Ik heb al ruim 2 maanden last van een gevoelige tandhals. Het is een kies rechtsonder, achterin. Nu ben ik al een paar keer bij de tandarts geweest en die heeft er een soort lak opgesmeerd. De 2e keer was het een lak die hij met een soort lamp moest laten harden.
Dat leek steeds een weekje te helpen. Maar steeds komt het na die week weer helemaal terug. Ik heb dan vrijwel de hele dag last van een zeurend pijntje. Niet supererg maar wel erg vervelend.
Ik poets met elmex voor gevoelige tanden en spoel dagelijks met dat elmex spul.
Ik begin het zo langzamerhand zat te worden en overweeg een wortelkanaalbehandeling om er vanaf te zijn.
Mijn tandarts zegt dat hij een wortelkanaalbehandeling zelf als het uiterste redmiddel zou toepassen. Hij zei letterlijk: "pas als ik het helemaal niet meer kan uithouden zou ik een dergelijke wortelkanaalbehandeling doen".
Mijn vraag:
Ik las ergens dat u zei dat die gevoeligheid na 3 maanden toch wel over zou moeten zijn. Maar denkt u dat ook als u mijn klachtenpatroon ziet? Ik heb dus geen last met warm of koud, geen last met zoet (tja ik snoep ook niet want ben op dieet), dat hebben andere mensen met dergelijke problemen vaak wel lees ik. Als ik er op duwde (hard) en losliet dan voelde ik een klein schokje. Maar verder wel de hele dag een zeurende pijn.
En een andere vraag is:
Vindt u mijn evt besluit om nu (na ruim 2 maanden last) maar een wortelkanaalbehandeling te doen een juiste gezien mijn verhaal?
Dank voor uw reactie.
Moozie
[ Dit Bericht is bewerkt door: Moozie op 2003-02-16 02:59 ]
Dat leek steeds een weekje te helpen. Maar steeds komt het na die week weer helemaal terug. Ik heb dan vrijwel de hele dag last van een zeurend pijntje. Niet supererg maar wel erg vervelend.
Ik poets met elmex voor gevoelige tanden en spoel dagelijks met dat elmex spul.
Ik begin het zo langzamerhand zat te worden en overweeg een wortelkanaalbehandeling om er vanaf te zijn.
Mijn tandarts zegt dat hij een wortelkanaalbehandeling zelf als het uiterste redmiddel zou toepassen. Hij zei letterlijk: "pas als ik het helemaal niet meer kan uithouden zou ik een dergelijke wortelkanaalbehandeling doen".
Mijn vraag:
Ik las ergens dat u zei dat die gevoeligheid na 3 maanden toch wel over zou moeten zijn. Maar denkt u dat ook als u mijn klachtenpatroon ziet? Ik heb dus geen last met warm of koud, geen last met zoet (tja ik snoep ook niet want ben op dieet), dat hebben andere mensen met dergelijke problemen vaak wel lees ik. Als ik er op duwde (hard) en losliet dan voelde ik een klein schokje. Maar verder wel de hele dag een zeurende pijn.
En een andere vraag is:
Vindt u mijn evt besluit om nu (na ruim 2 maanden last) maar een wortelkanaalbehandeling te doen een juiste gezien mijn verhaal?
Dank voor uw reactie.
Moozie
[ Dit Bericht is bewerkt door: Moozie op 2003-02-16 02:59 ]
heb het al eerder gehad het lag aan mijn verstandskies er was een onsteking.
misschien dat er bij jouw een andere kies last bezorg en dat je last krijgt van die tand?
op dit moment heb ik precies hetzelfde als jij tis erg vervelend, gister mijn andere verstandskies getrokken toen was het weg, maar het zit nu aan de andere kant.....
succes
Het kan ook zijn dat je verkeerd poetst. Het schijnt dat door verkeerd te poetsen tandhalsen blood kunnen komen te liggen. Probeer eens anders te poetsen.
groeten van saskia
Zie er wel tegenop, maar dat hoort zo :wink:
Groetjes Maurice.
Bovendien zei de tandarts dat elk wortelkanaal een slagingskans heeft van zo'n 93% (7% kans dus dat het fout gaat). Als je dus 4 worteklanalen hebt is de kans op een fout gaat zelf 25% !! De wortelkanalen van deze kies lopen erg kronkelig en zijn moeilijk benaderbaar.
Derhalve heb ik maar besloten om het dan toch maar aan te kijken (om gek van te worden niet?). Maar als het niet snel minder wordt zit ik toch weer in de tandartsstoel en laat ik het toch maar doen. Dan maar sparen voor een kroon of implantaat...
Ik zal het hier laten weten hoe het afloopt.
[ Dit Bericht is bewerkt door: Moozie op 2003-03-23 03:25 ]
Pijn hield aan. Tandarts heeft het nog 2x aangestipt met dat spul... Helpt steeds maar voor een week. Toch maar besloten om de wortelkanaal te doen. De kies zal dan binnen 10 jaar afbreken zegt mijn tandarts, maar dan doe ik maar over een jaar of 5 een kroon erop zetten. (Want wachten tot ie vanzelf afbreekt kan leiden tot een kies waar geen kroon meer op kan omdat hij doormidden is. Dus preventief kronen dan maar).
Ik had 3 kanalen in de bewuste kies. 1 ruim kanaal en 2 hele nauwe (het fijnste vijltje kon er maar net in zei de tandarts). Vooral die 2 nauwe kanalen zijn een risico. Ze zijn wellicht niet goed schoon...
't Was goed te verdoven (blijkt dat je dat ook altijd maar moet afwachten. Sommige zenuwen zitten zo diep dat een wortelkanaalbehandeling altijd pijn doet, hoeveel verdoving je ook spuit - zei mijn tandarts). Duurde 45 minuten. Nu afwachten of de klachten wegblijven en er geen nieuwe aandienen. Dan nog een keer terugkomen om de zaak nogmaals te reinigen en dan te dichten met echte vulling.
Toen de verdoving was uitgewerkt (na 2 uur al) kwam wel de pijn opzetten, maar ik vond het nog wel te verdragen. Een aantal paracetamols geslikt. Ook de volgende dag nog erg gevoelig, maar niet buitensporig. Eigenlijk een soort gevoel alsof ze een uur aan de kies hebben zitten trekken zonder hem uiteindelijk eruit te halen.
Voor degene die een zelfde klachtenpatroon hebben als ik leek het me nuttig om het einde van mijn verhaal ook hier te vermelden. Mochten er nog ragen zijn....reageer maar.
Als ik er aan denk zal ik het vervolg van deze behandeling ook nog hier vermelden.
Tandarts dacht dat er vocht was ontstaan in de kies. Vocht zet uit bij warmte en dat levert een druk op in de kies --> pijn! Noodvulling eruit gehaald en vocht weggehaald. Kanalen weer schoongemaakt en er een medicijn ingedaan wat de zenuw verder moet laten afsterven. Dat spul mag er maar 2 dagen inzitten dus weer een afspraak gemaakt voor over 2 dagen om het er weer uit te halen.
Nu, de eerste avond, lijkt het weer wat beter te gaan. Erge pijn is weer (even) weg.
Maar tandarts meldde dat het nog lang niet over was.
Ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen. Hou ons wel op de hoogte he!!
Groetjes Bemmen
Ik dus een afspraak gemaakt bij die endodontoloog voor begin juni. Wat een gedoe, moet ik weer anderhalf uur met mijn mond open zitten. Daar zie ik wel tegenop. Bovendien werkt een endodontoloog met de zogenaamde kofferdam (schrijf ik dit goed?), waardoor je steeds met een rubbere lap over je mond zit tijdens de behandeling. Maar goed het is voor mijn eigen bestwil.
To be continued.
Hij zag gelijk dat 1 van de 3 kanalen niet goed was schoongemaakt. En deed dat alsnog. Mijn tandarts zei dat 2 van de 3 kanalen zo smal waren dat hij er bijna niet inkon met zijn vijltje. Daar heb ik de endodontoloog niet over gehoord. Bovendien deed laatstgenoemde het vijlen met een soort boortje met daaraan een vijltje. De tandarts deed het handmatig. Electrisch gaat het natuurlijk veel sneller (fuijn voor de patient) en het wordt veel schoner (ook niet onaardig). Er werd ook onder kofferdam (schrijf ik dat goed?) gewerkt, waardoor de kans op bacterieen in de kies ook sterk afneemt. Er werd netjes een foto gemaakt met in elk kanaal een "stokje" om de exacte diepte te controleren. 21 mm in mijn geval per kanaal. Na goed schoonmaken werd er cement in gedaan en een opvulmiddel. Daarna werd het afgedicht met een kunststoof en daarna pas de vulling erop gezet. Het was in mijn geval in ruim een uur bekeken.
Er werd wel geadviseerd om op de kies later een kroon te zetten omdat er kans is dat hij afbreekt vanwege verzwakking. 't Is toch een hele aanslag op zo'n kies.
De dagen daarna nog wel een beetje last gehad van napijn, maar goede hoop dat het dit dan was.
Ik hoop dat mijn verhaal voor anderen iets kan betekenen, vandaar dat ik gemeend heb, mede op verzoek van een aantal, het van begin tot einde te vermelden hier op het forum.