Vieze geur & smaak na verwijdering verstandskies

Author:
Maarten23
Posted:
ma, 04/08/2002 - 11:03
Hallo,

Allereerst mijn complimenten over dit forum. Erg nuttig!

Mijn probleem is het volgende:

5 dagen geleden is mijn verstandskies linksonder getrokken. Na een gigantische zwelling (wel ijs erop gehad) is m'n wang nu mooi geel. Probleem is echter dat mijn adem behoorlijk stinkt en ik een redelijk vieze smaak in de mond heb. Kan dit alveolitis zijn? Moet ik hier dan iets mee doen? Ik heb linksboven ook nog een verstandskies zitten die sinds de verwijdering van mijn verstandskies onderin ook een klein beetje los zit. Kan de geur/smaak hier ook vandaan komen of is die kans erg klein?
Alvast bedankt,

Maarten

p.s. De hechting is spontaan losgegaan. Moet ik mij hierover zorgen maken? Het bloed verder niet...

[ Dit Bericht is bewerkt door: Maarten23 op 2002-04-08 11:07 ]

[ Dit Bericht is bewerkt door: Maarten23 op 2002-04-08 12:40 ]
de digitale tandarts

Wanneer alveolitis optreedt gaat dit meestal gepaard met veel pijn.
Jouw klachten gaan vooral over een vieze smaak/adem, waarschijnlijk afkomstig van de extractiewond.

Doordat er geen echte pijnklachten aanwezig zijn, is er mogelijk (nog) geen sprake van alveolitis, misschien wel van een verstoorde wondgenezing. Vaak geneest dit vanzelf na enige dagen tot weken.

Soms helpt het om de extractiewond goed schoon te houden. Dit is mogelijk door deze uit te spuiten met een plastic spuitje en lauw (zout) water. Hierdoor voorkom je ook dat er voedselresten in achterblijven.
Een veel gebruikt spuitje hiervoor wordt de monoject genoemd, veel tandartsen hebben deze in de praktijk om aan patienten mee te geven.
In plaats van lauw water kan eventueel ook een anti-microbieel spoelmiddel gebruikt worden, bijv. perio-aid, corsodyl en bocasan.

Het losgaan van de hechting na enkele dagen komt vaak voor en hoeft geen problemen op te leveren.

Uw eigen tandarts kan het best inschatten hoe de wondgenezing verloopt en u tevens van adviezen en mogelijk een monoject voorzien.

Succes.

Een tip voor andere bezoekers van de site: wilt u weten wat alveolitis is? klik dan boven op zoeken en typ alveolitis in. Hierdoor vind je alle andere antwoorden over dit onderwerp.

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2002-04-08 23:15 ]
ma, 04/08/2002 - 23:12 Permalink
Maarten23

Ok,

Hartelijk dank voor de reactie. Ik zal de arts vragen er eens naar te kijken.

Met vriendelijke groeten,

Maarten
di, 04/09/2002 - 12:53 Permalink
humpie1103

Hallo,

Ik heb een week geleden mijn verstandskies linksonder laten trekken. De behandeling is me erg meegevallen. Verder ook weinig last gehad, alleen ik heb een onwijs vieze smaak en geur in mijn mond. Ik ben erachter dat het uit mijn wondje komt. Het is gewoon niet verdraagbaar! En ik vind het moeilijk om met iemand te praten nu want heb het idee dat iedereen het ruikt. Ook al spoel ik mijn mond de geur blijft terugkomen. Is het zo dat als de hechtingen eruit zijn, dat de geur ook verdwijnt? En hoelang duurt het voordat de hechtingen eruit gaan? Please help.. kword er misselijk van..

Groetjes Humpie
vr, 04/27/2007 - 11:28 Permalink
Mignon

Humpie,

zelfoplossende hechtingen zijn na een week of twee meestal wel verdwenen. De geur die je ervaart zal er waarschijnlijk niet minder van worden, maar wel door genezing van het wondje. Kun je het zelf goed schoonhouden? Anders kun je wellicht de tips van de digitale tandarts opvolgen wat betreft de Monoject en spoelmiddeladvies.

Succes ermee, gr Mignon
zo, 04/29/2007 - 12:53 Permalink