apex

Author:
Moon
Posted:
ma, 09/23/2002 - 19:18
Hoi,

Niemand die hier komt heeft schijnbaar ooit een apexrecetie gehad en kon me dus geen advies geven. K ben er vanmiddag dan dus ook maar van t ergste uit gegaan.
Het is me uiteindelijk best meegevallen. De hele behandeling suurde een kwartier. Nadat de verdoving was ingetrokken heeft de kaakmeneer mijn tandvlees open gesneden aan de kant van mijn wang, en een gaatje in mijn kaak geboord. Dat boren vond ik wel heel vervelend wat dat voel je door je hele hoofd. Heel vervelend. Nou moet ik er bijvertellen dat ik zowiezo helemaal panisch wordt van boren en dat sort dingen, dus dit vergde wel het uiterste van mijn zenuwen!
toen heeft hij de wortelpunten verwijderd en mijn kaak weer dichtgemaakt (misschien vergeet ik een stap, maar die weet ik dan niet meer!) Ik heb nu twee hechtingen in mijn kaak zitten.
Ik heb pijnstillers meegekregen en spoelmiddel. Mijn wang voelt nu nog heel dof aan, maar ik voel al wel pijn opkomen in mijn kaak.... Ben beniwud hoe het over een uur is!
Ik hou jullie op de hoogte!
Groetjes
Moon

oke... dag twee....
Im moet eerlijk zeggen dat t me allemaal reuze meevalt! Als ik naar de tandarts ben geweest, kom ik er beroerder vandaan.
Mijn kaak is een beetje gezwollen, maar dat is ook alles. Het enige wat vrij irritant is, is dat mijn tandvlees gehecht is, en dat voel ik trekken als ik lach o.i.d.. Dus nu moet ik niet te veel lachen en praten, dan komt t allemaal goed!
di, 09/24/2002 - 17:47 Permalink
Moon

Weer een dag later.... Ik voel me nogsteeds prima. Mijn tandvlees trekt nog een beetje door de hechtingen, maar de pijn valt me reuze mee. Ik moet wel zo braaf zijn om mijn pijnstillers in te nemen. Maar zolang ik die braaf inneem, fluit ik de wereld rond!

[ Dit Bericht is bewerkt door: Moon op 2002-09-25 19:38 ]
wo, 09/25/2002 - 19:37 Permalink
pluis

Hoi Moon,

Eigenlijk wilde ik reageren op je oproep van 21-9, maar nu zie ik dat je al geweest bent.
Gelukkig voor jou dat het je meegevallen is.
Het valt ook wel mee hoor. :smile:

Ik heb een knipkaart bij de kaakchirurg en weet van veel mensen dat ze het gewoon 'eng'vinden omdat het toch een kleine operatie is dat ook nogal wat herrie maakt.

Na de behandeling van een wortelpunt bij de kaakchirurg weet ik tenminste dat de pijn echt over zal zijn.
Een zenuwbehandeling(wortelkanaalbehandeling noemen ze het hier ook geloof ik) is voor mij altijd een bron van nog meer ellende.

Ik laat na het plaatsen van de noodvulling, en afwachtend hoe de ontsteking oplost, niet eens een gewone vulling meer plaatsen, omdat het toch altijd resulteert in een bezoek aan de kaakchirurg na verloop van tijd.

Waar dat aan ligt?
Geen idee. MIjn tandarts zegt altijd dat ik niet in staat ben de ontsteking te remmen en te laten verdwijnen, dus dat die op den duur altijd door de kaakchirurg verwijderd moet worden.
Al 7 behandelingen gehad bij de kaakchirurg nadat mijn tandarts een poging had gedaan het wortelkanaal schoon te krijgen.

Had ik laatst weer een ontsteking, kom ik bij een vervangend tandarts die er een heel andere manier van werken op na hield, en ik had werkelijk direkt na de behandeling al geen centje pijn meer.
Wel tijdens de behandeling, maar dat vind ik niet erg. Dan voel ik tenminste dat hij op de goede plek zit om het schoon te maken. :wink:

Mijn twijfel over de technisch juiste manier van wortelkanaal-schoonmaken van mijn eigen tandarts zit er inmiddels goed in.

[ Dit Bericht is bewerkt door: pluis op 2002-09-27 07:54 ]
vr, 09/27/2002 - 07:52 Permalink
Moon

Ik kan me voorstellen dat je na zoiets over het kunnen van je tandarts gaat twijfelen. bij mijbestaat die twijfel absoluut niet. Mijn tandarts heeft een kanaalbehandeling gedaan, toen ikna drie maanden nogsteeds pijnhad, heeft hij me onmiddelijk doorgestuurd naar de kaakchirurg. Een hele slimme beslissing van hem. Als hij zelf aan het oplossen was gegaan, dan had ik waarschijnlijk alleen maar langer met pijn gelopen. De kaakmeneer zei ook tegen mij dat mijn tandarts een hele goede kanaalbehandeling had uitgevoerd! (even een bevestiging!)

Morgen is het een week geleden dat ik ben geweest. Het gaat met mij allemaal nogsteedsgoed.
Vandaag wel een dipdag.Ik ben het hele gedonder zat. Er is telkens weer wat anders,maar zelden wat goeds. Nou weer aan het spoelen (tweekeer per dag!) en de hechtingen irriteren me mateloos. Van mij mogen ze er terplekke uitvallen. Waarom ze er nog inzitten, mag Joost weten, want de hele incisie die de kaakmeneer heeft gemaakt, is dicht,alleen de hechtingen irriteren me nog mateloos. Ik heb er gewoon even genoeg van! Ondertussen loop ik al vanaf mei met deze kies te klooien, en ik hoopdat het nu eindelijk eens over is, en dat ik pijnvrij ben! Want hier wordt ik echt helemaal gek van! (moest ik even kwijt!)
zo, 09/29/2002 - 13:50 Permalink
pluis

hoi moon,

Is vervelend dat je er nog zoveel last van hebt. De hechtingen kun je er zelf uittrekken of knippen als ze al los zitten....mits de huid alweer goed dichtzit natuurlijk. :wink:
Doe ik ook wel eens.
En spoelen doe ik altijd met gewoon zoutoplossing (altijd potje zout in mijn tas zo ongeveer). Iedere keer nadat ik wat gegeten heb.

Ja, kaakpijn en gezeur in je mond is op den duur slopend. Vooral snachts is liggen en slapen er niet bij en als je dan nog 2 weken moet wachten alvorens de kaakchirurg je kan verlossen van de ellende......dan kun je aardig geirriteerd raken op den duur.

Ik mag dus binnenkort weer naar de 'kaakmeneer'.
In juli dit jaar voor het laatst geweest en nog hoopvol dat ik hem nu een jaar ofzo niet meer nodig zou hebben.
Helaas.... maar het begint te wennen.

De kaakchirurg zegt ook steeds dat mijn tandarts een goede is, maar ja.... een andere tandarts zoeken is amper mogelijk in deze tijd.
Velen lopen al tegen een burnout aan, als ik ze mag geloven. En die er nog zijn nemen geen nieuwe patienten aan in hun praktijk
Dus ik heb weinig keus.

he moon... sterkte ermee. Nog een dag of wat en je voelt er niets meer van hoor. (als alles goed is gedaan, maar daar gaan we maar even vanuit toch? :smile: )
wo, 10/02/2002 - 13:44 Permalink
Moon

ik durf de hechtingen er zelf niet uit te halen. De kaakmeneer heeft gezegd dat ze er vanzelf uitvallen, maar dat mogen ze van mij elke mnuut doen, maar dat doen ze niet helemaal (grrr)

Het is ook verschrikkelijk gevoelig, k vraag me af of het wel goed is, dat het zo gevoelig is. Als ik mijn wang aanraak, voel ik he5t in mijn kaak. Ik hou het nog even heel erg in de gaten, anders toch nog maar even bellen! Maar ik wordt er helemaal GEK van! Zo blij en positief als ik de eerste dagen was, zo grrr ben ik nu!!!
groetjes Monique
wo, 10/02/2002 - 19:06 Permalink
pluis

en Moon? al gek geworden? :wink:

Zijn de hechtingen er al uit? En de pijn zal nu toch ook wel over zijn?

Zelf ben ik een paar dagen terug weer geweest.. deze keer meteen 2 kiezen laten behandelen.
Ik kwam voor eentje waarvan ik dacht dat die wel weer ontstoken zou zijn, maar toen hij de kaak blootlegde zag de hele rij er niet zo lekker uit.
Hij vroeg zich af of ik misschien tandenknarstte, zodat door de constante druk mijn wortelpunten zo geirriteerd raakten.
Geen idee. Ik heb het mijn slapie gevraagd maar die hoort mij snachts wel snurken maar niets vanuit mijn gebit dus. :smile:

Mijn hechtingen zijn wel fraai gedaan deze keer.
Niet alleen zo een rij aan de buitenkant van je kaak, maar hij trok het draad dwars door de kaak tussen de kiezen door. (ja voel je niets van hoor...... hij had me deze keer wel zo verdoofd dat ik uberhaupt niets heb gevoeld. Dat was een nieuwe ervaring, ook wel eens prettig.)
Het zou een mooiere wondhechting geven.
Ik ben benieuwd.
Kan nog niet veel zien omdat de dikke wang in de weg zit. :wink:
do, 10/10/2002 - 09:17 Permalink
Moon

hahaha, inmiddels zijn allebei de hechtingen eruit gegaan. de eerste ging tussen de middag er vanzelf uit. Toen vond ik dat de ander er ook wel uitkon, en die heb ik er toen uit gehaald!!!

De pijn is nu over! Gelukkig! Ben zowaar niet meer terug geweest.... Pas in maart weer! T gaat nog wel een keer goedkomen met mij!

Wat vervelend dat je jer zoveel last van hebt gehad en nog weer terug moest. Hechtingen dwars door mijn kaak heen, brrr... jij liever als ik.. ik vind je dapper hoor!!!

Groetjes Monique
do, 10/10/2002 - 10:35 Permalink
pluis

he, eh wie is hier nu dapper? Jij toch..je hebt jezelf toch maar even geholpen met die laatste hechting. :smile:
Gelukkig voor je dat het nu voorbij is.

en ik? ach, gebed zonder eind, dus ik zal niet verbaasd zijn als ik er over een paar maanden weer zit. Geeft niet.
Ik heb nu een aardige kaakchirurg ontmoet en ik ga over een tijdje maar eens alles doorspreken hoe het nu toch komt dat ik steeds die ontstekingen heb en dat de tandarts het blijkbaar niet goed kan verhelpen.

Ik moet er wel bijzeggen dat het altijd om kiezen gaat waar een behoorlijke diepe vulling in geplaatst is.

En Moon, tot nu toe heb ik de ervaring dat je na zo een behandeling bij de kaakchirurg en na het herstel ervan dat je echt nergens meer last van hebt. Kies afgewerkt..en dat was dan dat. :smile:
do, 10/10/2002 - 11:26 Permalink
Moon

Laten we het eruit halen van de hechtingen maar houden op een vlaag van verstandsverbijstering!!!! (ik irriteerde me mateloos!)

Ik heb nu eindleijk het gevoel dat het "klaar" is, en dat ik niet meer hoef te wachten tot het volgende probleem zich aandiend!!!

Komt allemaal goed!!!

Een gebed zonder eind??? Klinkt heel dramatisch... Niet zo prwettig allemaal. ooit zal er toch wel een eind aan komen, mag ik voor je hopen??? Wat heb je allemaal dan???

Groetjes
do, 10/10/2002 - 13:49 Permalink
pluis

wat ik allemaal heb? hihi, de ene apex na de andere dus.
Bij de eerste denk je nog: zo, dat heb ik overleefd, dat is een keer en nooit weer.
Bij de achtste keer denk je hooguit: shit, wat een oponthoud..ik wil naar huis. :smile:

Maar goed, binnenkort maar eens praten of er op al die "apexworteltjes" nog wel kronen passen want daar ben ik hard aan toe.
De vullingen in mijn kiezen zijn zo groot en diep dat ze met gemak afbreken. Het houdt gewoon niet meer. Ik heb dus ook heel wat witte noodvullingen nu, in afwachting van wat we verder gaan doen met het zooitje in mijn mond. :smile:

Kortom.. ik zit bijna maandelijks bij de tandarts of de kaakchirurg, en ik vind ze allemaal hardstikke aardig......maar zoals je zelf ook wel weet, ben je het snel zat dat gesleutel in je mond. :smile:

Maar uiteindelijk heb ik straks, hopelijk een fraai gebit met blinkende kronen en kan ik jaren vooruit......
Eerst maar eens een flinke lening afsluiten, want het loopt wel in de bedragen heb ik al gezien.

Verder is de smaak in je mond na zo een operatie er eentje van het bekende dode vogeltje, of niet dan?
do, 10/10/2002 - 20:40 Permalink
sporten

Hallo,

Heb hier regelmatig gekeken naar de behandeling van een apex. Door al dit lezen was ik enorm bang geworden.
Echter, wat bleek. Het stelde niets voor. Totale behandeling duurde ongeveer 15 minuten. 's Middags een beetje gammel, de volgende dag , geen enkel probleem.
Heb vorige week maandag een z.g. flapoperatie ondergaan, dit is erg. Ik tel de uren, dat ik morgen ( na 1 week) naar mijn paradontoloog mag.
Ik hoop dat e.e.a. voldoende is genezen ( zit mondverband op) en dat de hechtingen er morgen uitgaan
zo, 01/31/2010 - 18:25 Permalink