afgelopen vrijdag had ik opeens erg last van mijn rechteronderkies. Ik kon niet meer eten want zodra ik mijn kaken op elkaar deed ging ik kapot van de pijn.
Toen heb ik mijn eigen tandarts gebeld maar die zei dat hij geen dienst meer had en dat ik maar naar de tandarts moest bellen die wel dienst.
Dus had ik in het regionale krant opgezocht wie er dienst had en dat bleek een tandarts te zijn in DRUNEN. Ik zelf woon in KAATSHEUVEL.
Maar goed ik was al blij dat ik naar een tandarts kon en heb toen een afspraak gemaakt.
Toen ik bij de tandarts aankwam heb ik uitgelegd wat de situatie was en hij ging even kijken. Hij heeft toen een vulling vervangen waarnaar ik nog steeds pijn had. Ik vroeg hem of ik niet een zenuwbehandeling moest hebben omdat ik dat al een keer eerder had gehad aan een andere tand toen ik diezelfde pijn had. Nee dat hoefde niet dat moest mijn tandarts maar bepalen die maandag als hij zelf wer dienst had.
Ik moest ook gelijk de rekening betalen van 17,50 euro!!
Ik heb toen heel de nacht niet kunnen slapen en heb alleen maar brufen 600 en alive geslikt in de hoop dat de pijn minder werd. Dit had geen resultaat. de volgende ochtend besloot ik maar om mijn eigen tandarts te bellen alleen die had een antwoordapparaat aanstaan die mij verwees naar die tandarts in drunen.
Ik heb toen die tandarts maar weer gebeld en weer een antwoord apparaat. Dit maal met een 06 nummer dat ik kon bellen in spoedgevallen.
Ik heb toen eerst niet het 06 nummer gebeld maar later wel.
Hij zei tegen mij dat ik om een uur of 4 terecht kon maar naar een stevig praatje kon het al gauw half 1 worden.
Daar weer aangekomen heeft hij mij eerst verdoofd en vervolgens een foto genomen. Het bleek dat er een absest onder mijn wortel van mijn kies zat.
Ik werd boos want ik had het gister al opgemerkt dat ik nog steeds pijn had naar vervanging van de vulling. Ja, zei hij, gister was het nog allemaal niet zo erg. In mijn ogen pure onzin maar goed. Ik was blij dat hij mij dit keer wel ging behandelen en naar de behandeling was de pijn eindelijk weg.
Hij maakte wederom een rekening op die ik gelijk moest betalen. Ik wist niet wat ik hoorde: 129 euro aub. Gelukkig had ik mijn pinpas bij me en heb daar gepint.
Nu heb ik daar toch nog een paar vragen over die u mij misschien kan beantwoorden.
1) kunnen ze het maken dat ik naar drunen wordt gestuurd terwijl er in KAATSHEUVEL 4 tandartsten zitten?? Ik was blij dat een oom van mij wilde rijden naar drunen maar je zou maar geen vervoer hebben??
2) Kunnen ze het maken dat ik gelijk naar de behandeling moet betalen? Ik zou dat geld maar eens niet op mijn rekening hebben staan?
3) Kan mijn eigen tandarts het maken om mijn te verwijzen naar drunen i.p.v. te zeggen koom maar even langs dan kijk ik er even naar. zijn praktijk zit immers naast zijn eigen huis.
4) Kunnen ze het maken om zo'n bedrag te rekenen voor iets waar je zelf niks aan kan doen? Mijn verzekering dekt maar 75% dus betaal ik nog ruim 50 euro zelf.
5) kan ik het maken als ik zeg dat ik die weekend toeslag niet betaal + de rekeing van het vervangen van die vulling omdat dat niet nodig was geweest als hij mij vrijdag goed had behandeld?
Ik hoop dat u mij die vragen kan beantwoorden ik ben namelijk behoorlijk kwaad hierover. Maar ik weet niet wat ik wel en niet kan doen hiertegen.
MVG Ronald
Toen heb ik mijn eigen tandarts gebeld maar die zei dat hij geen dienst meer had en dat ik maar naar de tandarts moest bellen die wel dienst.
Dus had ik in het regionale krant opgezocht wie er dienst had en dat bleek een tandarts te zijn in DRUNEN. Ik zelf woon in KAATSHEUVEL.
Maar goed ik was al blij dat ik naar een tandarts kon en heb toen een afspraak gemaakt.
Toen ik bij de tandarts aankwam heb ik uitgelegd wat de situatie was en hij ging even kijken. Hij heeft toen een vulling vervangen waarnaar ik nog steeds pijn had. Ik vroeg hem of ik niet een zenuwbehandeling moest hebben omdat ik dat al een keer eerder had gehad aan een andere tand toen ik diezelfde pijn had. Nee dat hoefde niet dat moest mijn tandarts maar bepalen die maandag als hij zelf wer dienst had.
Ik moest ook gelijk de rekening betalen van 17,50 euro!!
Ik heb toen heel de nacht niet kunnen slapen en heb alleen maar brufen 600 en alive geslikt in de hoop dat de pijn minder werd. Dit had geen resultaat. de volgende ochtend besloot ik maar om mijn eigen tandarts te bellen alleen die had een antwoordapparaat aanstaan die mij verwees naar die tandarts in drunen.
Ik heb toen die tandarts maar weer gebeld en weer een antwoord apparaat. Dit maal met een 06 nummer dat ik kon bellen in spoedgevallen.
Ik heb toen eerst niet het 06 nummer gebeld maar later wel.
Hij zei tegen mij dat ik om een uur of 4 terecht kon maar naar een stevig praatje kon het al gauw half 1 worden.
Daar weer aangekomen heeft hij mij eerst verdoofd en vervolgens een foto genomen. Het bleek dat er een absest onder mijn wortel van mijn kies zat.
Ik werd boos want ik had het gister al opgemerkt dat ik nog steeds pijn had naar vervanging van de vulling. Ja, zei hij, gister was het nog allemaal niet zo erg. In mijn ogen pure onzin maar goed. Ik was blij dat hij mij dit keer wel ging behandelen en naar de behandeling was de pijn eindelijk weg.
Hij maakte wederom een rekening op die ik gelijk moest betalen. Ik wist niet wat ik hoorde: 129 euro aub. Gelukkig had ik mijn pinpas bij me en heb daar gepint.
Nu heb ik daar toch nog een paar vragen over die u mij misschien kan beantwoorden.
1) kunnen ze het maken dat ik naar drunen wordt gestuurd terwijl er in KAATSHEUVEL 4 tandartsten zitten?? Ik was blij dat een oom van mij wilde rijden naar drunen maar je zou maar geen vervoer hebben??
2) Kunnen ze het maken dat ik gelijk naar de behandeling moet betalen? Ik zou dat geld maar eens niet op mijn rekening hebben staan?
3) Kan mijn eigen tandarts het maken om mijn te verwijzen naar drunen i.p.v. te zeggen koom maar even langs dan kijk ik er even naar. zijn praktijk zit immers naast zijn eigen huis.
4) Kunnen ze het maken om zo'n bedrag te rekenen voor iets waar je zelf niks aan kan doen? Mijn verzekering dekt maar 75% dus betaal ik nog ruim 50 euro zelf.
5) kan ik het maken als ik zeg dat ik die weekend toeslag niet betaal + de rekeing van het vervangen van die vulling omdat dat niet nodig was geweest als hij mij vrijdag goed had behandeld?
Ik hoop dat u mij die vragen kan beantwoorden ik ben namelijk behoorlijk kwaad hierover. Maar ik weet niet wat ik wel en niet kan doen hiertegen.
MVG Ronald
2) Aangezien de meeste patienten die de waarnemend tandarts bezoeken daar niet ingeschreven staan of zelfs bij geen enkele tandarts ingeschreven staan, is direct betalen de enige wijze waarop de tandarts zeker weet dat hij betaald zal krijgen en zelfs dan weet ik uit eigen ervaring zal een deel van de behandelingen niet betaald worden.
3) Je eigen tandarts zal natuurlijk ook vaak genoeg dienst hebben, alleen helaas niet het weekend waarin jij last had. Het moet voor hem/haar ook mogelijk zijn om een weekend vrij te hebben of weg te gaan.
4) Wortelkanaalbehandelingen ontstaan over het algemeen door tandbederf, wat weer door bacterien die suikers omzetten in zuren, wordt veroorzaakt. De hoeveelheid tandbederf verschilt natuurlijk wel van persoon tot persoon, maar iedereen kan het door een zorgvuldige mondhygiene(floss/stokers!) in combinatie met een laag suikerverbruik, toch goed minimaliseren.
Het (basis)ziekenfonds vergoedt het consult en de rontgenfoto 100% en als u de kies had laten trekken dan was dat ook 100% vergoedt. Een kanaalbehandeling behoort niet tot het basisziekenfondspakket waardoor u dit zelf moet betalen, gelukkig heeft u een aanvullende verzekering welke nog een flink deel betaaldt.
5)Direct een wortelkanaalbehandeling starten is toch iets wat iedereen zoveel mogelijk probeert te voorkomen, ik kan me best voorstellen dat er eerst geprobeerd wordt om een nieuwe vulling te maken. Dit zoudt u beter kunnen overleggen met uw eigen tandarts en de tandarts die u behandeld heeft.
Met vriendelijke groet.
[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2002-10-20 17:59 ]
1) Zo als ik al verteld had zitten er in Kaatsheuvel 4 tandartsen waarvan ik zeker weet dat drie daarvan de praktijk aan hun huis hebben. Ik blijf het raar vinden en ik ga hier zeker iets aan proberen te doen. Vergelijk het met de brandweer. Moet je maar eens in kaatsheuvel wonen je huis in brand staan en dat de brandweer uit drunen moet komen omdat dan brandweer kaatsheuvel en omliggend een weekend vrij is.
2) Als je naar een tandarts moet gaan waar je niet ingeschreven staat moet je toch je ziekenfonds pasje laten zien. Dit wil toch zeggen dat ze al mijn gegevens hebben en kunnen ze toch een rekening na sturen?
3) Het was een uur nadat hij geen dienst meer had en hij nam zelf de telefoon op toen ik naar zijn praktijk belde dus hij was nog aanwezig op dat moment.
4) De aap is vandaag uit de mouw gekomen. volgens mijn eigen tandarts is het bedrag van 99 euro voor 1 kanaalwortelbehandeling overdreven veel en het ziekenfonds gaat het uitzoeken voor mij.
5) Mijn eigen tandarts heeft inderdaad ook gezgegd dat een vervanging van de vulling MEESTAL de eerste stap is MAAR naar aandringen van mij door te zeggen dat het nog steeds pijn doet, was een foto maken van mijn kies een kleine moeite geweest.
Verder wil ik nog zeggen dat mijn tandarts vanmorgen zijn excus heeft aangeboden en dat hij wil gaan kijken hoe we de kosten gaan betalen.
mvg
Ronald
Maar dat je tandarts je niet wilde helpen, omdat zijn dienst erop zat, dat kan ik wél begrijpen. Als ze geen "nee" kunnen zeggen tegen hun cliënten, houden ze geen sociaal leven meer over. Dat geldt dus ook voor de 3 tandartsen met praktijk aan huis. Vrij is vrij, dan zou ik ook liever bij mijn kids zijn. Ook als hij een uur na zijn dienst nog wat dossiers zou zitten bijwerken of weet ik veel wat, je moet toch je grenzen trekken.
Ik woon tussen Kaatsheuvel en Drunen in, dus ik ken de afstand. Toegegeven, ik spring ook niet zo op mijn fietsje om het te fietsen, maar i.t.t. de brandweer is een tandarts zelden levensreddend. De afstand is te overleven en je kunt altijd bus 136 nemen.
Een verzekeringspasje kan verlopen zijn. De verzekering haalt dan de schouders op en de tandarts moet dan nog maar hopen dat de geholpen cliënt nog wil betalen. Lastig bij grotere bedragen, maar ook dat vind ik te begrijpen. Dat werkt bij een (weekend)apotheek ook zo.
Wel fijn dat je met je eigen tandarts toch weer wat duidelijkheid heb gekregen, oa over het te hoge bedrag.
groetjes!
Zeg Hurricane, ik moet wel zeggen dat jouw tandarts wel als een aardige toegevige kerel overkomt.
En nog even over de afstand die jij moets afleggen, ik moest van de zomer van Almere naar Amsterdam voor een spoedtandarts, das meer dan 30 kilometer!!
Groetjes en succes allemaal
Groeten,
die tandartsen van tegenwoordig proberen toch nog zoveel mogelijk patienten te heplen maar eens houdt het echt op...