vergoeding controle na wisseling tandarts

Author:
janny222
Posted:
za, 09/02/2006 - 09:22
ik ben ergens in mei van tandarts gewisseld, en heb in juni daar een controle afspraak gehad. Voor mijn nieuwe tandarts de 1e controle en dus een C11.
netjes betaald en vervolgens weigert de verzekering dit te vergoeden. Omdat ik bij mijn vorige tandarts al een C11 had gehad.
Ze blijven pertinent weigeren om dit uit te keren. en die 18 euro zoveel wil ik gewoon terug want ik ben ervoor verzekerd!! Hoe moet ik dit aanpakken, en heb ik wle kans om gelijk te krijgen.

Ik ben verzekerd via Azivo en heb een zorg plus polis....
Geke

Je mag maar 1x per jaar een C11 laten declareren en omdat je ditzelfde jaar bij een andere tandarts deze code al gehad hebt, zal de nieuwe tandarts eigenlijk een C12 moeten rekenen. Ik weet niet of die bij jou ook vergoed wordt? Dan zou je een nieuwe nota moeten vragen aan je nieuwe tandarts en deze naar de verzekering moeten opsturen. C11 ligt er niet aan dat het de eerste controle is bij een andere tandarts, maar gewoon jouw eerste controle dit jaar. Als de verzekering C12 ook gewoon vergoed, zullen ze daar verder niet moeilijk over doen. Het komt altijd heel erg precies met al die codes als er iets niet klopt, of een combinatie van codes niet klopt, keren ze ook niet uit.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
za, 09/02/2006 - 09:57 Permalink
janny222

Ja dat snap ik.
maar mijn tandarts weigert om de nota te veranderen naar een C12. dit heb ik namelijk al gevraagd op advies van het azivo.
En een C12 wordt idd ook vergoed.



Je mag maar 1x per jaar een C11 laten declareren en omdat je ditzelfde jaar bij een andere tandarts deze code al gehad hebt, zal de nieuwe tandarts eigenlijk een C12 moeten rekenen. Ik weet niet of die bij jou ook vergoed wordt? Dan zou je een nieuwe nota moeten vragen aan je nieuwe tandarts en deze naar de verzekering moeten opsturen. C11 ligt er niet aan dat het de eerste controle is bij een andere tandarts, maar gewoon jouw eerste controle dit jaar. Als de verzekering C12 ook gewoon vergoed, zullen ze daar verder niet moeilijk over doen. Het komt altijd heel erg precies met al die codes als er iets niet klopt, of een combinatie van codes niet klopt, keren ze ook niet uit.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, mocht je nog vragen hebben kun je het natuurlijk laten weten.

:smt006 Geke
za, 09/02/2006 - 10:11 Permalink
vV

wist de nieuwe tandarts dat u dit jaar al bij een andere ta geweest was, oftewel is er de moeite genomen u te vragen de gegevens door te laten sturen?
za, 09/02/2006 - 11:48 Permalink
janny222

Ja er is voordat ik van tandarts wisselde gevraagd of ik mijn oude tandarts wilde vragen het dossier naar hun op te sturen.

De rekening is inmiddels ook door mij betaald aan de tandarts, alleen t ziekenfonds vergoed die c11 niet. zij zeggen dat ik dit met de tandarts moet regelen en de tandarts zegt dat zij dit niet kunnen veranderen.
Heel vervelend. maar het komt er gewoon op neer dat ik die 18 euro zoveel niet meer krijg.
za, 09/02/2006 - 12:57 Permalink
dj

Je mag maar 1x per jaar een C11 laten declareren en omdat je ditzelfde jaar bij een andere tandarts deze code al gehad hebt, zal de nieuwe tandarts eigenlijk een C12 moeten rekenen.


Ik neem aan dat Geke dit juist heeft, en dat de tandarts inderdaad in het dossier je eerdere c11 kan zien. Als dat laatste niet het geval is kun je hem een kopie van de rekening van de c11 sturen, dan is dat duidelijk.

Dan heeft de tandarts gewoon een foute rekening naar je opgestuurd en hoort hij dit te corrigeren als hij hierop gewezen is. Ik zal straks een conceptbrief maken.
za, 09/02/2006 - 14:35 Permalink
vV

ja idd, het is niet een kwestie van niet KUNNEN veranderen, maar niet WILLEN....

Hij kan zo een kopie nota draaien en desnoods voor op print te drukken 1 cijfertje veranderen (afhankelijk van comp systeem), of hem desnoods handmatig wijzigen met paraaf!
za, 09/02/2006 - 15:31 Permalink
peertje

formeel heeft ie gelijk als ie c11 declareert. het is toch ook zijn/haar eerste controle dat jaar bij di epatient. die verzekeringsmaatschappij is net zo goed een klojo in dit verhaal.
maar een correctie nota en een nieuwe op zelfde dag met C12 kan natuurlijk zo.

formeel heeft de verzekering ongelijk dus, de patient is de dupe en de tandarts moet het herstellen. lekker kromme wereld dus
za, 09/02/2006 - 17:44 Permalink
Holmes

formeel heeft ie gelijk als ie c11 declareert. het is toch ook zijn/haar eerste controle dat jaar bij di epatient. die verzekeringsmaatschappij is net zo goed een klojo in dit verhaal.
maar een correctie nota en een nieuwe op zelfde dag met C12 kan natuurlijk zo.

formeel heeft de verzekering ongelijk dus, de patient is de dupe en de tandarts moet het herstellen. lekker kromme wereld dus


Ik snap niet waarom de verzekering formeel gezien ongelijk heeft. De C11 staat voor Periodiek preventief onderzoek, eerste in kalenderjaar Daar kunnen er mijns inziens niet 2 van vergoed worden.
Wel moet ik zeggen dat ik beide partijen niet snap. Waarom schrijft de nieuwe tandarts niet een nota uit voor een C12. En natuurlijk kan Azivo in dit bijzondere geval en het verhaal van deze verzekerde natuurlijk ook een C12 i.p.v. een C11 invoeren in hun administratie. Maar ja, dan begeeft je je wel op een hellend vlak.
di, 09/05/2006 - 14:01 Permalink
peertje

Het gaat er om wie zijn kalender je aanhoudt. Voor de tweede tandarts is het zijn eerste controle onderzoek in dat jaar bij die patient. Stel dat dat de basis is voor declaratie. De administratie van de tandarts klopt dan in elk geval wel.
Vroeger had je "eerste consult nieuwe patient". Daarmee was dan dit probleem opgelost. Maar die code is vervallen en dus declareer je eerste consult.

Alle vervolg is moeilijk doen om nix want effe tegenboeken van de c11 en opnieuw aanleveren c12 zou zo kunnen. Alleen, die verzekeringsmaatschappij die zo loopt te vervelen is gefrustrreerd omdat de tandartsen niet en massa hun patienten in natura aanlevert. ergo, gezeur om nix, en de patient de dupe

nb: gezeur door de verzekeraar, want formeel hoeft een patient niet te melden wat ie bij wie dat jaar heeft gedaan. Formeel hoeft eenpatient geen tandartsbezoek te melden aan de tandarts en formeel heb jij als tandarts niets te maken met hoe de verzekeraar dat wel of niet wil gaan vergoeden aan de patient. DAt is HUN overeenkomst, niet de jouwnse.

Kee, charmant is anders, maar de patient is de dupe, de tandarts draait op eigen kosten de nota opniew uit (gratis werk) en de verzekeringsmaatschappij gedraagt zich als een koninkje in zijn eigen rijk.
En de patient vindt de tandarst ineens een eitje, terwijl ie niet eens de schuld van het probleem is.

dan zeg ik, wie is er nu eigenlijk dom bezig.
di, 09/05/2006 - 14:48 Permalink
vV

mag ik antwoorden?? ja ..ja... de zorgverzekeraar!??

Wat heb ik nu gewonnen?

oh sorry, zie nu dat het geen vraag was (geen vraagteken) maar een stelling.
nu ja het antwoord blijft hetzelfde.
di, 09/05/2006 - 15:11 Permalink
robinson

Beetje meewerken is toch niet zo moeilijk,patient heeft dit jaar 1e controle al gehad.
Declareer je toch gewoon C12, kleine moeite.
di, 09/05/2006 - 19:06 Permalink
peertje

Tis ook niet moeilijk, maar weet jij van een nieuwe patient als er nog geen kaart is of ze dit jaar zijn geweest?............als ze in juni komen?

dabedoellik
di, 09/05/2006 - 19:57 Permalink
robinson

gewoon vragen.
Denk dat de meeste patiënten dat nog wel weten.
En mocht het überhaupt toch fout gewoon, gewoon veranderen C11---->C12. :smt003
di, 09/05/2006 - 20:18 Permalink