myserie na verwijderen van verstandskies

Author:
trent
Posted:
zo, 06/08/2003 - 16:50
Dinsdag werden bij mij twee verstandskiezen getrokken. De gevolgen drijven me stilletjesaan tot wanhoop. Ik weet niet precies wat er gebeurde maar ik heb nog steeds pijn en een blik op de wonde linksonder gisteren reveleerde een toestand die er allerminst fraai uitzag: er zit een gapende wonde in mijn binnenkaak zo lijkt wel. Het is alsof er een enorme scheur is gekomen in mijn tandvlees onder de toegenaaide wonde, bovendien ligt het vlees niet meer tegen de aangrenzende tand aan. Een zeer vieze smaak beheerst de laatste dagen mijn leven, ik word er echt ziek van, bovendien vermoed ik dat de stank niet te harden is. Tot overmaat van ramp is vandaag en morgen geen enkele tandarts beschikbaar, en ik gebruik dan ook deze weg om raad te vragen. Iemand suggesties, moet ik me zorgen maken?
de digitale tandarts

De mogelijkheid bestaat dat er een alveolitis is opgetreden.

Dit is inderdaad een vervelende en pijnlijke onsteking van de extractiewond. Over het algemeen verdwijnt de ontsteking vanzelf na ongeveer twee weken, schoonhouden en pijnstillen is vaak de therapie.

Hieronder de info over alveolitis zoals deze op onze site bij veel gestelde vragen over verstandskiezen staat:

Bij een klein percentage (2-5%) van de extracties van verstandskiezen, ontstaat er een ontsteking van de holte (alveole) waarin een tand of kies zat. Deze ontsteking wordt een alveolitis of dry socket genoemd.Bij alveolitis zal de dagen na het trekken, de wond steeds gevoeliger worden. De holte van de tand/kies is dan ook niet meer gevuld met een stolsel. Raadpleeg de behandelend arts en laat de wond bekijken.

Bij een normale wondgenezing speelt het bloedstolsel in de holte een belangrijke rol. Vanuit de wanden van de holte zijn bindweefselcellen in staat om in het stolsel te migreren. Langzaam (ongeveer 1 maand) wordt dit dan omgezet in jong bot, met daaroverheen tandvlees. Van groot belang is dan ook dit stolsel te laten zitten. Bijt na het trekken een half uur op een gaasje en spoel de eerste dagen niet te hard. Helaas is het bij jou toch ontstoken geraakt.

Het werkingsmechanisme waarom soms dit stolsel verdwijnt en een ontsteking ontstaat is niet helemaal opgehelderd. Er zijn in ieder geval meerdere oorzaken in het spel. Wel is bekend dat sommige factoren de kans hierop groter maken: Roken, gebruik van de pil, een al aanwezige ontsteking en des te moeilijker het trekken gaat, des te groter de kans op alveolitis.
Als eenmaal alveolitis is geconstateerd, is er weinig aan te doen. Deze vervelende ontsteking zal na 1 tot 2 weken vanzelf overgaan. Regelmatig uitspoelen van de holte met lauw (zout) water voorkomt dat er voedselresten in achterblijven en kan de genezing bespoedigen. Dit kan veelal makkelijk gedaan worden met een speciaal spuitje de monoject, welke veel praktijken in huis hebben. De behandelend arts kan pijnstillers voorschrijven om deze periode zo goed mogelijk door te komen.

In sommige gevallen wordt de monoject met een antimicrobieel middel gevuld zoals waterstofperoxyde 1,5% of chloorhexidine 0,12-0,2%.

Pijnstillen en spoelen tot de behandelend tandarts weer bereikbaar is, maar bij twijfel zou je ook de weekendtandarts kunnen raadplegen!

Sterkte.

[ Dit Bericht is bewerkt door: de digitale tandarts op 2003-06-08 18:25 ]
zo, 06/08/2003 - 18:24 Permalink
trent

Heel erg bedankt voor de informatie, ik voel me al iets geruster, doch weinig comfortabeler. Kan het zijn dat het stolsel waarvan boven sprake uit de holte is weggemigreerd toen ik de volgende dag op een rietje blies? Ik voelde toen een heel vreemd gevoel in mijn wang die onmiddellijk een zeer opvallende zwelling vertoonde. Er was mij niet gezegd dat ik niet mocht blazen (niet zuigen was de boodschap) en tot daartoe liep alles zo perfect dat ik de operatie eigenlijk al vergeten was. Ik schaam me, want deze toestand is wellicht volledig aan mijn eigen voortvarendheid te wijten. Groeten, ik laat u later wel weten wat de tandarts erover vond.
zo, 06/08/2003 - 20:31 Permalink