PIJN na wortelkanaalbhandelin

Author:
janssens-9a
Posted:
ma, 06/02/2003 - 21:58
Ik heb een w.k. behandeling gahd aan één kies .Ik bleef pijn houden en het klopte.Na een antibiotica kuur bleven de klachten zeer hevig .Op de foto was niets te zien en uiteindelijk heb ik de kies laten trekken.De kies ernaast had ook een grote oude vulling dus weer een w.k behandeling.Tweee weken nergens last van en nu krijg ik weer pijn ,nu in deze kies Ook is de kies gevoelig als ik hem aanraak.Wat kan dit zijn
Ik ben bang dat ik deze kies ook kwijtraak.Zou het een bacterie kunnen zijn??
Mascha

Hoi! nou, dit klinkt dus alsof ik mezelf hoor praten! Bij mij is precies hetzelfde gebeurd. Bij mij was dus ook nooit wat te zien op foto's, toch wk gehad en diezelfde kies laten trekken omdat de pijn bleef. Daarna kies ernaast wk (twee weken geleden). ook aan de antibiotica nu en ik moet zeggen dat het een beetje zakt. Ik weet niet of het een bacterie is. het zou kunnen? Ik ga in ieder geval morgen een foto laten maken van m'n gehele kaak. Misschien vinden ze daar iets? En anders laat ik me doorverwijzen naar een neuroloog, want het begint in mijn ogen op een zenuwkwestie te lijken. Mijn tandarts zei dat hij nog noooooit zoiets raars heeft meegemaakt. Sterkte en hou me op de hoogte hoe het met je gaat. Ik ben blij dat er nu eindelijk iemand is die hetzelfde heeft (sorry!).
di, 06/03/2003 - 17:25 Permalink
dj

Hoi,

Pfoe, ik weet het ook niet. Bij pijn zonder duidelijk zichtbare oorzaak zou ook knarsen overwogen moeten worden. Kennen jullie dit verschijnsel?

Doei,
di, 06/03/2003 - 21:53 Permalink
Mascha

Knarsentanden, kaken op elkaar klemmen?
Tja... dat doe ik dus al heel lang. Verschillende keren hebben tandartsen het hier met mij over gehad. Maar hoe kan het nou dat je van tandenknarsen kiespijn krijgt (een pijn in je gezicht, dat heb ik nu ook), én zo erg kiespijn dat je wortelkanalbehandelingen moet ondergaan of zelfs moet overgaan tot kiezen trekken??
heeft iemand hier een antwoord op?
do, 06/05/2003 - 11:09 Permalink
de digitale tandarts

Pijnklachten in het mondgebied kunnen soms zeer moeilijk te diagnosticeren zijn.

De pijn kan afkomstig zijn van een tand of kies, maar de 'schuldige' tand/kies is soms, mede door uitstraling van de pijn, erg moeilijk op te sporen. Overbelasting van tanden/kiezen door bijv. tandenknarsen kan inderdaad kiespijn-achtige sensaties geven, maar veel meer mogelijkheden bestaan.

De pijn kan in sommige gevallen ook onstaan door oorzaken buiten de tanden en kiezen, zoals o.a. kaakbijholte-onsteking, achtergebleven bacterien in de gevulde wortelkanalen, neuropathie, overbelasting/dysfunctie in het kaakgewricht- en kauwstelsel, tandbederf, tandvleesaandoeningen, psycho-sociale omstandigheden en meer. Het is helemaal niet makkelijk om de afwijking, die hieraan ten grondslag ligt, op te sporen en misschien nog wel moeilijker om iemand klachtenvrij te krijgen. Hieronder een stuk tekst afkomstig uit het Nederlandse Tandartsen blad over een congres met als onderwerp kiespijn. De moeilijkheden voor het diagnosiceren van pijn in het hoofd-halsgebied komen hieruit goed naar voren:

Veel patiënten melden zich met een pijnklacht bij de tandarts. De oorzaak kan heel divers zijn. Vaak is het een pulpitis, veroorzaakt door een ontstoken pulpa (=zenuw). Maar de oorzaak kan ook veel complexer zijn en niet op het odontogene (=tanden/kiezen) vlak liggen. Het komende NVT-congres stelt 'kiespijn' aan de orde. Volgens mede-organisatoren kaakchirurg dr. Ruud Bos en tandarts Jan 't Hooft is er een interessant en concreet programma te verwachten.
Voor het onderwerp 'pijn' is er de laatste jaren steeds meer aandacht in de medische wereld. Voor onbegrepen - meestal chronische - pijn hebben veel ziekenhuizen multidisciplinaire pijnteams samengesteld, veeal onder leiding van een anaesthesioloog. Binnen de tandheelkunde is ook er een groeiende aandacht voor pijn. Dr. Bos wordt als chef de clinique van de afdeling Mondziekten, Kaakchirurgie en Bijzondere Tandheelkunde van het Academisch Ziekenhuis in Groningen vaak geconfronteerd met pijnklachten, die niet altijd even duidelijk zijn. 'Er melden zich hier patiënten, die met pijnklachten zijn doorverwezen door de huistandarts, omdat deze de oorzaak van de pijn niet kon vinden. Kiespijn kan je op het verkeerde been zetten. Pijn die zich manifesteert als kiespijn, kan namelijk ook een niet odontogene oorzaak hebben. Zo kan kiespijn een uiting zijn van een onderliggend defect in een ander orgaansysteem.
Pijn kan derhalve verwarrend werken volgens tandarts 't Hooft. 'Er zijn twee valkuilen, waar je als tandarts alert op moet zijn. Een ingewikkelde pijnklacht kan verwijzen naar een ordinaire kiespijn, terwijl een ogenschijnlijk lichte pijnklacht een veel ernstiger oorzaak kan hebben.' Het is daarom van belang dat een tandarts een systematische anamnese afneemt bij een patiënt....

Ingebrand
Er is bewust voor gekozen om het psychologische aspect van pijn ruim aan de orde te laten komen. Volgens dr. Bos speelt de psyche een belangrijke rol bij pijnklachten. 'Soms is pijn niet somatisch van aard, maar is het een uiting van psychologische of psychiatrische problemen. Met name bij chronische pijn kan dit het geval zijn.' Chronische pijn is pijn die langer dan zes maanden duurt en waarvoor geen duidelijk somatisch substraat gevonden is.
Volgens Bos en 't Hooft blijkt ook steeds meer uit onderzoek dat pijn die langere tijd aanwezig is kan ontaarden in chronische pijn, omdat het als het ware ingebrand wordt in de hersenen. Hierdoor komt deze pijn los te staan van de oorzaak. De patiënten reageren vervolgens niet meer op therapieën en blijven een bepaalde pijn houden, wat de tandarts ook doet. Om dit te voorkomen is het van groot belang dat de tandarts snel de oorzaak van de pijn vaststelt. 'T Hooft: 'Toch moet een tandarts er voor waken dat hij of zij niet overhaast ingrijpt door bijvoorbeeld een wortelkanaalbehandeling te starten of een element te extraheren. Het is belangrijker dat eerst een goede anamnese wordt afgenomen en een gedegen klinisch plaatsvindt, waarin stap voor stap de klachten in kaart worden gebracht. Daarna kan behandeling of een goed onderbouwde doorverwijzing volgen. ' Voor veel tandartsen is dat niet altijd makkelijk, omdat ze doeners zijn en de patiënt graag willen helpen.

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-06-05 12:07 ]
do, 06/05/2003 - 12:05 Permalink
Van Leeuwen

Tanden en kiezen zitten in de kaken vast met allemaal kleine ophangvezeltjes; parodontaal ligament genoemd. Dit zijn dus eigenlijk allemaal kleine schokdempertjes en deze zorgen ervoor dat de tanden en kiezen niet geheel vastzitten in de kaak en dat er (minimale) bewegingen mogelijk zijn. Ook bevinden zich vele kleine zenuwen in dit ophangapparaat.

Wanneer iemand tandenknarst staan deze vezeltjes gedurende langere tijd onder spanning wat kan pijn kan veroorzaken (dit gebeurt via de eerder genoemde zenuwtjes). Dit heeft te maken met overbelasting. Pijn is een signaal dat er iets mis is en dat is in dit geval de overbelasting.

Doordat tandenknarsen soms zo hevig kan zijn dat zelf de zenuw (welke via een kleine opening aan de onderzijde van tanden en kiezen, ook wel de wortelpunt genoemd, binnentreed) beschadigd kan raken.

Dit heeft te maken met dat de zenuwen in het ophangapparaat zeer dicht bij de zenuw van de tand/kies liggen en wanneer er schade in het ophangapparaat ontstaat er ook schade in de tand/kies kan ontstaan.

Om tandenknarsen tegen te gaan en/of zelfs te stoppen is het mogelijk een opbeetplaat te maken. Dit is een plastic plaatje tussen de boven en onder tanden/kiezen wat ervoor kan zorgen dat de activiteit in bepaalde spieren afneemt wat weer het tandeknarsen kan reduceren.

Gr. Maurice
do, 06/05/2003 - 12:08 Permalink
Mascha

wow! bedankt voor de reacties! Ik schrik hier allemaal best wel van. Je kan dus kort gezegd je gebit naar de ** helpen door overmatig, jarenlang knarsen.
Ook dat psychische aspect sluit daar natuurlijk naadloos op aan: mijn moeder is tien jaar geleden overleden en daar heb ik nog steeds problemen mee en ben zeer gestresst. Nu zeggen jullie tandartsen natuurlijk: AHA! Ik geloof ook absoluut dat het daarmee indirect veel te maken heeft. Het beangstigt mij alleen wel als ik lees dat de klachten vaak moeilijk te verhelpen zijn. Zoiets onstaat.. ok... maar hoe kom je er vanaf. Ik ben heel benieuwd of Janssens (helemaal bovenaan deze pagina) het fenomeen knarsen en klemmen ook bekend in de oren klinkt? Ik hoop dat je reageert!
Groeten, Mascha
do, 06/05/2003 - 16:06 Permalink
janssens-9a

Bij deze wil ik de beide tandartsen hartelijk danken voor hun reactie.Nu mijn tweede probleemkies afgeslepen is door mijn tandarts,eergisteren is de pijn al een stuk minder.Ik denk dus dat 't in mijn geval toch om klemmen gaat.Helaas ben ik de eerste probleemkies kwijtgeraakt omdat hij wel getrokken moest worden vanwege de onhoudbare kloppende pijn.Mascha ,jou wens ik verder veel sterkte en misschien is het voor jou ook een oplossing om er een laagje af te laten slijpen zodat de tegenoverliggende kies niet meer kan drukken
Groetjes Marja Janssen
do, 06/05/2003 - 23:22 Permalink