mijn angst en mijn kinderen

Author:
marjon71
Posted:
di, 06/24/2003 - 13:49
zelf ben ik erg bang voor de tandarts. ik laat mij dan ook onder narcose behandelen in kerkrade.
mijn kinderen zijn net precies voor controle bij de tandarts geweest. resultaat: mijn zoon van 3 heeft 3 gaatjes en mijn dochter van 9 schijnt bijna geen glazuur meer op haar tanden en kiezen te hebben.
wie herkent dit en hoe ga ik het aanpakken als straks die gaatjes bij mijn zoontje gevuld gaan worden? wie heeft er tips en adviezen m.b.t. verdwijnen van glazuur?
kindertandarts

Beste marjon,

Het verdwijnen van glazuur kan meerdere oorzaken hebben, en zonder een kind te zien kan geen uitsluitsel gegeven worden over de preciese oorzaak, de indicatie en een behandelplan.

Toch is er wel wat te zeggen over het verdwijnen van glazuur bij jongeren. In veel gevallen wordt dit veroorzaakt door het eten en drinken van zure produkten. Sommige van die producten zijn vrij logisch zoals frisdrank en met name cola, andere produkten hebben er juist een sport van gemaakt om een gezondheids imago uit te stralen maar zijn wel degelijk zuur, bijvoorbeeld wanneer er iets dergelijks op staat als 'zonder toegevoegde suiker', een voorbeeld hiervan zijn sinasappelsap en appelsap. Het verdwijnen van glazuur door deze zure produkten wordt erosie genoemd. En juist deze aantasting ziet de tandarts veelvuldig bij jongeren.

Hoe dunner het glazuur hoe eerder er een gaatje in kan ontstaan dat pijn gaat doen.

Betreffende je dochter van 9 jaar kan ik dan op dit moment adviseren om eens heel grondig het eet- en drink patroon te bekijken en op te schrijven wat er al op een dag door de mond gaat. Dit lijstje kan je dan bespreken met de tandarts die in staat is om een voedingsadvies te geven, waarbij de erosie het minst schadelijk zal zijn.

Betreffende je zoontje, is het verhaal weer wat anders. Eerst geldt weer dat ik niet in staat ben om een goede diagnose te stellen zonder het kind gezien te hebben. Maar de kans op erosie is bij jonge kinderen wat kleiner omdat in het algemeen minder frisdrank (cola) wordt gedronken. De meeste jonge kinderen vinden frisdrank nog niet lekker. Maar gaatjes ontstaan doordat bacterien die in de mond zitten gevoed worden door suikers en dan een zuur produceren dat uiteindelijk het gaatje maakt. Ook hier is weer vaak in het eten, drinken en snoepen in samenhang met het 2x per dag poetsen een oorzaak te vinden voor het ontstaan van gaatjes.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Succes.
do, 06/26/2003 - 22:04 Permalink