pijn in kiezen na vullen blijft

Author:
cleopatra
Posted:
do, 02/13/2003 - 23:19
In november 2002 heb ik twee gaatjes laten vullen in de op-een-na-laatste kiezen, rechts- en linksboven. Heel lang heb ik pijn gehouden met eten en flossen. Na een tijd dacht ik dat de pijn weg was maar tijdens het eten van bijvoorbeeld chips, broodkorsten of harde groente begint het elke keer opnieuw.

Bij de ene kies gaat zelfs alles ertussen zitten en moet ik direct flossen. Het lijkt alsof er een stukje is afgebroken na de behandeling waardoor er een grotere ruimte tussen twee kiezen is ontstaan.

Ik kan geen kracht zetten met kauwen omdat dat een scherpe pijn veroorzaakt, soms doortrekkend tot aan mijn bijholten. Het lijkt alsof mijn kiezen te vol zijn gevuld en ze uit elkaar zullen barsten als ik wat eet. Het is trouwens gevuld met witte vulling.

Is dit normaal? Hoe lang moet ik afwachten? Moet alles weer opnieuw uitgeboord en gevuld worden? En draai ik dan voor de kosten op?

Bedankt voor het antwoord.
Mvg., Cleo
de digitale tandarts

Napijn na het vullen met witte vullingen, in het bijzonder bij diepe vullingen, komt vaker voor. Over het algemeen is dit een verhoogde gevoeligheid voor warmte en koude of kauwdruk.

Waarschijnlijk is dan het binnenste levende deel met de zenuw geirriteerd geraakt of was dit al reeds het geval.

Redenen waarom na het vullen tanden/kiezen gevoelig kunnen zijn:

- warmteontwikkeling door het boren

- bacterien, achtergebleven in niet weggehaald tandbederf of via lekkage, zijn instaat de zenuw te irriteren

- de krimp van kunststof witte vullingen kan voor een spanning in een tand of kies zorgen, wat weer irritatie veroorzaakt (daarom moet de tandarts niet teveel witte vulling in een keer gebruiken). Tevens kan door de krimp een ruimte onder de vulling ontstaan die bij het kauwen groter en kleiner wordt wat weer door vloeistofstroming de zenuw prikkelt

- de kunststof moleculen (monomeren) van witte vullingen kunnen zolang ze niet uitgereageerd zijn, voor irritatie en allergie zorgen.

Vaak is de zenuw van een tand of kies instaat om zich te herstellen van deze irritatie. Zij trekt zich dan ook wat terug door extra tandbeen aan te maken. De gevoeligheid zal dan ook langzaam af nemen, dit kan echter wel enkele maanden in beslag nemen.

Mocht de zenuw dermate geirriteerd zijn dat dit niet meer verbeterd of mocht er zich een ontsteking aan de wortelpunt bevinden dan zal een wortelkanaalbehandeling gestart moeten worden.

Natuurlijk zijn er meer redenen te bedenken waarom iemand last heeft van een kies (breuklijntjes, ontsteking aan wortelpunten etc). Het kan soms ook heel moeilijk zijn om de precieze oorzaak van kiespijn te diagnosticeren. Maar ik hoop dat u met deze voor de hand liggende oorzaken enigzins geholpen bent!

Dat er voedsel tussen de twee vullingen bij het kauwen komt, zou er mogelijk op kunnen wijzen dat er een te licht contactpunt aanwezig is. Misschien dat u aan uw tandarts kunt vragen of dit aangepast kan worden omdat achterblijvend voedsel op de langere duur een negatieve invloed kan hebben op het tandvlees en nieuwe gaatjes kunnen ontstaan.
ma, 02/24/2003 - 10:30 Permalink
cleopatra

Heel hartelijk dank voor uw duidelijke antwoord. Ik heb hier zeker wat aan. Ik denk dat het een combinatie van 2 oorzaken is als ik het zo lees. Ik kijk het nog even aan. Als de pijn met kauwen niet afneemt zal ik een afspraak maken bij mij tandarts.

Nogmaals hartelijk dank voor uw reactie.

Mvg., Cleo
ma, 02/24/2003 - 20:12 Permalink