Toen ik onlangs naar de tandarts ging met kiespijn werd er behalve een wortelkanaalbehandeling een serie van 10! rontgenfotos gemaakt. Deze fotos bleken achteraf 15 euro/st. te kosten waardoor ik met een rekening van +/- 350 euro werd geconfronteerd. Op mijn vraag of al deze fotos noodzakelijk waren voor deze behandeling werd gesteld dat dit nodig was om de toestand van mijn gebit vast te stellen. Is dit gebruikelijk en moet ik dit zomaar betalen?
Was je voor het eerst bij deze tandarts?
350 euro klopt toch niet voor enkel die foto's. Foto's kosten uit mijn hoofd ongeveer 12 euro per foto.Kan je ook niks terug krijgen van de verzekering?
Ziekenfondsverzekerden kijgen dit tot 1 juli nog voor 100% vergoed.
Voor een wortelkanaalbehandeling kunnen gemiddeld tussen de drie en zes foto's gebruikt worden, maar als het een gecompliceerde situatie is, kunnen er altijd meer gemaakt worden, tevens zullen er ook fot's gemaakt zijn om de rest van uw gebit te onderzoeken.
Ik hoop dat je ziekenfonds en/of aanvullend verzekerd bent..krijg je het terug.
Grt
Die 350 euro was uiteraard inclusief behandeling (150 euro voor de foto's).
De tandarts had mij van tevoren niet gezegd dat er 10 fotos gemaakt gingen worden en wat dat ging kosten.
Hij begon met foto's te maken van de plek waar ik tandpijn had (logisch), maar toen hij ook aan de andere kant foto's ging maken vroeg ik of dit wel nodig was voor deze behandeling.
Hij antwoorde toen dat hij toch moest wachten tot de verdoving werkte en dus wel even een complete fotoserie kon maken van mijn gebit. Dit was volgens hem gebruikelijk elke 3 jaar (eerder nooit gehad overigens)
Achteraf bleken dit er dus 10 te zijn a 15 euro/stuk. Tevens bleek ik hiervoor niet (particulier)verzekerd.
Ik vind dat de fotos die niet noodzakelijk waren voor de behandeling pas gemaakt zouden moeten worden als er ter plaatse een behandeling nodig is of een indicatie daarvoor.
Hij had minimaal met mij overleg kunnen hebben hierover ivm de hoge kosten.
Ik zou dit ook zeker ter sprake brengen bij je tandarts, voor dat hij aktie onderneemt het met jou overlegt. Want onthoudt, de klant is koning, jij moet betalen, dus mag je ook beslissen wat er gebeurt!
Succes, groet guusje