Stukjes en gruis, dat was kies nummer 2...

Author:
Broeder Martinus
Posted:
vr, 04/25/2003 - 17:12
Beminde medegekwelden,

4 weken geleden is mijn tweede verstandskies getrokken. De eerste ging drie weken daarvoor redelijk goed er uit, maar deze knaap dacht er niet over om mee te werken. Na bijna 10 minuten wrikken pakte mijn goede tandarts de boor en sleep de kies in drie stukken. Gevolg: in gruis en stukjes is de helft van de kies er uit, de rest moet maar ingekapseld worden dacht hij. Mijn vraag concreet is: levert dit meer pijn op? als het geen ontsteking oplevert, hoe lang duurt het genezen dan? Het gat zit nog maar net dicht...
Naast mijn ochtendgebed slik ik dankbaar Ibuprofen, maar ik wordt wakker van de slaap... heb gelukkig geen angst voor de tandarts, maar om nou prevelend op de stoep van de kaakchirurg te gaan staan, liever niet.

[ Dit Bericht is bewerkt door: Broeder Martinus op 2003-04-25 17:14 ]
Lieneke

Goh wat kan jij leuk schrijven zeg! Net een columnist!
Wat betreft die irritand: volgens mij is het niet normaal dat die tandarts dat stukje er gewoon maar in laat zitten...ik weet het niet zeker hoor...ik hoop dat de digitale ta ook nog reageert!
Sterkte!
vr, 04/25/2003 - 21:24 Permalink
Broeder Martinus

Vrouwe Braces,

Mijn dank voor je reactie. Naar mijn weten worden tandartsen per kilo ivoor uitbetaald, (die van mij werpt volgens betrouwbare bronnen elke week een zak met rinkelende ivoren resten op het bureau van het ziekenfonds) dus waarom inderdaad die halve kies nog als een trouw aandenken tamelijk nodeloos in die echoput is blijven zitten zal wellicht in het hiernamaals aan mij geopenbaard worden. Het gat is nagenoeg gevuld met wat ondefinieerbaar zacht weefsel, maar tot voor kort kwam op alles wat ik zei vrijwel direct een echo vanwege de enorme krater die was achter gelaten. Om maar te zwijgen van de tamelijk verontrustende hoeveelheden vla en soep die in dat gat zijn verdwenen. Op stille momenten is zacht geklots nog immer hoorbaar in mijn rechteronderkaak. Welnu, ik ben ook benieuwd of de digitandarts antwoordt, aangezien hij zo ongeveer de enige is die op deze site of horror de papieren heeft... Maar goed dat ze er zijn!

[ Dit Bericht is bewerkt door: Broeder Martinus op 2003-04-25 22:01 ]

[ Dit Bericht is bewerkt door: Broeder Martinus op 2003-04-25 22:03 ]
vr, 04/25/2003 - 21:59 Permalink
Lieneke

*klapt in dr handen*
woohoooo!
maarueh ff serieus: volgens mij heb je totaal geen vertrouwen in je tandarts...wat dacht je van een goed gesprek tussen jullie..of een andere tandarts?
za, 04/26/2003 - 13:32 Permalink
de digitale tandarts

Je tandarts heeft de wortels van de kies eerst gesplitst.

Dit is een zeer nuttige ingreep waardoor het trekken vaak makkelijker wordt en waarmee tevens de kans dat de wortels breken, verkleint wordt.

In sommige gevallen bij gebitselementen met meerdere wortels (kiezen!) kunnen deze wortels een ongustige kromming hebben. Misschien kan je je voorstellen dat als bijv. de ene wortel naar achter buigt en de andere naar voren, deze als een soort van 'weerhaken' werken. De kies kan er niet uit omdat voor elke wortel een andere richting nodig is. Door de wortels nu van elkaar los te boren kunnen ze onafhankelijk van elkaar bewogen worden en er dus ook uitgehaald worden.

Met vriendelijke groeten.

ps gezien de huidige toestand van de olifantenpopulatie is ivoor mogelijk niet meer het meest geschikte middel om de tandarts te betalen :wink:

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-04-26 14:02 ]
za, 04/26/2003 - 13:59 Permalink
Broeder Martinus

Allereerst mijn oprecht hartelijke dank voor de reacties van Braces en de Digitandarts. Te weten dat mijn twijfels, veroorzaakt door de onrust in mijn maalmolen serieus genomen worden doet mijn hart goed. Maar een rectificatie is op zijn plaats, anders zou men mij licht kunnen nemen voor een grijze dikhuidhater; niet mijn tandarts wordt uitbetaald in ivoor, maar vóór elke kilo ivoor dat hij onder andere uit mijn mond haalt krijgt hij betaald. En ik was inderdaad op de hoogte van het feit dat de wortels gesplitst moesten worden, alhoewel op de foto's bleek dat de wortels keurig in het gelid stonden (zo'n beetje het enige wat wel klopt in mijn hoofd) maar ik schijn een tamelijk ongebruikelijk dikke kaak te hebben... Maar de wortels zijn dus grotendeels blijven zitten, en mijn angst is of dat nu geen kwaad kan...
zo, 04/27/2003 - 10:21 Permalink
de digitale tandarts

Wortelresten kleiner of gelijk aan 3 millimeter zonder ontsteking daarvan wordt gezegd dat deze probleemloos kunnen blijven zitten.

Grotere wortelresten met al dan niet een aanwezige ontsteking kunnen mogelijk klachten geven, maar dat hoeft niet altijd te gebeuren.

Mocht je blijvende klachten houden dan zal bijv. de kaakchirurg deze altijd nog kunnen proberen te verwijderen.

Succes!
ma, 04/28/2003 - 11:04 Permalink