Kunt u mij vertellen hoelang ik pijnklachten in mijn kies kan houden na een apexresectie.
Heb momenteel het gevoel dat de klachten erger zijn dan ervoor.
En dan nog een vraag lukt zo'n behandeling altijd of is er een kans dat het niet gelukt is en wat zijn dan de alternatieven nog???
Heb momenteel het gevoel dat de klachten erger zijn dan ervoor.
En dan nog een vraag lukt zo'n behandeling altijd of is er een kans dat het niet gelukt is en wat zijn dan de alternatieven nog???
Mocht er zich een goede wortelkanaalbehandeling in de tand/kies bevinden of is het niet goed mogelijk om een nieuwe wortelkanaalbehandeling uit te voeren (kroon met opbouw zit in de weg), dan wordt in deze gevallen vaak een apexresectie uitgevoerd.
Het meest geinfecteerde onderste deel van de wortel wordt verwijderd en het kanaal wordt met een vulling afgesloten (retrograde vulling)
Als het aantal bacterien daarna in het wortelkanaal flink is verminderd en/of de vulling sluit voldoende af, dan krijgt het gebied rond de wortelpunt de kans zich te herstellen en te genezen.
Dat u momenteel klachten heeft welke erger zijn dan voor de behandeling, wil nog niet zeggen dat de behandeling niet geslaagd is. Het is mogelijk dat de behandeling onlangs is uitgevoerd en dit nog nabezwaren zijn van de ingreep.
Om goed te kunnen beoordelen of er van verbetering sprake is zal toch meestal zes maanden gewacht moeten worden. Het verdwijnen van de gehele ontsteking kan zelfs enkele jaren duren; het is echter wel de bedoeling dat de klachten binnen acht tot twaalf weken afnemen.
Het succespercentage van een apexresectie wordt in de praktijk rond de 60% geschat en is ondermeer afhankelijk van de kwaliteit van de eerder uitgevoerde kanaalbehandeling en het aantal wortels van het gebitselement (meer wortels is ongunstiger).
Mocht u ook na de apexresectie blijvende klachten houden, dan is indien mogelijk een nieuwe wortelkanaalbehandeling te overwegen, anders is extractie een doeltreffende wijze om de bacterien (en de klachten) kwijt te raken. Een brug of een implantaat zijn dan mogelijkheden om het verloren gegane element te vervangen. Helaas kan het plaatsen van een implantaat na een apexresectie moeilijker zijn door verlies van bot en littekenvorming.
Succes.
[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2002-05-02 11:41 ]
"Helaas kan het plaatsen van een implantaat na een apexresectie moeilijker zijn door verlies van bot en littekenvorming."
Kan het ook zijn dat een implantaat dan geheel niet meer mogelijk is? Ik moet nu een apex aan kies 46 aan 1 wortel. Als dat niet helpt ga ik hem eruit laten halen en wil dan een implantaat. Maar ik schrik nu ebigzins omdat ik wellicht hem er beter meteen uit kan laten halen ivm die implantaat. Of zou u toch eerst een apex proberen in de hoop dat het lukt.
De kaakchirurg ziet nl niks op de foto, maar ik heb al anderhalf jaar pijn. Wortelkanaal beh. gehad bij endodontoloog maar de pijn blijft (zeuren). Graag uw advies over die implantaat.