twijfels over wortelkanaalbehandeling

Author:
dorothee
Posted:
do, 06/12/2003 - 18:57
Omdat ik al diverse "dode"tanden heb na wortelkanaalbehandelingen, stel ik nu een vraag omdat ik opnieuw in een kies, links onderin een wortelontsteking heb. Mijn tandarts gaat volgende week vrijdag deze kies behandelen. Ik wil echter deze kieszenuw sparen. Wie weet of dit mogelijk is, door b.v. alleen maar de ontsteking te behandelen en niet meteen de zenuw eruit te schrapen? Door verschillende operaties heb ik al meer "dode"plekken aan mijn lichaam dan ik prettig vind en ik hoop deze kies voort te kunnen laten leven.
Wie heeft hier ervaring mee? Dank alvast, Dorothee.
natascha31

Als je tandarts de ontsteking weghaald zal hij dat toch moeten doen door de kies te openen en te ontzenuwen. Je hebt dan inderdaad een "dode" kies waardoor je meer kans hebt op het afbreken van stukjes kies. Vergelijk het met een dode boom. Die wordt broos en breekt makkelijker dan een levende boom. Het is dus zeer waarschijnlijk dat je ooit een kroon zal moeten laten plaatsen op de "dode" kiezen.
vr, 06/13/2003 - 21:59 Permalink
de digitale tandarts

Als je een ontsteking hebt van het binnenste levende deel van een tand of kies (de pulpa) dan zal de tandarts toch echt dit weefsel moeten verwijderen en de kanalen opvullen, m.a.w. een wortelkanaalbehandeling.

Geen levend weefsel meer in de wortels is geen probleem voor je gezondheid, zolang deze ruimte goed opgevuld en afgesloten is, kunnen er geen bacterien binnendringen.

Met vriendelijke groet.
zo, 06/15/2003 - 16:34 Permalink