regering maakt tandarts duurder in 2012 niet tandarts zelf

Author:
Basset
Posted:
za, 10/01/2011 - 13:05
Na het aflopen van alle mogelijke vergaderingen en het bezoek van allerlei firma's die de veranderingen even snel zullen komen regelen ben ik er uit. Niet de tandartsen zullen verantwoordelijk zijn voor hogere tarieven maar de regering zelf.

Als ik naar de garage ga betaal ik voor het onderhoud dat ik krijg. Niet voor het onderhoud dat ik had kunnen nodig hebben maar niet nodig heb. Ik betaal dus niet mee voor de volgende client die nieuwe remschijven nodig heeft.

en dat gebeurt nu in het nieuwe systeem zoals het opgelegd wordt. Een all in systeem waarbij rekening dient gehouden te worden met alle mogelijke complicaties en extra gebruikte technieken. Een tariefmarge van 50 tot 90 euro is verboden. Veronderstel dat een banale vulling nu 50 euro kost en dat dit met alle mogelijke extra's en complicaties nu 90 euro is, dan dient deze nu vervangen te worden door één som. Laat ons zeggen 75 euro.

Dat betekent dus dat de patient met de minste problemen duurder af zal zijn dan de patient die alles verkloot heeft en alle problemen tegelijk heeft. Normaliter zou je stellen dat je de stappen aanrekend die je effektief doet, (dit gebeurt dus in het huidige systeem) en een totaal bedrag aan dat nummer plakt afhankelijk van de gegeven zorg. Dat mag dus niet.

Je moet als tandarts op basis van de prestatiegegevens van vorige jaren gaan rekenen wat het plaatsen van bijvoorbeeld alle tweevlaksvulling heeft gekost inclusief de bijkomende verwante behandelingen. daarvan dus een gemiddelde en dan is er één prijs voor die tweevlaksvulling.

De regel zegt nu dat de patient kan onderhandelen of de tandarts een lager tarief kan rekenen als bepaalde stappen niet geleverd werden, bijvoorbeeld verdoving, maar in de praktijk kan dat niet want de gemiddelde prijs is zo gerekend dat ze de noden van een gans jaar dekt. dus de tandarts die enkele malen zijn standaardprijs verlaagd snijdt in zijn eigen vingers. Er is dus geen onderhandelruimte tenzij de vastgestelde prijs voor iedereen verhoogd wordt om deze onderhandelingen toe te laten.

Als tandarts kan ik niet begrijpen dat een consumentenorganisatie dit niet ziet.

Voor tandarts en patienten ware het beter dat de verouderde coderingen eerst enkele jaren veranderd werden door nieuwe met daaraan een vastgelegde prijs om nadien het systeem vrij te geven.

Trouwens 85% van de tandartsen is tevreden met de inkomsten die hij/zij maakt.

Dus lezers als U vanaf 1 januari gaat spoken over Uw nieuwe nota's , gedenk dan Uw regering en blameer niet Uw lieve tandarts
alscho28

als ik het goed begrijp ga ik nu naar de tandarts en laat het nodig doen. ik heb eigenlijk nooit grote dingen. vaak ben ik na een controle er vaak weg. dus eigenlijk kan ik dan die kleine dingetjes beter kunnen laten zitten totdat ik zeker weet dat ik de complete behandeling nodig is.
is dit nog wel een transparant systeem?
of is dit een systeem die de huidige codes vervangt en een totaalprijs per behandeling gaat worden. dus eenvlaksvulling is x bedrag. verdoving wordt standaard meegerekend in de behandelingen? betekend het niet dat je er ongelovelijk veel gezeur komt te liggen bij de tandarts? ik neem bijvoorbeeld nooit verdoving, mocht er iets aan de hand te zijn.

is het ook bekend hoe en wanneer de consument geinformeerd wordt?
za, 10/01/2011 - 13:37 Permalink
zel'dovich

@Dirickx

Allereerst: interessante topic start. Maar misschien maakt u toch een denkfout? Namelijk door te denken dat in een vrije markt uw inkomen uit het verleden is gegarandeerd? U kunt dan wel zeggen 'er valt niets te onderhandelen want anders kost het me geld' maar daar is de mondige patiënt volgens mij niet erg van onder de indruk. En uw wilt toch ook uw patienten houden? In een regio met genoeg tandartsen loopt u kans dat de patient wegloopt als u niet wilt onderhandelen of uw tarieven te hoog worden bevonden.

Ik heb natuurlijk, zoals de meeste mensen, ook een vaste tandarts en dat wil ik graag zo houden maar zeker als er hoge kosten aankomen, bijvoorbeeld uitgebreid kroon- en brugwerk of implantaten, ga ik gewoon vanuit mijn luie stoel eens op internet kijken op de websites van andere tandartsen en wat die hiervoor rekenen. Als het goed is wordt zo'n vergelijking straks veel eenvoudiger met die nieuwe omschrijvingen. En zo nodig eens navragen waar het verschil nou in zit als mijn eigen tandarts veel duurder mocht zijn (kijk niet op een tientje hoor). Als het in kwaliteit is te vertalen, althans binnen zekere grenzen, is dat prima, anders hebben we toch een probleem.

En alle tandartsen hebben trouwens een probleem als de tarieven over de hele linie teveel stijgen want dan kun je er op wachten dat er van overheidswege wordt ingegrepen. De bedoeling van het experiment met vrije tarieven is niet dat de zorgkosten stijgen, integendeel.
za, 10/01/2011 - 17:51 Permalink
Basset

marketing vergt dat alle partijen dat moeten willen. Dat betekent dat tandartsen daarbij willen betrokken worden en tandartsen zijn nu eenmaal een groep die staat voor zijn opinie.

Vergeet niet 1 ding. Als er op praktijk X een patientbestand zit met een groot aantal complicaties dan wil praktijk Y deze ook niet. Met de berekeningswijze van een gemiddeld tarief gaat dan praktijk Y ook moeten stijgen om zijn kosten en verplichtingen na te leven.

Daar 85% van de tandartsen tevreden is over zijn/haar inkomen zullen daar nauwelijks prijsverschillen ontstaan. Ik verwacht alleen in de extracties wat verhoging.

Voor de verzekeraars wordt het nog een grotere soep. Hier en daar is al een enkel bedrag gekleefd op de vergoeding. en weet je wat de berekening die ikzelf reeds maakte voor dat ene codenummer ligt aardig in de buurt van wat de verzekeraar ziet als vergoeding plus het eigen aandeel.

Een ander iets is dat heel wat extra kosten door het systeem veroorzaakt worden, het maken van offertes bijvoorbeeld voor peulschilbehandelingen is een tijdrovende zaak wanneer dit over een gans jaar gezien wordt.

Als we de mening van Jan modaal, met respekt bekijken, dan is er helemaal geen plaats voor innovatieve technieken maar eerder voor zo kort mogelijke bulk behandelingen. en daar ben ik, gezien de hoge kwaliteit van onze tandheelkunde, overtuigd dat alleen enkele beunhazen zich tot dit niveau kunnen verlagen. Of wil je het gevaar lopen om door assistentes en dergelijke zonder gedegen opleiding en ervaring behandeld te worden?

Als je de nieuwe prijzen gaat zien en naar de gemiddelden zal zoeken, dan zal je zien dat deze internationaal vrijwel allemaal op hetzelfde niveau liggen.

Waar er wel een speling kan zijn is in het kroon en brugwerk, met de prothese wil ik niet eens gaan concurreren. Daar is een marge voor prijsdaling, maar dat vergt een zware investering en de banken staan voor tandheelkunde nu zeker niet meer open. Buitenlandse kronen zijn helemaal niet noodzakelijk en zij kwalitatief onzeker en nog te duur. De toekomst zit dan in automatisatie.

Voor de jeugzorg wordt het voor de verzekeraars inderdaad een ramp. die moeten betalen ook al zou het tarief verdubbeld worden. De wet lijkt daar de wet te zijn en te blijven. Dus het behoudt van dit nieuw systeem zal afhangen van 13 procent van de tandartsen. Als deze gaan overdrijven ..

Als U aanhaalt dat U een betere kijk krijgt op kwaliteit en prijsverhoging vergeet het dan maar. U zal dan gaan kiezen voor de behandeling met de minste kwaliteitsvoorzieningen: geen cofferdam, geen innovaties, mischien niet etsen .... en daar kan niemand over oordelen. Dat zou alleen maar zijn moesten deze behandelingen een wettelijk opgelegd behandelpatroon hebben en tot in het kleinste detail beschreven worden. Nu blijft het voor de consument gissen..

Waar er wel mogelijkheden komen is om innovaties te promoten. Op deze wijze kunnen de happy few patienten die open staan voor hogere kwaliteit door innovatieve technieken en die ervoor iets willen betalen hun weg vinden.

In de tandheelkundige automatisatie is men op sommige punten al heel ver. De geautomatiseerde kroonpreparatie met laser is aan het einde van zijn ontwikkelfase.

Trouwens als patient in een andere medische sektor zou ik niet geconfronteerd willen worden met ge-economiseerde zorg. Hoe wil je dit in een land waar de gemiddelde en zelfs de rijke mens niet in staat is zijn eigen medische zorgen te betalen.

Vergeet niet dat dit nieuwe systeem grotendeels tot stand gekomen is via economisten en juristen en dat de medische sektor wel zijn mening heeft mogen geven maar die mening volkomen genegeerd lijkt te zijn.

Zoals onze vertegenwoordigers het zeggen, januari tot maart zal voor de tandartsen een organisatorische ramp zijn. Heel wat nuttige tijd zal verloren gaan in uitleggen waar en waarom. De vraag is ook of tandartsen wel offerten zullen willen maken voor niet ingeschreven patienten waarvan ze weten dat deze behandelingen toch nooit gaan plaats vinden. Van maart tot het verlof zal het blijven rommelen en in september weet niemand meer dat er iets veranderd is tenzij .... in juli de codering nogmaals zullen aangepast worden ...

Dus happy 2012 voor iedereen.

Trouwens de enige eerlijke manier van prijsbepaling is te betalen voor de zorgstappen die je effektief krijgt en nodig hebt. Die zogenaamde concurrentie kan ook met het oude systeem en dat is heel wat doorzichtiger. Het vergt alleen dat complicaties worden aangegeven tijdens de behandeling. Nu is een all in prijs ook goed voor de patient. De tandarts geeft nu de zorgen die effectief nodig zijn. In het verleden hebben we wel meer discussies gehad omdat etsen bij een witte vulling niet vergoed werd en dus niet mocht uitgevoerd worden. Ik heb ook nog heel wat ervaringen waarbij de patient druk probeert te zetten om de regels niet na te leven. Deze druk is verdwenen na het invoeren van het bsn nummer.

En om op die garagist terug te komen, daar lukt het me ook niet om af te dingen .. en een leverancier aan wie ik elk jaar meer dan 50000 euro overmaak ligt ook niet wakker mij als client te verliezen als ik eissen stel..

Ander puntje om af te sluiten. Prijsafspraken mogen niet.. dus ook niet tussen verzekeraars. Dat betekent dat je als patient zal geconfronteerd worden met verschillende vergoedingen naast vrije tarieven.
za, 10/01/2011 - 20:39 Permalink
vV

je hebt wel een erg negatieve visie moet ik zeggen. een tandarts die nu al goed communiceert (en het dus niet hoeft te leren) heeft nauwelijks extra werk. Je plan zet je toch al het systeem, alleen extra handelingen namelijk uitprinten en meegeven/opsturen wat je gewoon door de assistente kan laten doen. Er zal hier en daar extra uitleg nodig zijn, anderszijds komen er ook weldegelijk extra mogelijkheden. je moet alleen in staat zijn als tandarts die extra mogelijkheden, die uiteraard van invloed zijn op de prijs naar voren te brengen. Mijn kracht, vind ikzelf, is dat de patient nooit andere mensen aan zijn mond heeft werken behalve mijzelf, of slechts wanneer dat een bewuste keuze is bv verwijzing ortho, mh noem maar op. Maar geen cordon dames met wellicht twijfelachtige capaciteiten, en/of telkens een andere behandelaar die ook nog eens telkens iets anders beweren/vertellen. Veel patienten zien dat wel als een voordeel, zonder dat het per se een hoger tarief met zich meebrengt. Prijsstunters zullen er altijd zijn, en patienten daarvoor ook, hun keus.

Kort gezegd denk ik wel dat het er voor de patient niet transparanter op wordt zeker niet wat betreft de rekening... NZA heeft in de omschrijvingen die Jip en Janneke taal zou moeten zijn wel een aantal forse blunders zitten. Dat is niet de schuld van de tandarts, maar wij krijgen wel de vragen, en dus de extra tijd, hoewel dat naar ik verwacht wel mee zal vallen.
Daarnaast stel je een basisprijs vast, waarbij het voordeel is dat je voor zaken die erg afwijken straks itt nu ook naar boven mag afwijken in prijs. Die aparte klus die ver buiten het gemideelde ligt kan je straks gewoon zelf doen zonder dat het alleen als hobby of liefdewerk gezien hoeft te worden, oftewel je kan er een aangepast tarief aan hnagen als je wilt. En die erg eenvoudige klusjes idem, naar beneden. Kan nu ook , maar omdat je niet naar boven mag afwijken betaalt de patient met de makkelijke klus nu ook al mee aan de moeilijke, straks niet meer.
vind dit een beetje een erg negatieve en voorbarige posting. Alles staat en valt denk ik mn hoe je nu in de relatie met de patienten staat. Is die wederzijds gebaseerd op vertrouwen en openheid ga je daar denk ik juist voordeel uit halen boven die prijsstunter die per saldo geen prijsstunter zal blijken te zijn.
Want juist de tandartsen waarvan wij hier heel vaak de vragen over nota`s krijgen waar belachelijke codes er standaard bij gehaald worden en een vulling daadwerkelijk ineens het dubbele kost door extra codes bv kleuren, gingivectomie, de V40 herhaaldelijk etc, voor kronen standaard ook de gingivectomie en zo, zullen al dat moeten gaan verwerken in hun openbare prijsstelling! en daar wel eens nat op kunnen gaan...
zo, 10/02/2011 - 12:59 Permalink