Hallo,
Eind novemnber 2002 brak er een kies in 2 delen. De tandarts heeft het losse deel verwijderd. dat zat aan de binnenkomt van de mond. De buitenzijde zit er nog steeds.
De tandarts wil er nu een kroon oppzetten, maar omdat ik nergens last van heb en er ook gewoon goed mee kon eten stelde ik het voorlopig uit.
30 december 2002 begin ik pijn te krijgen net boven de afgebroken kies. De dag erna meer pijn en een dik gezicht en en mond die niet ver open wilde. De pijn is het beste te omschrijven als een drukkend gevoel wat met de hardslag voelbaar was. ook als ik op mijn gezicht drukte boven de tand deed dat op die plek zeer.
2 januari 2003 naar de vervangende tandarts gegaan en deze heeft 2 foto´s genomen en adviseerde een endo (wat datook mag betekenen), maar dat moest de eigen tandarts maar doen, en gaf me wel een antobiotica kuur mee.
Ik moet zeggen dat ik alleen een dik gezicht had en eigenlijk weinig pijn als ik niets deed.
Vandaag (6 januari) bij mijn eigen tandarts terug geweest en deze heeft de vulling eruit gehaald en met allemaal soort naaldjes beide kanalen bewerkt. Telkens een ander naaldje, wat op en neer in de tand. Ik voelde wel wat pijn maar het was goed te doen. Wel als hij b.v. met lucht de zaak schoon maakte voelde je dat erg goed. Ik heb geen verdoving gehad, en achteraf gezien hoefde het ook niet.
Ik begrijp uit de vele verhalen dat de behandeling die ik gehad heb wel eens een wortelkanaalbehandeling kan zijn (toch gelijk aan zenuwbehandeling??), maar dan wordt de zenuw toch verwijderd of doodgemaakt? Dit is bij mij dus niet gebeurd omdat ik wel degelijk wat voelde.
Veel mensen zitten doodsangsten uit bij een wortelkanaalbehandeling, maar als wat ik gehad heb een wortelkanaalbehandeling is valt me dat 100% mee. Zeker omdat er ook geen verdoving nodig was.
Nu 6 uur later. Ik heb geen pijn gehad alleen zit er nog wel een verdikking boven de behandelde tand. Dit voelt hetzelfde alsof je een klap op je kaak hebt gehad ofzo.
Niet echt pijnlijk maar lastig. Volgens de tandarts gaat dit binnen enkele dagen weg.
Wat heeft de tandarts nu daadwerkelijk gedaan?
Tot zover mijn verhaal.
Mike
Eind novemnber 2002 brak er een kies in 2 delen. De tandarts heeft het losse deel verwijderd. dat zat aan de binnenkomt van de mond. De buitenzijde zit er nog steeds.
De tandarts wil er nu een kroon oppzetten, maar omdat ik nergens last van heb en er ook gewoon goed mee kon eten stelde ik het voorlopig uit.
30 december 2002 begin ik pijn te krijgen net boven de afgebroken kies. De dag erna meer pijn en een dik gezicht en en mond die niet ver open wilde. De pijn is het beste te omschrijven als een drukkend gevoel wat met de hardslag voelbaar was. ook als ik op mijn gezicht drukte boven de tand deed dat op die plek zeer.
2 januari 2003 naar de vervangende tandarts gegaan en deze heeft 2 foto´s genomen en adviseerde een endo (wat datook mag betekenen), maar dat moest de eigen tandarts maar doen, en gaf me wel een antobiotica kuur mee.
Ik moet zeggen dat ik alleen een dik gezicht had en eigenlijk weinig pijn als ik niets deed.
Vandaag (6 januari) bij mijn eigen tandarts terug geweest en deze heeft de vulling eruit gehaald en met allemaal soort naaldjes beide kanalen bewerkt. Telkens een ander naaldje, wat op en neer in de tand. Ik voelde wel wat pijn maar het was goed te doen. Wel als hij b.v. met lucht de zaak schoon maakte voelde je dat erg goed. Ik heb geen verdoving gehad, en achteraf gezien hoefde het ook niet.
Ik begrijp uit de vele verhalen dat de behandeling die ik gehad heb wel eens een wortelkanaalbehandeling kan zijn (toch gelijk aan zenuwbehandeling??), maar dan wordt de zenuw toch verwijderd of doodgemaakt? Dit is bij mij dus niet gebeurd omdat ik wel degelijk wat voelde.
Veel mensen zitten doodsangsten uit bij een wortelkanaalbehandeling, maar als wat ik gehad heb een wortelkanaalbehandeling is valt me dat 100% mee. Zeker omdat er ook geen verdoving nodig was.
Nu 6 uur later. Ik heb geen pijn gehad alleen zit er nog wel een verdikking boven de behandelde tand. Dit voelt hetzelfde alsof je een klap op je kaak hebt gehad ofzo.
Niet echt pijnlijk maar lastig. Volgens de tandarts gaat dit binnen enkele dagen weg.
Wat heeft de tandarts nu daadwerkelijk gedaan?
Tot zover mijn verhaal.
Mike
Dat klinkt toch wel als een wortelkanaalbehandeling, waarbij de zenuw (in jouw geval wat ervan over was) is verwijderd. Dat je niets voelde komt omdat de zenuw al was afgestorven (anders had je echt een verdoving nodig gehad :smile:. Omdat de zenuw was afgestorven kreeg je een ontsteking rond de wortelpunten.
Inderdaad vallen endo's vaker mee dan tegen, ik heb er ook een paar gehad (op levende zenuwen :sad:).
Waarschijnlijk zal jouw tandarts je nu een kroon met stiftverankering gaan aanmeten.
Groeten, Ad.
Het levende weefsel in de kies (pulpa) was waarschijnlijk al afgestorven, waardoor de tandarts pijnloos met vijltjes het wortelkanaal kon schoonmaken.
Kijk eens bij onze informatie over wortelkanaalbehandelingen bijv: http://www.tandarts.nl/html/wortelkanaal/behandeling.php
Daar kan je ook een foto zien van de vijltjes die mogelijk door je tandarts gebruikt zijn.
Met vriendelijke groet.
Wat is juist een endo?
Heb zojuist een wortelkanaalbehandeling gehad, zenuw was helemaal stuk of afgebroken, wat dat ook mag betekenen?
Als het binnen 3 Ã 4 dagen niet beter is, moet ik antibiotica nemen.
Het mocht niet meer teveel pijn doen bij de verdere behandeling.
Wat houdt die verdere behandeling juist in?
Kan nooit het gesprek goed volgen, ook door de verdoving, denk ik.
Graag raad.
Endo is de vakterm voor wortelkanaalbehandeling. Na het verwijderen van de pulpa (zenuw + bloedvaten) uit de wortelkanalen worden de wortelkanalen direct of later opgevuld, meestal met guttapercha, een rubberachtige substantie.
Dat zou zonder gevoel moeten kunnen... heb het bij mij toch maar laten verdoven!
Gr. Ad.
Heb jij nog veel pijn gehad na die wortelbehandeling?
OP het moment toch nog veel pijn. Ik neem nu Brufen Forte 600.
De tandarts zei me dat het nog 2 Ã 3 dagen pijn kan doen, anders antibiotica nemen, hopelijk is het binnen 2 dagen beter.
Hoe was het bij jou? Tandartsen zijn soms te optimistisch.
Mvg
Krisje
Nou, na de behandelingen eigenlijk geen napijn - maar was ook niet ontstoken ofzo. Nu wel iets geks (digitale tandarts?): een wortelkanaalbehandelde kies (kanalen definitief afgevuld, tijdelijk composietvulling naast amalgaam, kandidaat kroon) steekt en prikt, "kraakt" vooral bij warmte-koude afwisselingen. De kies is door een tandarts bijgewerkt (vulling afgeslepen) maar nog steeds gevoelig (en kraakt nog).
Enig idee wat dat kan zijn?
Groeten, Ad.