Alleen rijken hebben mooie tanden

Author:
JOSHADAM
Posted:
do, 11/29/2001 - 17:54
Tanden en kiezen worden net zo oud als de mens. Bij oudere leeftijd wordt de mens zwakker en zijn bekje navenant. Ouderdom kan je niet meer terugdraaien en het gebit wordt gebrekkig.Dit met zorg bijhouden is in principio mogelijk maar ongelofelijk kostbaar. Een verzekering als bij ZAO met extra plus biedt maar tot duizend gulden 75% vergoeding en dat is echt niet genoeg. Je zal dus behandelingen over de resterende jaren des levens moeten uitsmeren om zonder al teveel pijn nog wat van het leven te genieten.Maar goed wordt het nooit meer. Beter verzorgen dan, hoor ik? Ik heb gepoetst vanaf kindzijn en sedert mijn 15e elk halfjaar zonder ooit één uitzondering gehoor gegeven aan de halfjaarlijkse controle. En toch gaat je gebit eraan en kan een verzekering niet meer geluk geven van een duizendje.

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2001-12-12 23:01 ]
loes

Ik ben het volledig eens met de stelling dat rijke mensen alleen maar echt hebben op een fraai gebit. Door een onsteking moet mijn vriend eenvan zijn voortanden missen. Maar omdat door plaatsgebrek beide voortanden op een vreemde manier in zijn mond staan adviseert de tandarts om maar een prothese te nemen. Hierdoor moet dan wel de andere gezonde tand ook nog getrokken worden. Het resultaat is vogens mij twee smalle konijnentanden. Door dit plaatsgebrek zou namelijk kroon/brugwerk te duur worden en bovendien veel tijd in beslag nemen. Hadden we geld gehad en zou de verzekering meer mee betalen waren er dus wel mogelijkheden geweest.
Nog even en dan lopen mensen met geld met een mooi eigen gebit rond terwijl wij de minder bedeelden het met een kunstgebit moeten doen. Waar blijft dan de stelling dat met de nieuwe tandheelkunde niemand meer met een kunstgebit hoeft te lopen.
vr, 11/30/2001 - 15:18 Permalink
de digitale tandarts

Ik zou hier toch graag een kanttekening bij willen plaatsen.

Theoretisch gezien worden grotendeels alle tandheelkundige problemen veroorzaakt door bacterien. Als je kiemvrije proefdieren in een steriele omgeving laat opgroeien, dan zullen ze nooit gaatjes krijgen, ook al krijgen ze nog zoveel suiker.
Verwijder je zorgvuldig elke dag alle bacterien (tandplak!) rondom de gebitselementen dan zullen er nauwelijks tandvleesproblemen ontstaan.

Ik weet natuurlijk ook wel dat dit in de praktijk niet geheel haalbaar is. Erfelijke aanleg, samenstelling van het speeksel en de verschillende soorten en aantallen bacterien, spelen ook een rol.

Maar toch, we moeten niet de belangrijke rol, die iemand zelf in de gezondheid van zijn gebit speelt, vergeten.
Slechte gewoontes zoals snoepen en roken in combinatie met een slechte verzorging van het gebit, kunnen snel problemen veroorzaken, waar geen verzekering tegen opgewassen is.

In de gevallen waarbij de patient ernstige problemen heeft in het mondgebied, wordt er in Nederland juist ruimhartig betaald door de verzekeringsmaatschappijen. Denk aan tandheelkundige implantaten onder een loszittende prothese. Deze behandeling kost toch tussen de 8 en 20 duizend gulden, er zijn maar weinig landen in de wereld waar dit ook wordt vergoed.
Nederlanders hebben uitstekende mogelijkheden om zich voor tandheelkundige behandelingen te verzekeren, dat is vaak in andere landen pas mogelijk met een hoge functie. De aantrekkelijkheid hiervan wordt ook bewezen doordat het grootste deel van de Nederlanders een aanvullende tandartsverzekering heeft.

Helaas was in het verleden de tandheelkundige zorg en kennis niet zover als nu. Bijvoorbeeld geen regelmatig tandartsbezoek, geen fluoride en/of uitleg over mondhygiene kunnen een zware tol van het gebit hebben geeist.
Het is inderdaad voor rijke mensen dan makkelijker om door uitgebreide behandelingen een 'mooi eigen gebit te kopen'.

Daarom is preventie zo belangrijk. Hieraan wordt, door de tandheelkundige sector tegenwoordig, ook veel meer aandacht gegeven. Onze consumptiemaatschappij werkt er echter niet aan mee, je struikelt over de honderden soorten snoep voordat je bij de kassa van een tankstation of supermarkt bent.

Verzorg je tanden goed en gebruik niet teveel middelen die slecht zijn voor je tanden. Dat is nog steeds de sleutel tot een gezond gebit!

Met vriendelijke groet.

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2001-12-12 23:20 ]
wo, 12/12/2001 - 22:57 Permalink
berrt

Ik ben het helemaal eens met de stelling.
Ik ben zelf 19 jaar en heb mijn hele leven al problemen met mijn bovengebit. Ook mijn vader (inmiddels 49) had ook altijd al een slecht gebit, hij heeft op zijn 21 ste een kunstgebit gekregen.

Toen ik 15 jaar was, was mijn gebit in een hele slechte staat, ik ben toen 4 maanden lang elke week naar de tandarts geweest, wat ook niet makkelijk is als je als de dood bent voor de tandarts. Maar naar veel bezoekjes en pijn was mijn gebit eindelijk weer goed. De tandarts heeft toen 3 kiezen getrokken omdat deze niet meer te redden waren. Ik heb toen 2 stift tanden gekregen.

Nadat ik gesaneerd was ben ik op zon 4 halfjaars bezoeken geweest. Er was elke keer wel weer wat. Wegens omstandigheden ben ik toen de volgende afspraak vergeten en omdat je niet op de halfjaars controle bent geweest, ben je niet meer verzekerd. Ik weet dat het dom was om de afspraak te vergeten maar dit heeft een goede reden.

In de loop der tijd, zijn alle vullingen er weer uitgevallen en zijn mijn kiezen verder afgebrokkeld. Wat niet door slecht poetsen komt, want ik poets 3 keer per dag. Nu zul je denken: ga naar de tandarts, maar daar heb ik geen geld voor nooit gehad.

Op dit moment studeer ik, en zoals iedereen weet is meneer Zalm niet al te gul. Ik heb al problemen om elke dag weer wat te eten op tafel te krijgen. Dus naar de tandarts kan ik wel vergeten, want dit is ontiechelijk duur voor een student. Ik heb erg vaak last van mijn gebit en heb regelmatig een opgezwollen mond vanwege etensresten waar je niet meer bij kunt.
Als het zo doorgaat heb ik binnen 2 jaar ook een kunstgebit, en de vraag is of ik die wel kan betalen.

Dus het blijkt maar weer dat alleen rijke mensen mooie tanden hebben
di, 01/22/2002 - 16:06 Permalink
de digitale tandarts

Onder de 18 jaar worden bijna alle tandartskosten vergoed, ook voor mensen met weinig geld!

Mocht je een jaar niet geweest zijn naar de tandarts (dus geen half jaar) dan zou het kunnen dat je dat jaar het recht op de vergoeding van een controle (16,90 euro) en rontgenfoto's verliest. Sommige aanvullende verzekeringen wensen ook een regelmatig tandartsbezoek.

Een kunstgebit wordt gezien als een hulpmiddel/prothese en wordt voor ziekenfondsverzekerden en studenten voor 75% vergoed...eigen bijdrage +/- 175 euro.

Helaas heb je een slecht gebit, toch is dit niet grotendeels erfelijk bepaald (ook al had je vader het ook) Omgevingsfactoren als goed poetsen zowel op de juiste manier als vaak genoeg en niet teveel suiker innemen, spelen een grote rol.
Mogelijk is er ook niet genoeg aandacht aan besteed toen jij nog jong was. Ouders moeten hun kinderen tot en met hun achtste tweemaal per dag (na)poetsen en ook zorgen dat er weinig gesnoept wordt.

Als iemand weinig problemen in zijn mond heeft dan heeft hij/zij ook weinig tandartskosten en ondergaat ook minder ingrijpende behandelingen wat ook weer minder angst tot gevolg heeft. De vicieuze circel kan helaas ook de ander kant op lopen.

Met vriendelijke groet.

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2002-01-29 21:41 ]
do, 01/24/2002 - 17:13 Permalink
berrt

Bedankt Tandarts voor het reageren op mijn bericht.

Ik heb inmiddels een tandarts gevonden bij mij in de buurt (eindelijk) die vanaf half Maart begint met het saneren van mijn gebit.
Het zal nog wat geld kosten maar ben in ieder geval op de goede weg!! :smile:
vr, 03/01/2002 - 16:53 Permalink
MariusenJo

Het probleem met het verschil tussen rijken en de minder bedeelde mens is inderdaad groot. Maar mijn mijn grootste bezwaar is die verzekering. Hoeveel betaal jij per maand.? Hoeveel mensen hebben een soortgelijke verzekering en tel dat eens op per verzekeringsmaatschappij. Hoeveel krijgen deze verzekeringen dan binnen per maand? Hoe denk je dan over het eigen risico en de tandartsverzekering.? Belachelijk!
Heb drie tandartsen versleten en op zoek naar een "kundige" en "zonder vragen" tandarts omgeving Musselkanaal. Mag best wel rond de 50 km afstand zijn van Musselkanaal, zolang het een "goede en patientvriendelijk" persoon is. Mijn ervaring met de drie voorgaande ( samen met de vrouw deel ik dezelfde emoties over tandartsen ) is ronduit pijnlijk en frustrerend te noemen. Ben dan ook het vertrouwen volledig kwijt in tandartsen.! Tevens is er al de "aangeboren "angst voor de tandarts waarbij de ervaringen in het verleden dit alleen maar groter maken. Tevens de benauwde financiele situatie maakt het allemaal niet makkelijker. En dan rest mij ook nog de vraag over het "cliche" De klant is koning. Dit werkt bij een tandarts meestal niet. Als ik een slechte kies heb en wil hem gewoon laten trekken, hoeveel tandartsen accepteren dit dan zonder verhalen over alle ingrepen die ze kunnen verrichten om die kies te redden? Nee tandarts, ik heb het geld niet en zeker niet de moed om dit te doorstaan. Ik ben nu op een punt aangekomen dat ik pijn bestrijdt met pijnstillers en het gewoon laat doorrotten, tot er een punt komt waar het echt niet verder kan. Wat mij betreft mag de heleboel er in een keer uit en neem ik de ongemakken van een kunstmatig gebit voor lief, of er moet een tandarts te vinden zijn die mij over die beruchte streep kan trekken en kan waarmaken wat die zegt. Een lang verhaal om gewoon te vragen naar een goede tandarts voor mij en mijn vrouw die begrip heeft voor mijn achtergrong op het tandarts gebied en tevens begrip heeft en een passende oplossing voor de zwakke financiele toestand van mij, maar zeker voor velen met mij.

Alstublieft, help ons in de goede richting.
za, 05/01/2010 - 09:08 Permalink
alpifresh

Het naar boven halen van een oude post uit 2001/2002 is niet de beste start. Het was waarschijnlijk beter geweest hiervan een nieuwe post te maken, met een titel als 'tandarts gezocht in .....' en dan te omschrijven wat je zoekt. Zo'n nieuwe post maken kan alsnog, hoor!

Tandartsen kun je in allerlei groepen verdelen (net zoals zij ons, patiënten, ook etiketjes opplakken). Uit je verhaal kan ik niet halen wat je nou precies voor tandarts zoekt. Je bent af en toe tegenstrijdig.
Aan de ene kant wil je een tandarts die geen vragen stelt (maar gewoon doet wat jij wilt), aan de andere kant wil je een patiëntvriendelijke tandarts (maar valt het wel onder 'patiëntvriendelijk' om klakkeloos te doen wat de patiënt vraagt?). Je hoopt op een tandarts die je over de streep kan trekken en waarmaakt wat hij zegt, maar bent ook klaar voor een kunstgebit.

Op dit moment overheersen de gevoelens bij je. Allerlei tegenstrijdige gevoelens, ontstaan door negatieve ervaringen. Je klinkt verward en onzeker. Dat is geen goed moment om grote beslissingen te nemen. Ik wil wel een poging doen om je te helpen wat dingen op een rijtje te krijgen.

Volgens mij heb je nu vooral behoefte aan een tandarts die naar je luistert. Luistert naar wat er in het verleden is gebeurd, luistert naar je eigen wensen (varierend van kunstgebit tot alles redden), luistert naar je financiele mogelijkheden, en op grond daarvan je een aantal opties voorlegt. Opties waarbij hij vertelt wat de voor- en nadelen zijn, zodat je een beslissing kunt nemen waar je op lange termijn gelukkig mee zult zijn.

Dit soort tandartsen bestaat, maar ze zijn inderdaad niet makkelijk te vinden. Probeer eens te googlen met de naam van je woonplaats (of in de regio), 'tandarts', 'luisteren', 'angst'. Met wat mazzel vind je een site van een tandarts die zichzelf presenteert als 'ik luister naar mijn patiënten'.
Als je aan vrienden vraagt of zij een goede tandarts hebben, krijg je vaak een verhaal waar je niet veel mee kunt. Vraag eens waarom zij voor hun tandarts gekozen hebben en waarom ze bij hem gebleven zijn, dat levert vaak een bruikbaarder antwoord op.
Angsttandartsen vind je ook via googlen. Zij nemen allemaal meer tijd voor hun patiënten en zijn gewend aan mensen met tandproblemen die te groot zijn geworden voor hun portomonee.

Stuur dan eerst eens een mailtje met in het kort je verhaal, en of hij open staat voor jouw kant van het verhaal. Krijg je überhaupt een reactie terug?
Of waag een belletje zodat je zijn stem eens kunt horen (klinkt hij ongeduldig of is hij oprecht geïnteresseerd). - Niet om rot te doen, maar vrouwen voelen dit soort dingen vaak haarfijn aan, beter dan mannen. Misschien kun je een telefoongesprek beter aan je vrouw overlaten? -

Als je dan voor iemand gekozen hebt, en je gaat naar hem toe, dan moet je ook open staan voor wat hij te vertellen heeft. Een goed contact moet van 2 kanten komen. Een bot 'nee' op alles wat hij zegt, is voor hem ook niet prettig werken. Zeg dan liever: "Klinkt goed, maar ik ben bang dat ik het niet kan betalen."

Tot nu toe heb ik nog niet al te veel aandacht gegeven aan het financiele verhaal. Dat is omdat ik het belangrijker voor je vindt dat je nu een 'passende' tandarts vindt. Als je die namelijk gevonden hebt, zijn er meerdere mogelijkheden voor de financiele kant. Zoals gespreid behandelen en gespreid betalen. Als een tandarts namelijk een gebit ziet dat hij nog 'levensvatbaar' acht, maar de patiënt zit financieel te krap, is het voor de tandarts veel moeilijker om puur voor het geld alles maar te trekken. Hij zal dan veel meer bereid zijn om financieel tot een compromis te komen. Meer dan wanneer je binnen komt: "Gooi alles er maar uit, want ik kan geen enkele behandeling betalen", en daarna met je moet bespreken wat de alternatieven zijn. Als je na hun opties zegt: "Ik zou dit graag willen, maar het geld ontbreekt me,"... Weet je? Voor een gemotiveerde patiënt doen ze meer, zoeken ze harder naar hoe ze het allemaal mogelijk kunnen maken.

Nog even over het 'klant is koning'. Ja, klopt, maar klant is geen admiraal. De tandarts is geen hoer die alles doet wat je wilt, omdat je hem daarvoor betaalt. Tandartsen worden geacht zelf na te denken, hun kennis te gebruiken, patiënten goed in te lichten, betere alternatieven aan te dragen als dat kan. Een tandarts die dat niet doet, is geen knip voor z'n neus waard. Die moet dringend uit het vak worden gegooid. Die werkt dan inderdaad alleen voor het geld. Dat is niet klant/patiëntvriendelijk. En je zocht toch een patiëntvriendelijke tandarts? Dan moet je accepteren dat hij probeert de beste oplossing voor je te zoeken. En dat moet in overleg gaan.

Goede communicatie komt van 2 kanten. Zoals je nu in je verhaal klinkt, zou ik je adviseren voorlopig even niet naar een tandarts te gaan. Je klinkt te negatief en dat zou je wel eens kunnen uitstralen bij je eerste ontmoeting. Zelfs de liefste tandarts kan daardoor geïrriteerd raken.
Probeer de knop om te zetten voordat je naar een tandarts toegaat. Deze persoon heeft jou nog niks aangedaan, heeft nog geen woord verkeerd gezegd, en jij wil graag dat hij je zo goed mogelijk helpt. Jezelf positief presenteren werkt beter dan een stuurse kop. Vertel dat je in het verleden nare ervaringen hebt gehad, dat je al een tijd op zoek bent naar een tandarts waar je een goed contact mee wilt, maar begin zelf met dat positieve contact. Geef een tandarts een eerlijke kans. Alleen dan geef je jezelf ook een eerlijke kans.
za, 05/01/2010 - 12:28 Permalink
MariusenJo

Je hebt volkomen gelijk, maar de ervaringen met de voorgaande tandartsen wareb dusdanig negatief dat dit zelfs na jaren nog blijft hangen. Heb een hele goede gehad ( voor geinteresseerden, Tandarts Gasille in Utrecht ) Dit was een Godswonder, heb even geen andere naam voor deze tandarts, maar vanwege de verhuizing en de enorme toeloop van patienten moest deze tandarts keuzes maken. Geen wonder, hij was/is steengoed.! Als ik nog bij hem had kunnen blijven had ik graag 2 en een half uur gereden voor een behandeling.!

Maar ik zal je adviesen zeker in actie omzetten en in die richting gaan werken.

Maar als iemand op dit forum een tandarts weet die enigszins in mijn omgeving werkt en voldoet aan mijn ( kortzichtige en negatieve omschrijving ) hoor ik dit graag.

Bedankt voor de reaktie in ieder geval :)
za, 05/01/2010 - 21:19 Permalink