk. Om het mondstuk op zijn plaats te houden, moet de onderkaak meestal in een positie buiten de centrale relatie worden geplaatst. Het vaak aannemen en lang handhaven van deze positie kan een rol spelen in het ontstaan of verergeren van kaakgewrichtsklachten. Een slechte pasvorm van het mondstuk kan ook slijmvliesafwijkingen induceren. Aangeraden wordt een individueel mondstuk te vervaardigen. Ook voor duikers die een gebitsprothese dragen en voor duikers met vaste orthodontische apparatuur is een individueel mondstuk aan te bevelen.
ma, 06/20/2005 - 20:45 Permalink
de digitale tandarts

Ik ben het (ook) niet helemaal eens met wat Geke gevonden heeft op internet, het lijkt mij dat die praktijk liever meer porseleinen/gouden vullingen en/of kronen wil maken dan 'normale vullingen'

Kronen en inlays worden vastgezet met cement en indien daar ook lucht onder komt, zullen deze mogelijk pijnlijk kunnen worden bij drukverschillen. Het gaat er eigenlijk om dat je o.a. geen lekkende vullingen, kronen/bruggen, tandbederf en actieve ontstekingen moet hebben, m.a.w. een goed gesaneerde mond!
ma, 06/20/2005 - 20:49 Permalink