Ik ben wegens hevige kiespijn naar een spoedtandarts geweest. Hiervoor was ik diezelfde dag bij mijn eigen tandarts behandeld (aangevraagd wegens last van kies). Hier werden wat foto's gemaakt en werd een gaatje gedicht. Na de tandarts te hebben verlaten, werd de pijn echter erger. Aantal uren geprobeerd met paracetamol en ibuprofen, maar de pijn was niet te houden. Bovendien was het vrijdagavond, wachten tot maandag geen optie.
Bij de spoedtandarts is de wortelkanaalbehandeling gestart (heftige reactie op koude test). Een dik uur in de stoel gelegen. Pijn volledig weg. Betreffende tandarts gaf aan:
- vulling slecht geplaatst (zat los)
- op foto duidelijk nog rot zichtbaar in kies. Vulling (ipv behandeling/volledige 'schoonmaak') was dus wachten op problemen.
- Wortelkanaalbehandeling ver gevorderd. Mijn eigen tandarts hoefde nog maar een klein deel van de behandeling te ondernemen.
- Kosten: €200,-
Week later bij mijn eigen tandarts de behandeling laten afmaken. Ca. 30-45 minuten in behandeling geweest. Tandarts in verdediging toen ik aangaf dat ik de vorige behandeling zeer zwak vond (pijn verergerd, genoodzaakt €200,- betaald). Nu komt er een factuur binnen: €460,-. Tandarts heeft op mijn verzoek coulance toegepast:
- restauratie van eerste behandeling uit factuur gehaald
- €50 korting ivm extra kosten van spoedbehandeling. (E86 Gebruik operatiemicroscoop)
Kost gebruik van een microscoop normaalgesproken €72?? Ik krijg het idee dat de korting niet is verwerkt. Bovendien betaal ik verder een bedrag van €225,90 voor 'wortelkanaalbehandeling 4 of meer kanalen'. Is het terecht dat mij tandarts hier het volledige bedrag in rekening brengt? De spoedtandarts had het grootste deel namelijk al uitgevoerd. Ook betaal ik 3 x voor kleine röntgenfoto à €15,06 (2 x tijdens 1e bezoek, 1x bij laatste). Bovendien is er ook bij de spoedtandarts een foto gemaakt en doorgestuurd.
Hopelijk kan iemand mij helpen en vertellen of deze kosten terecht zijn / een extra korting terecht (reëel) is.
Bij de spoedtandarts is de wortelkanaalbehandeling gestart (heftige reactie op koude test). Een dik uur in de stoel gelegen. Pijn volledig weg. Betreffende tandarts gaf aan:
- vulling slecht geplaatst (zat los)
- op foto duidelijk nog rot zichtbaar in kies. Vulling (ipv behandeling/volledige 'schoonmaak') was dus wachten op problemen.
- Wortelkanaalbehandeling ver gevorderd. Mijn eigen tandarts hoefde nog maar een klein deel van de behandeling te ondernemen.
- Kosten: €200,-
Week later bij mijn eigen tandarts de behandeling laten afmaken. Ca. 30-45 minuten in behandeling geweest. Tandarts in verdediging toen ik aangaf dat ik de vorige behandeling zeer zwak vond (pijn verergerd, genoodzaakt €200,- betaald). Nu komt er een factuur binnen: €460,-. Tandarts heeft op mijn verzoek coulance toegepast:
- restauratie van eerste behandeling uit factuur gehaald
- €50 korting ivm extra kosten van spoedbehandeling. (E86 Gebruik operatiemicroscoop)
Kost gebruik van een microscoop normaalgesproken €72?? Ik krijg het idee dat de korting niet is verwerkt. Bovendien betaal ik verder een bedrag van €225,90 voor 'wortelkanaalbehandeling 4 of meer kanalen'. Is het terecht dat mij tandarts hier het volledige bedrag in rekening brengt? De spoedtandarts had het grootste deel namelijk al uitgevoerd. Ook betaal ik 3 x voor kleine röntgenfoto à €15,06 (2 x tijdens 1e bezoek, 1x bij laatste). Bovendien is er ook bij de spoedtandarts een foto gemaakt en doorgestuurd.
Hopelijk kan iemand mij helpen en vertellen of deze kosten terecht zijn / een extra korting terecht (reëel) is.
ik denk dat eea correct
Zonder foto is het lastig oordelen, maar het kan best zijn dat het gat zo diep was dat de eigen tandarts gepoogd heeft een wortelkanaalbehandeling juist te voorkomen. Ik mis voorgeschiedenis van de kies in het verhaal en de foto van de spoedtandarts maar er zitten altijd meerdere kanten aan een verhaal. Een waarnemend/spoedtandarts heeft zich te onthouden van enig direct commentaar omdat hij patient slechts 1x ziet en omdat hij het hele dossier niet kent. Wanneer hij dingen ziet die hem niet zinnen kan hij dat gewoon met de eigen tandarts van patient opnemen.