Graag Uw mening over brief aan tandarts

Author:
spacepat
Posted:
wo, 06/19/2002 - 13:59
Onderstaande brief wil ik naar mijn tandarts sturen. Graag Uw mening. Het gaat mij er om of de tandarts verwijtbaar is, en of ik de kosten van de apex op haar kan verhalen (niet om het geld, maar omdat ik dat terecht zou vinden) Ten tweede of ik urgenter kontakt moet opnemen vanwege de oorontsteking en zenuwbeschadiging die ik vermoed. Bedankt voor Uw aandacht.
De naam van de tandarts hou ik er even buiten.
Geachte Heer "tandarts",

In de eerste maanden van dit jaar heb ik in Uw praktijk een aantal behandelingen ondergaan. Afgezien van de bijzonder prettige persoonlijke behandeling ging er wel een aantal dingen mis:

1. De achterste kies werd slechts een keer gecontroleerd op goed sluiten van de kaak na de wortelbehandeling, en bleef te hoog waardoor ik niet kon sluiten. (behandeling verricht door mevr. "tandarst2").
2. De poging om de punt van het een van de voorste wortelkanalen te bereiken werd (naar mijn mening wat erg snel) gestaakt voordat die punt bereikt werd (behandeling verricht door mevr. "tandarts2"). Dit was ook het gebied waar al jaren een ontsteking zichtbaar is op foto’s. Het betreffende gebied doet sindsdien pijn en de pijn wordt langzaam erger. De pijn straalt af en toe uit naar mijn rechterschedel en sleutelbeen. Inmiddels heb ik daar ook sinds een week of wat, een chronisch gevoel van oorontsteking. Ook voelt mijn tong af en toe net alsof er een tandartsverdoving is, een tintelend gevoel. Dat maakt mij bang dat de ontsteking is uitgebreid en nu mijn binnenoor en zenuw aan het beschadigen is. Ik slik pijnstillers sinds twee dagen.
3. Een vulling werd zo scherp afgewerkt dat ik er niet mee kon kauwen omdat dan mijn tong beschadigd raakte.
4. De ruimte tussen de twee kiezen is nog steeds zo groot dat er voedsel tussen blijft zitten.Dit heeft tot gevolg dat ik sindsdien op moet letten om altijd floss bij me te hebben, en me moeilijk op gesprekken kan concentreren tijdens een maaltijd omdat de druk in dit gebied mijn aandacht opeist als ik niet snel floss.
5. Achterin zit een “weerhaakje” op de kies, ondanks Uw poging om dat te verwijderen na mijn expliciete verzoek, wat vrij scherp is en waar ik mijn tong aan zou kunnen openhalen mocht ik dat proberen.

Punten 1 en 3 zijn binnen een dag in een prettige sfeer verholpen, de overige vormen nog een probleem.

Ik begrijp dat waar gewerkt wordt, ook spaanders vallen. Het kan zijn dat door een statistisch te verklaren gebeurtenis, al deze onplezierigheden toevallig bij mij gebeurden. Ik vraag mij sindsdien wel af of er sprake is van verwijtbare nalatigheid. Ondanks het feit dat ik van u de indruk krijg, dat U Uw best doet om heel zorgvuldig te werken. Dus misschien zijn het beperkingen van de tandheelkundige techniek. Mijn gevoel van vertrouwen in Uw praktijk was desondanks na deze gebeurtenissen, verwijtbaar of niet, zo beschadigd, dat ik lange tijd geen beslissing kon nemen om opnieuw een afspraak te maken over de problemen die er nog zijn. En maar heb rondgelopen met de pijn. Totdat hier duidelijheid over is, heb ik de betaling dan ook gedaan onder protest.

Momenteel maak ik mij nogal zorgen over punt 2. Ik heb op 2 juli a.s. een afspraak met U, waarvan ik verwacht dat U mij zult doorverwijzen voor een apex (dat had U voorspeld als de wortelkanaalbehandeling niet zou helpen).
Omdat ik het moeilijk vind om dit soort dingen mondeling uit te leggen, alvast deze brief. Zodat U er ook even over kunt nadenken.
de digitale tandarts

Soms is het moeilijk om de dingen die je kwijt wilt tijdens het bezoek aan de tandarts te vertellen. Het schrijven van een brief kan in dergelijke situaties uitkomst bieden.

Ondanks een zeer prettige persoonlijke behandeling begrijp ik dat er naar uw mening een aantal zaken zijn misgegaan. Tevens heeft u last van uitstralende pijn afkomstig van een ontsteking aan een wortelpunt, wat helaas niet verdwenen is (erger geworden?) na herbehandeling van de wortelkanalen.

Nu is het zo dat een tandarts zeker in het geval van herbehandelingen van wortelkanalen geen 100 procent garantie van slagen kan geven. Het is wel van belang dat hij/zij de behandeling uitvoert volgens de huidig geldende inzichten.
Een wortelkanaalbehandeling moet gezien worden als laatste redmiddel van een tand/kies en heeft helaas in de praktijk een kans van 10-20% dat deze niet slaagt.
Met andere woorden een falende wortelkanaalbehandeling komt in de praktijk veelvuldig voor en is geen statistische toevalligheid.

Enigzins verwarrend in uw brief is dat een gedeelte van de punten waar u ontevreden over bent, verricht zijn door tandarts2.

Ik denk dat het verstandig is om verwijtbare nalatigheid weg te laten, aangezien ik denk dat dit jullie vertrouwensrelatie beschadigd en verdere oplossingen in de wegstaat.

Mocht je bijv. door deze brief aangeven dat je last hebt van ruimte tussen de kiezen en nog last hebt van een onregelmatigheid (punt 4 en 5), dan kan de tandarts dit oplossen door dat deel van de vulling even opnieuw te doen.

Wat punt 2 betreft, een apex resectie is inderdaad een mogelijke behandeling om een falende kanaalbehandeling te verhelpen. Deze behandeling wordt meestal door de kaakchirurg uitgevoerd en ook 100% vergoed.

Kortom het is goed dat je je gevoelens op papier zet, maar ik denk dat de conclusie over verwijtbaar handelen te snel getrokken is.

Pas je brief wat aan en laat punt 4 en 5 verhelpen. Mogelijk dat de kaakchirurg u meer kan vertellen over de klachten die u bij punt 2 noemde.

Succes.



[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2002-06-24 14:12 ]
ma, 06/24/2002 - 14:06 Permalink
spacepat

Jammer, want ik vind juist dat er wel heeel erg vaak iets mis is gegaan, en voor bijna iedere handeling, moest ik terug om het netjes af te laten werken. De tandarts heeft mijn vertrouwensrelatie met hem in ieder geval wel beschadigd, waarom mag dat niet besproken worden? Om het heel eerlijk te zeggen: ik vind het prutswerk. Met als gevolg maandenlang pijn en last voor mijn rekening, plus een vette nota die ik wel geacht wordt helemaal te betalen. Dat heb ik beleefd onder woorden proberen te brengen. Maar kennelijk is de tandarts nog steeds heilig en staat de netheid waarmee hij zijn werk aflevert niet ter discussie. Erg jammer.
ma, 06/24/2002 - 21:41 Permalink
de digitale tandarts

Het is nou eenmaal zo dat er nooit een 100% kans van slagen in de tandheelkunde is.
Helaas lukt bij mij ook echt niet alles, ondanks alle tijd en energie die ik er dan in gestoken heb.
Ik persoonlijk zou het dan heel vervelend vinden als een patient dat dan prutswerk noemde.
Natuurlijk zal er ook wel eens prutswerk worden verricht door tandartsen in Nederland, maar het is voor mij gewoonweg niet mogelijk om te beoordelen hoe de behandelingen zijn uitgevoerd en onder wat voor omstandigheden.

Voor een second-opinion moet u bij bijvoorbeeld bij het Tandheelkundig Informatie Punt (TIP) tel nr: 0900 2025012 zijn.

Met vriendelijke groet.




[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2002-07-03 23:31 ]
wo, 07/03/2002 - 22:46 Permalink