Wijze van melden klachten en selecteren andere tandarts

Author:
fa
Posted:
do, 06/20/2002 - 09:50
Hallo,

Om te beginnen ben ik blij dat ik hier terecht ben gekomen om meer informatie te vinden rondom tandheelkunde. Mijn complimenten voor de eenvoud van de site! Duidelijke taal voor de leken onder ons!

Nu eigenlijk hetgeen wat ik wil vertellen en wil vragen:
1. Stukje situatie uitleggen (zeg maar frustratie wegschrijven)
2. Concrete vraag

Lezers die geen zin hebben in mijn frustraties te lezen kunnen direct door naar de vragen (maar in ieder geval bedankt voor het ‘lezend oog’ ipv ‘luisterend oor’).

1. Stuk(je) situatie:
Mijn vriendin en ik zijn vanaf kinds af aan bij de zelfde tandarts. Zelf heb ik altijd een naar onzeker gevoel gehad bij deze tandarts wat alleen maar erger is geworden (ongetwijfeld van kinds af aan gegroeid). Dit heeft geresulteerd in een tijd niet naar de tandarts te gaan (schande, ik weet het maar je weet hoe het gaat... mens is zwak, uitstellen is makkelijker dan het probleem aanpakken).
Anderen die ik heb gesproken hadden vaak dezelfde klachten omtrent het gedrag van de tandarts (ongeveer 8 personen die ik heb gesproken en die niet van elkaar wisten dat ze bij dezelfde tandarts zaten). Uiteraard ging het mis bij ons en ik ben nu op zoek naar een andere tandarts. Toch wil ik het verhaal kenbaar maken en ben ik op zoek naar mogelijkheden om mijn frustratie kwijt te raken. Ik ga er nog steeds van uit dat de tandarts zijn werk wil doen, maar de ontevredenheid is enorm bij ons. Onderstaande situaties zijn ook de twee zaken die de emmer deden overlopen…

Bij mijn vriendin werkt een verdoving niet zo snel. Bij een verdoving weigerde hij dit te geloven en ging direct aan de gang behandeling waarop mijn vriendin herhaaldelijk aangaf dat ze pijn bleef voelen. Volgens de tandarts moest ze zich niet aanstellen. De pijn bleef aanhouden tijdens de behandeling en ze kon alles voelen. Hierop heeft ze geeist de behandeling te stoppen en ze heeft het consult laten beeindigen. Hierop werd zij uitgemaakt als een zwak mens en dat zij de enige was die dit probleem heeft. ’s Middags heeft mijn vriendin de tandarts gebeld voor een gesprek. Hierin wilde ze het een en ander uitpraten. Dit werd geweigerd door de tandarts, geen tijd voor en komen over een half jaar maar terug. Je voelt de frustratie? Nou wij in ieder geval wel….

Zelf heb ik onlangs toch weer de stap gezet en ben ik naar dezelfde tandarts gegaan (omdat ik eigenlijk problemen kregen met slijmophoping in mijn kaak). Tijdens dit consult heb ik laten blijken dat ik eigenlijk niet erg blij met zijn manier van handelen was. Ik heb geprobeerd uit te leggen waarom ik een tijd niet meer op consult was geweest. Niet zozeer angst voor de behandeling maar wel voor de tandarts zelf. Hij was (uiteraard) ontzet. Ook ik kreeg de aantijging dat ik de enige was en dat ik mij niet moest aanstellen. Tegelijkertijd kwam een discussie op gang waarbij hij aangaf dat ik een factuur (40 euro) nooit zou hebben betaald. Hiervoor zou een incassobureau zijn ingeschakeld . Nou, ik kon hem vertellen dat als dat zo zijn geweest, dat ik dan op een kratje bier zou zitten in mijn kamer. En ik had nog nooit een incassobureau van dichtbij gezien. Daarbij ben ik als particulier verzekerde toch zeker wel in staat om een rekening van 40 euro te betalen, mag ik aannemen? Daarnaast kon hij mij niet laten zien wat de factuur was en wat het inhield. Omdat ik anders totaal geen behandeling zou krijgen voor mijn probleem(pje) op dat moment heb ik ook de ‘fake’-factuur betaald. Ik heb wel gevraagd om een factuur hiervan…. Nog nooit ontvangen….
Hierna is dus het hoge woord eruit gevallen: ik heb hem verteld naar een andere tandarts op zoek te gaan.

Pffew… dat was even een opluchting dit hier kwijt te kunnen…Voor velen is dit een peuleschil en stelt de situatie niets voor vergeleken met zijn/haar problemen. Kan ik mij volledig voorstellen, maar het zijn van die irritante problemen waar je gewoon niets mee opschiet en die eigenlijk makkelijk voorkomen kunnen worden.

Ik ben ervan overtuigd dat ook deze tandarts goede bedoelingen heeft omtrent zijn vak, maar dat er meer voor komt kijken dan behandelen alleen. Wederzijds respect en vertrouwen is hier erg belangrijk vind ik. Het respect van de tandarts naar de patient toe was hier niet aanwezig en van wat ik hoor is dat niet incidenteel.

Nu de eigenlijke vragen:
2. Vraag
- Waar kan ik een klacht voorleggen zodat indien er meerdere klachten komen van eenzelfde tandarts er ook gehandeld kan worden door organisaties? Grootste probleem is vaak eigenlijk heel simpel: zijn woord tegen het onze…Bewijslast is heel moeilijk.
- In hoeverre kan een verzekeringsmaatschappij hierbij helpen? Mij is verteld door de verzekeraar dat het hen niet uitmaakt waar je wordt behandeld.
- Gebeurt het vaker dat een verdoving niet direct werkt? Wat had mijn vriendin anders kunnen doen?
- Kan ik een gesprek aanvragen bij een paar andere tandartsen (tegen betaling indien nodig) om een beeld te krijgen van de potentiele tandarts voordat ik overstap?
- Waar moet ik op letten bij het kiezen?

Alvast bedankt voor jullie tijd en het eventueel beantwoorden van mijn vragen!

Mvg,

f.


[ Dit Bericht is bewerkt door: fa op 2002-06-20 09:52 ]
de digitale tandarts

Een erg interessante casus, geef ons even wat meer tijd om dit te beantwoorden, u krijgt het weekend of begin volgende week bericht van ons.

Met vriendelijke groet
wo, 06/26/2002 - 08:23 Permalink
fa

Alvast bedankt voor het in behandeling nemen van dit bericht!

Voor meer info, kunt u mij ook op email bereiken.

(Ik zie nu eigenlijk pas hoe fragmentarisch ik het bericht heb geschreven, geen wonder dat het soms onbegrijpelijk overkomt)

Groetjes...

[ Dit Bericht is bewerkt door: fa op 2002-06-26 14:04 ]
wo, 06/26/2002 - 14:02 Permalink
de digitale tandarts

Klachten kun je voorleggen aan een tuchtcollege. De beroepsorganisaties van tandartsen hebben een dergelijk intern tuchtcollege, er bestaat ook een wettelijk geregeld tuchtcollege.

Anders dan je mogelijk zou denken maken klachten meer kans bij het intern tuchtcollege van de Nederlandse Maatschappij ter bevordering van de Tandheelkunde (http://www.nmt.nl), zie het artikel ' eigen tucht nekt tandarts' bij de bovenste link van nieuws op de homepage.

Naar ik meen worden klachten individueel behandeld en kunnen ze niet worden gebundeld.

Sommige verzekeringsmaatschappijen vergoeden een second-opinion of helpen hun clienten met het opstarten van een tuchtzaak. Verschilt per maatschappij en ik denk dat u het beste uw eigen maatschappij moet bellen/emailen.

Helaas gebeurd het wel eens dat een verdoving niet goed of niet snel genoeg werkt. Langer wachten en/of bijverdoven kan vaak een oplossing zijn, soms bij acute ontstekingen is een volledige verdoving moeilijk te bereiken. <a href="http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?topic=313&amp;forum=1">Zie ook deze vraag..</a>

Een eerste consult is heel normaal als je bij een nieuwe tandarts bent. Hierdoor kunnen zowel de tandarts als de patient er achter komen of het 'klikt'
Tijdens dit consult wordt vaak het gebit onderzocht en ook rontgenfoto's genomen en indien noodzakelijk de situatie besproken en een plan opgesteld.
Als je een dergelijk eerste consult bij meerdere tandartsen hebt afgesproken, kan het wel zo zijn dat elke tandarts logischerwijs dezelfde rontgenfoto's zal willen nemen.

Moeilijk te zeggen waar je op moet letten. Het gaat erom of je vertrouwen hebt in de tandarts en of de communicatie nu beter verloopt dan bij je vorige tandarts. Vraag bijv. naar de ervaringen van vrienden en bekenden over hun tandartsen en probeer hierdoor een nieuwe te selecteren.

Heel veel succes.


[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2002-07-07 18:41 ]
zo, 07/07/2002 - 18:37 Permalink