Kan een tandarts aan een rontgen zien of er een endo opkomst

Author:
tigerlilly
Posted:
wo, 03/19/2003 - 21:58
Beste tandarts"vrienden",

Vorig jaar april ben ik geholpen met een zo populaire endo. Aan de hand van de pijnklachten dacht mijn tandarts dat het een verstandskies was (linksboven) dus die getrokken. De pijn hield nog niet op dus naar een weekendtandarts daar werd dus een begin gemaakt met de kanaalbehandeling.Daarna nog ziedende pijn en pas toen de noodvulling er weer uitgeboord was gaf dit verlichting. Door mijn eigen tandarts werd de kanaalbehandeling afgemaakt. Wel was de kies(rechtsboven) nog steeds gevoelig en nu onlangs bij de halfjaarlijkse controle van mijn tandarts bleek de ontsteking nog niet weg te zijn. (zwarte rand bij de wortelpunten) Vandaag ben ik geweest voor het begin van de kanaalbehandeling. Op de foto was ook duidelijk te zien dat de vorige tandarts uitgeschoten was met de pasta. In hoeverre bemoeilijkt dat een tweede endobehandeling? En kan een tandarts aan de hand van de rontgen zien of een kies of tand een ontsteking bevat. Zodat de tandarts hier preventief wat aan kan doen zonder dat het tot een uitbarsting komt. Ik bedoel maar je moet er toch niet aan denken dat je op vakantie bent en er gebeurd je zoiets als wat ik vorige jaar had. Bovendien is de behandeling ook veel minder pijnlijker dan waneer de boel al fiks ontstoken is. Weet iemand het antwoord op mijn vragen. Graag hoor ik van jullie.
Moon

Hoihoi,

Een tandarts kan op een röntgenfoto zien of het weefstel onrustig is. Dit doordat dat een beetje een zwartachtig beeld geeft. Dan kan hij zien dat het weefsel bezig is daar. Op basis van de hoeveelheid neemt hij de beslissing om een endo uit te voeren of niet.

het antwoord op je tweede vraag of een tandarts kan preventief zien wat er aan de hand is... volgnes mij kan dat wel. Daarom worden er volgens mij foto's gemaakt. Als hij niets op foto's kan zien, dan heeft het toch geen zin om ze te nemen????
Maar goed... iets kan natuurlijk altijd erger worden of juist afnemen.

Ik hoop dat ik je vragen een beetje heb kunnen beantwoorden!

Groetjes Monique
do, 03/20/2003 - 07:30 Permalink
tigerlilly

Beste Moon,

Bedankt voor je antwoord dat is toch een gerustellend idee want met zoveel malheur met mijn kiezen heb je het idee dat je overal wat voelt. Begrijp je wat ik bedoel. Zo'n foto neemt dan mijn twijfels weg.

Liefs Nijkeuter
do, 03/20/2003 - 08:13 Permalink
de digitale tandarts

Op rontgenfoto's zijn afwijkingen in de harde weefsels te zien!!!

Dus indien er een ontsteking is ontstaan rondom de wortelpunt en waardoor ook het bot daar verdwenen is, zal dat te zien zijn. Het bot is verdwenen en er zal meer rontgenstraling doorgelaten worden, waardoor dit gebied donkerder wordt afgebeeld.

Maar het beginstadium waarin het binnenste deel van een tand/ kies geirriteerd is maar nog wel leeft is op de x-foto niet te onderscheiden van een 'gezonde' tand/kies.

Bij tandbederf zal het tandweefsel oplossen/ ontkalken, waardoor deze gebieden ook donkerder worden afgebeeld op de rontgenfoto.

Met vriendelijke groet.

Ps Bij u zag de tandarts waarschijnlijk nog geen herstel van het gebied rondom de wortelpunt, waardoor de kanaalbehandeling overmoet. Doorgeperst vulmateriaal zal zelden op de langere termijn een blijvende ontstekingsreactie veroorzaken, een bactierie-vrij wortelkanaal is de sleutel.

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-03-25 23:21 ]
di, 03/25/2003 - 23:17 Permalink